Menu

Virker din webshop? Har du testet?

Anders Gerlev Hansen

Normalt vil du høre os fortælle om hvor meget vi kan hjælpe dig med at øge din omsætning og kendskabsgrad samt opbygge en kundeklub med loyale medlemmer som foretager gentagne køb. I dag skal det dog ikke handle om optimering og vækst, men noget så kedeligt som at sikre den eksisterende forretning.

Her får du vores liste med anbefalinger til hvad du bør løbende bør kontrollere i din webshop for at sikre omsætningen. Det handler ikke om at købe mere hos dit digital marketing bureau, starte en kæmpe ny strategi for SEO optimering eller skrue op for spend på Google Ads, nej det er meget mere banalt.

Lad os lige gå lidt tilbage i tiden og starte med årsagen til dette skriv:

For en af vores kunder har vi opsat en e-mail kampagne til udsendelse på en fredag, med målrettede tilbud baseret på den data vi har i kundeklubben og medlemmernes købsmønstre. Fra tidligere kampagner på samme webshop forventer vi en omsætning på ~100.000 kr., som kan spores direkte tilbage til e-mail kanalen. Til vores rædsel møder vi mandag morgen ind til 0 kr. i omsætning for hele weekenden.

Sporingen fortæller at kampagnen er udsendt, mails er åbnet, modtagerne har besøgt webshoppen og lagt varer i kurven for at tage imod de gode tilbud.

Det viser sig at et nedbrud i betalingssystemet tidligt fredag har resulteret i at der ikke har været nogen salg henover weekenden.

Hvordan kan vi forhindre tab af omsætning?

Jeg kommer fra detailhandlen hvor rene gulve, fyldte hylder, god kundeservice og et fungerende kasseapparat er nogle af nøglerne til succes. Som eksemplet ovenfor illustrerer, er der ikke den store forskel på fysiske og digitale butikker. Kæden kan “knække” når og hvor det skal være. Forhandler du fødevarer, kender du alt til egenkontrol og smiley-ordningen, og din webshop fortjener samme standard. Ikke fordi det er et lovkrav, men fordi det sikrer din omsætning.

Webshop egenkontrol

Uden yderligere omsvøb følger her vores forslag til hvordan en “Webshop egenkontrol” kunne se ud. Fjern og tilføj punkter, som det er relevant for lige netop din hjemmeside. Er der spørgsmål til de enkelte punkter eller har I brug for hjælp til udformning af jeres egen, så kontakt os endelig.

 

Daglig kontrol

  • Virker forsiden?
  • Viser vi de rigtige tilbud?
  • Kan jeg lægge varer i kurven?
  • Svar på anmeldelser på Trustpilot, Google Business Profile, Facebook mv.

 

Ugentlig kontrol

  • Virker betalingssystemet?
  • Virker kontaktformularen?
  • Virker chat-funktionen?
  • Virker vores 404-side?

 

Månedlig kontrol

  • Er der tilladelser, certifikater eller andet, som skal fornyes i løbet af de næste 2 måneder?
  • Er der nogle af vores abonnementer, som skal fornyes i løbet af de næste 2 måneder?
  • Er lagerstatus korrekt?
  • Gennemgang af fejl i Google Search Console: Er der noget nyt, som skal fikses?

 

Årlig kontrol

  • Er der kommet nye datablade til vores produkter?
  • Er vores åbningstider stadig korrekt på hjemmesiden, Google Business Profile, Facebook og andre steder?
  • Er fragtpriser angivet korrekt alle steder?
  • Virker tilmelding til nyhedsbrev?

Afslutning

Tilføj, ret og flyt endelig rundt på punkterne, hvis noget er mere eller mindre vigtigt for lige præcis jeres forretning. Det vigtigste pointe jeg gerne vil have igennem med dette indlæg er, at I med jævne mellemrum holder øje med om der er styr på det, som kan påvirke omsætningen.

Så kan I altid efterfølgende kigge på at få hjælp til markedsføring fra et digital marketing bureau :)

Manifest

Når du siger "ja" til Kendskab, siger du "ja" til et samarbejde.
Du bliver ikke blot et nummer i rækken, men en tæt samarbejdspartner. Derfor skal vi også være det rigtige match.
I vores manifest kan du læse mere om vores kultur og holdninger.
Synsninger sidder i maven og holdninger i rygraden.
Læs vores manifest
Tine Kaasgaard

Her er en kendskaber. Det er Tine

Client Manager

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.