Menu

Google Marketing Livestream 2021 - Det nye

Jesper Knudsen

Du kan her få et hurtigt overblik over hvad der er sket til Google Marketing Livestream 2021.

Der er introduceret en række nye features. Dette inkluderer bl.a. følgende:

 

Insights

Se tendenser og trends på kategorier, søgeord og meget mere.
Dette er ifølge Google det mest nuancerede data de nogensinde har leveret.
Dette er data som bruges i automatiseringer og anbefalinger, men det kan bruges aktivt til f.eks. optimering af shopping feeds og annoncer.

Discovery-kampagner

Vises primært på Google Discover og YouTube, hvor der følger meget interessante annonceformater med.
Senere på året vil der blive åbnet for at tilknytte shopping feed, og det gør det pludselig meget mere interessant.

Image Extensions

Billedeudvidelser på tekstannoncer er netop ved at blive rullet ud, indtil videre i BETA.
Det giver mulighed for at tilføje billeder til tekstannoncer på mobilen, og det er indlysende, at det giver mere synlighed og mulighed for at skille sig ud blandt konkurrenterne.
Men vi må vente og se, om det giver den vækst i klikrater som Google forventer.

Performance Max

Nyt Google Ads kampagneformat på vej, som kan blive vist på alle platforme på nær shopping. Det vil være muligt med autogenerede videoer, som vi kender fra App kampagner.
Det bliver meget interessant at teste, men det kan være det bare er en udvidet udgave af søgekampagner inkluderet på Displaynetværket, som aldrig har været en god ide.

 

Information omkring automatisering i Google Ads

Det er ved at være en del år siden at Google lancerede Smart bidding og Smart kampagner, og det er vi nok mange, der dengang var meget tilbageholdende over for.
Det virkede heller ikke særlig godt i starten, men vi må erkende, at fordelene nu er langt større end ulemperne.

Google registrerer hver dag 15% nye søgetermer

Personer laver altså specifikke søgninger, som Google aldrig har set før.
Dette er en af grundene, hvis ikke grunden til, at eksakt blev lavet mindre eksakt, BMM blev afløst af et mindre restriktivt sætningsmatch, og at broad match nu er best practice kombineret med en automatisk budstrategi.

 

Hvad skal virksomheder med marketingbureauer?

Når best practice nu er brede søgeord kombineret med en automatisk budstrategi, hvad skal virksomheder så med marketingbureauer?
Direkte citeret fra Google Marketing Livestream 2021 så er marketingbureauer mere vigtige nu end de nogensinde har været. Det handler nu om strategier på tværs af kanaler og platforme. Med andre ord så bør det ikke handle om ROI, ROAS, Google Ads, Facebook, YouTube etc. men om et mål og hvordan virksomhederne kommer derhen.

Mere data

Google automatiseringer er ikke bedre end det data de er bygget på, så marketingbureauets opgave er nu at sørge for at fordre algoritmerne med alt det relevante data der findes, samt at sørge for de mest optimale annoncer.
Formlen er simpel: Optimale responsive annoncer, brede søgeord og den rette automatiske budstrategi, krydret med alt det relevante data der kan opdrives.

 

Loyalitet

Vi kommer ikke udenom consent bokse og manglende data.

Ifølge Google vægter 81% af alle brugere deres privatliv højere end en god handel.
Dette gør privatliv til et produkt i sig selv.

 

En verden uden cookies

Mange ved muligvis at Google helt dropper 3. parts cookies i Google Chrome browseren til næste år.
Derfor er Google allerede i gang med at ændre funktionaliteten til de kommende ændringer, så det fremover stadig vil være muligt at målrette mod målgrupper, men samtidig at respektere den enkeltes privatliv.

 

Conversion modelling

Google forventer at kunne spore op til 70% at den trafik, som i dag bliver mistet pga. afviste cookies, og det er guld værd både for virksomheden, marketingbureauet og Google.

 

Kundeloyalitet

Der mangler stadig 30% så fremtiden er loyalitet.
Tilbagevendende kunder som giver accept til re-marketing og kommende tilbud er vejen frem for alle virksomheder. Det kan være kundeklubben, en app eller bare et godt nyhedsbrev.

 

Hvad er din intention?

Dette spørgsmål bør alle, både virksomheder og bureauer stille dem selv, hver gang de starter op på noget.

  • Hvorfor vil din virksomhed lave et nyhedsbrev?
  • Hvorfor vil din virksomhed lave en App?
  • Hvorfor bruger din virksomhed sociale medier?
  • Hvorfor vil din virksomhed bruge et marketingbureau?

Svaret på det sidste spørgsmål er for bedre at kunne svare på:

  • Hvorfor Facebook?
  • Hvorfor Display?
  • Hvorfor target-ROAS?
  • Osv...

Hverken bureau eller virksomhed bør sætte noget som helst i gang uden at kunne svare på det simple spørgsmål: Hvad er intentionen?

Om det er omsætning, profit, nye kunder, awareness, flere besøg, tilmelding osv., er underordnet. Der skal være et formål.

Partnere med et fælles mål

Virksomhederne bør se deres marketingbureau, og Google for den sags skyld, som en partner med et fælles mål.

Jo flere relevante oplysninger virksomheden kan give bureauet, desto bedre kan virksomhedens mål blive til virkelighed. Bureauets opgave er at fordre Google, og andre platforme, med mest mulig relevant data, så Google kan levere den bedste trafik.

Optimal sporing og data

Jo bedre vi kan måle trafik, handlinger og konverteringer, desto bedre kan vi reagere på indsigter og tendenser.

 

Optimal opsætning

Google Ads, Analytics og andre platforme skal være gearet til hurtige skift og ændret fokus.

 

Optimal optimering

Den gamle tidsrøver handler nu om automatisering og databehandling.

 

Strategi og målsætning

Marketingbureauets fornemste opgave!

 

Når en virksomhed indleder et samarbejde med et digital marketingbureau, så handler det om at gøre hinanden stærkere. Det er en symbiose med et fælles mål.

Det er derfor vigtigt at der er tillid mellem parterne, og kommunikationen er optimal. 

Det er vigtigt at virksomheden er klar til at lytte og lave nødvendige ændringer, om det så er brugervenlighed, produktbeskrivelser, købsflow osv.
Det hjælper ikke at få kunder i butikken, hvis de ikke kan finde varerne eller kassen.

 

 

Du kan selv se Google Marketing Livestream 2021 her.

 

Manifest

Når du siger "ja" til Kendskab, siger du "ja" til et samarbejde.
Du bliver ikke blot et nummer i rækken, men en tæt samarbejdspartner. Derfor skal vi også være det rigtige match.
I vores manifest kan du læse mere om vores kultur og holdninger.
Synsninger sidder i maven og holdninger i rygraden.
Læs vores manifest
Jesper Knudsen

Her er en kendskaber. Det er Jesper

Head of Google Ads

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.