Menu

Checkliste til Pinterest

Sandra Birkefeldt

Pinterest er en af de mest visuelle og engagerende platforme til markedsføring, og det er afgørende at have en strategisk tilgang for at få mest muligt ud af både dit organiske og betalte indhold. For at hjælpe dig med at navigere på platformen og maksimere din synlighed og engagement, har vi udarbejdet en checkliste med best practice til Pinterest.

I denne guide vil du finde værdifulde tips og detaljerede anbefalinger, der spænder fra opsætning af effektive annoncer til optimering af dine organiske pins. Vi dækker alt fra valg af de rigtige formater og brug af UTM-tags til tracking af din indsats, til hvordan du skaber visuelt fængende indhold og titler, der forbedrer din søgbarhed på platformen.

Best practice for indhold på Pinterest

For at maksimere din succes er det vigtigt at følge nogle grundlæggende principper. Disse retningslinjer hjælper dig med at optimere både organiske opslag og annoncer, så du når ud til det bredest mulige publikum og opnår dine mål.

  1. Vælg enten at booste organiske opslag eller opret din pin som en annonce. Laver du f.eks. en Black Friday kampagne, giver det ikke mening, at den ligger organisk.
  2. Brug altid logo.
  3. Brug formater som - 2:3 eller 9:16 (Pins skal fylde så meget som muligt i feedet).
  4. Lav en titel og beskrivelse, der passer til opslaget. Jo bedre dine tekster/søgeord er, jo bedre bliver du fundet på søgningerne indenfor det givne emne.
    1. Brug op til 100 tegn i titlen.
    2. Brug op til 500 tegn i beskrivelsen.
  5. UTM tag dine annoncer: https://ga-dev-tools.google/campaign-url-builder/
    1. Annoncer tagges således:
      1. Website URL: Link til landingsside
      2. Campaign source: pinterest
      3. Campaign medium: cpc
      4. Campaign name: Giv den et relaterbart navn ift. opslaget.
      5. HUSK! Hvis I bruger et eksisterende opslag, så skal UTM tagget ændres fra social til cpc. Så attribuerer GA4, Shopify og andre analyseværktøjer din indsats mere korrekt.
    2. Organisk tagges således:
      1. Website URL: Link til landingsside
      2. Campaign source: pinterest
      3. Campaign medium: social
      4. Campaign name: Giv den et relaterbart navn ift. opslaget.
  6. 2-4 annoncer pr. annoncesæt.
  7. Miks dine annoncetyper.
    1. Statiske billeder
    2. Video
    3. Samlinger / collections
    4. Karruseller
    5. Idé pins
  8. 100-200 keywords pr. kampagne. Brug evt. Google Ads – Keyword Planner eller Morningscore.

Best practice for organisk indhold på Pinterest

Organisk indhold er nøglen til at opbygge en autentisk og engageret tilstedeværelse på Pinterest. Ved at skabe inspirerende og visuelt tiltalende pins kan du tiltrække og fastholde dit publikum. Organiske pins har en lang levetid sammenlignet med andre sociale medieplatforme. En pin kan forblive aktiv og blive opdaget af brugere i flere måneder, og endda år efter den oprindeligt er blevet delt. Dette skyldes Pinterest søge- og anbefalingsalgoritmer, som fortsat præsenterer relevant indhold for brugerne over tid.

Generelt anslås det, at en pin kan have en levetid på omkring 3-4 måneder, hvor den fortsat kan generere trafik og engagement. Imidlertid kan pins, der er meget relevante og optimeret med gode søgeord og visuelt tiltalende indhold, fortsætte med at tiltrække opmærksomhed længe efter denne periode.

  1. Skab inspirerende og visuelt fængende indhold.
    1. God belysning.
    2. Billeder i høj kvalitet.
    3. Lav en CTA - gerne som en del af titlen på pinnen.
    4. Lav en titel og beskrivelse, der passer til opslaget. Jo bedre dine tekster/søgeord, jo bedre bliver du fundet på søgningerne indenfor det givne emne.
    5. Tag evt. med relevante produkter.
  2. Gem dine pins på et relevant board.
    1. Dit boards titel og beskrivelse har også noget at sige ift. en større eksponering.
  3. Læg nyt indhold op regelmæssigt - gerne ugentligt.
  4. Brug gerne videoer. Lige nu ser vi en bedre performance af videoer kontra statiske billeder.

Best practice for standard annoncer (statiske billeder) på Pinterest

Statiske billeder er en grundlæggende del af din markedsføringsstrategi på Pinterest. De kan hurtigt fange øjet og formidle dit budskab klart og effektivt. For at sikre, at dine billeder skiller sig ud og engagerer dit publikum, har vi her tilføjet nogle grundlæggende principper til, hvad du skal have på plads inden du poster.

  1. Produktet skal være i fokus.
  2. Tilføj en tekst på billedet fx. “Udforsk sommerkollektionen", “Se nyhederne”, “Find opskriften”. CTA for handling, skal være i fokus.

Best practice for videoannoncer på Pinterest

Videoannoncer på Pinterest er en kraftfuld måde at fange opmærksomheden på og formidle dit budskab effektivt. For at sikre, at dine videoer skiller sig ud og engagerer dit publikum, er det vigtigt at følge nogle nøgleprincipper.

  1. Få budskabet frem inden for de første par sekunder, for at fastholde opmærksomheden.
  2. 6-15 sekunder fungerer bedst.
  3. Filtype: mp4, mov eller m4v.
  4. Maks fil størrelse: 2 GB.
  5. Videoer bliver typisk set uden lyd. Sørg for enten at have undertekster eller tekst overlejringer på, som fortæller historien.
  6. Vælg en flot miniature, der beskriver din video bedst.
  7. Tilføj en tekst på videoen fx. “Udforsk sommerkollektionen", “Se nyhederne”. Gerne med CTA i fokus.

Best practice for karrusel annoncer på Pinterest

Fortæl en historie med en karrusel annonce. Det kan være en hurtig guide, opskrift eller showcasing af nyheder. Brug mellem 2-5 billeder.

  1. Tilføj evt. tekster på billederne fx.
    1. 1 billede: Guide: Sådan håndterer du en våd lædertaske.
    2. 2 billede: Tør af med absorberende klud.
    3. 3 billede: Lad den tørre naturligt.
    4. 4 billede: Læs hele guiden her
  2. Slut altid af med en klar CTA.

Best practice for samlingsannoncer på Pinterest

En samlingsannonce er et annonceformat, der vises som en kombination af ét stort hovedaktiv efterfulgt af tre mindre, sekundære aktiver. Hovedaktivet kaldes også for hero billedet, og de mindre, sekundære aktiver kaldes for sekundære billeder.

Når nogen trykker på en samlingsannonce, åbnes en fuldskærmsvisning af forgrundsbilledet i fuld størrelse og op til 24 sekundære kreative emner.

  1. Opret din produktgruppe under “Catalogues and product groups” eller “Kataloger”. Kunne fx. være “Living”-kategorien.
  2. Tilføj en billede/video, som skal fungere som det primære kreative emne til blikfang.
  3. Formater som 1:1 eller 2:3 bruges her.
  4. Hav mindst 4 produkter koblet på din produktgruppe.

Best practice for Idé pins

Idé pins eller Idea pins er Pinterest svar på Meta’s Stories. Her har man mulighed for at fortælle en spændende historie, opskrift, guide m.m. med flere billeder og videoer. Idé pins startede med det udgangspunkt, at Pinterest ville give deres Creators/influencers flere kreative muligheder for at engagere deres publikum.

  1. Tænk video først – brug en fængende overskrift på videoen for at fange opmærksomheden.
  2. Lav et miks mellem billeder og videoer
  3. Man kan tilføje interaktive elementer, tekster, musik m.m.
  4. Oprettelse fungerer bedst på telefon.

  

  

  

  

 

Brug for hjælp til Pinterest Ads?

Kendskab er et digitalt marketing bureau, som også har specialister indenfor organisk or betalt Pinterest. Kontakt os endelig hvis du har uddybende spørgsmål, har brug for opkvalificering til selv at arbejde videre med jeres Pinterest, ønsker løbende sparring eller helst vil overlade det hele til eksperterne.

Manifest

Vi er et digital marketing bureau med erfaring og forretningsforståelse.
Du bliver ikke blot et nummer i rækken, men en tæt samarbejdspartner. Derfor skal vi også være det rigtige match.
I vores manifest kan du læse mere om vores kultur og holdninger.
Synsninger sidder i maven og holdninger i rygraden.
Læs vores manifest
Ditte Marie Jensen

Her er en kendskaber. Det er Ditte

Client Manager

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.