Opskriften på at lykkes online
Introduktion til listen
Ting opstår ikke ud af ingenting. Listen her blev startet i 2019 på baggrund af en kundes henvendelse om at salget er gået helt i stå – det viser sig at en fejl i et stykke opdateret JavaScript gør at kunderne ikke kan lægge varer i kurven. Så under overskriften "Virker lortet?" spørger vi:
- Kan man lægge varer i kurven?
- Virker knapperne til at ringe/maile?
- Går tilmeldingen til nyhedsbrevet igennem?
Når vi stiller disse spørgsmål, handler det om at vores opgave som digital marketing bureau, bl.a. handler om at skaffe trafik til hjemmesiden via betalt annoncering, søgemaskineoptimering, en indsats på sociale medier eller via e-mail markedsføring.
Mængden af trafik er fuldstændig ligegyldig, hvis vi ikke kan konvertere.
Der er kommet mange flere spørgsmål til siden og listen har heddet "Den gode forretning" og nu, opskriften på at lykkes online. Den får du her.
Listen er prioriteret ud fra hvor stor indflydelse det har på omsætning og profit, hvis der ikke er styr på den enkelte ting. Derfor starter vi med at spørge om det er lovligt og bevæger os dernæst ned af listen.
Bemærk at der er MANGE links til kilder på mere information og at særligt offentlige instanser er elendige til at huske at oprette redirects (jeg kigger på dig, Sundhedsstyrelsen), når de flytter deres indhold – hvis du opdager et dødt link, så sig endelig til så vi kan rette det i oversigten.
1. Er det lovligt?
Før vi kan bekymre os om noget andet, skal vi sikre at det vi gør er lovligt.
- Har vi de rigtige tilladelser/registreringer?
- Farligt gods
- Fødevarer (Regler for salg af fødevarer og alkohol)
- Medicinske produkter (f.eks. mundbind) (Ansøgning om tilladelse til forhandling af håndkøbslægemidler, ansøgning om tilladelse til fremstilling og indførsel af lægemidler og mellemprodukter, medicinsk udstyr)
- Alkohol (Skiltning om salg af tobak og alkohol)
- Tobak
- Gambling (Tilladelsesindehavere)
- Fyrværkeri (Søg om tilladelse til salg og opbevaring af fyrværkeri)
- Skal indhold præsenteres på en speciel måde?
- Energimærkning? (Oversigt over produkttyper for erhverv, Sikkerhedsstyrelsen)
- Datablade?
- Er vi underlagt EUs direktiv om tilgængeligheden af offentlige organers websteder og mobilapplikationer? (Web Accessibility, EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2016/2102 af 26. oktober 2016 om tilgængeligheden af offentlige organers websteder og mobilapplikationer)
- Skal varerne leveres på en speciel måde?
- Køl/frost (26. Kølekrav for fødevarer)
- Trykluftbeholdere
- Skrøbelige genstande
- Værdi (kontanter, ædelstene, værdipapirer, varer af høj værdi – kontakt dit fragtfirma, for at høre nærmere om hvad der er tilladt, værdigrænsen og evt. forsikring af dine forsendelser)
- Farligt gods (Transport af farligt gods, Beredskabsstyrelsen)
- Overholder vi GPDR? (Lovgivning)
- Bruger vi den data vi indsamler eller udgør den en unødvendig risiko?
- Overholder vi Markedsføringsloven? (Markedsføringsloven - oversigt over paragraffer, baggrund og formål)
- Sammenlignende reklame
- Tilbud (Tilbud og udsalg)
- Vildledende reklame
- Abonnementsfælder
- Etiske retningslinjer
- Alkohol (AlkoholReklameNævnets retningslinjer)
- Har priser med/uden moms samme synlighed? (Forbrugerombudsmanden)
- Viser vi priser inkl. alle obligatoriske udgifter? (Forbrugerombudsmanden)
- Ophavsret og brugsret (Ophavsretsloven)
- Firmanavn?
- Produktnavne?
- Tekst?
- Billeder?
- Cookie-notifikation (Danske regler for cookies - Cookiebot)
- Virksomhedsoplysninger på hjemmeside
- Fysisk adresse?
- Telefon?
- E-mail?
- CVR-nummer?
- Databehandler?
- Dataansvarlig?
- International:
2. Er det sikkert?
Sikkerhed på internettet handler i denne sammenhæng om at sikre at andre ikke udgiver sig for at være os, hvilket kræver at vi verificerer, at vi er os.
- Er der opsat SPF, DKIM og DMARC for alle vores domæner? (Reducer risikoen for falske mails, Center for Cybersikkerhed)
- HTTPS? (Cyberforsvar der virker, Center for Cybersikkerhed)