Performance Max: Ny kampagnetype i Google Ads
Der er kommet en ny målbaseret kampagnetype i Google Ads; Performance Max (Dansk: Maksimal Effektivitet). En kampagnetype der lader deres annoncører tilgå al information fra én enkelt kampagne. Det er en type, der åbner op for et væld af muligheder for at kunne performe max.
Annoncerne vises på Shopping, YouTube, Gmail, Display, Discovery og DSA på Search. Det er ikke muligt at vælge en kanal fra eller prioritere disse, hvilket kan være et problem, men generelt er en styrke. Derudover er der maksimalt samspil mellem kanaler og skarp DSA opdeling.
Definér dine mål
For at du kommer godt fra start med en performance max kampagne, skal du have et defineret mål. Du skal naturligvis inkludere dit markedsføringsmål, men ydermere bør du også inkludere alle de relevante konverteringer du har. Herefter kan konverteringerne prioriteres ud fra konverteringsværdier.
Godt og kreativt materiale
Der kan tilføjes billeder, logoer, videoer, overskrifter, lange overskrifter, beskrivelser og call-to-actions til en asset group, men det er ikke nødvendigt at tilføje noget som helst. Disse grupper kan indeholde alle annoncemedier, der passer til emnet. Google sammensætter selv annoncer og videoer ud fra data i shopping feed'et.
Jo flere tekster, billeder og evt. videoer, kampagnen har til rådighed, desto flere muligheder har Google for at sammensætte den optimale annonce til kanalen og kunden. Din kampagne er nødt til at være kreativ og skræddersyet til målgruppen.
Aktivgrupper (Asset Groups) kan sammenlignes med annoncegrupper, hvor det er muligt at fokusere på forskellige produkter, kategorier og/eller brands i hver enkelt asset group. Dermed er det f.eks. muligt, modsat Smart Shopping, at samle forskellige fokus kategorier eller brands, med samme mål, i den samme kampagne, og samtidig have skarpe annoncer alt efter kategori eller brand.
Performance Max vs. Smart Shopping og Lokal
Smart Shopping har højere prioritet end standard shopping, men det er muligt at få trafik på standard shopping, f.eks. med høje bud, sideløbende med Smart Shopping.
Performance Max har højere prioritet end Smart Shopping, og her virker samspillet ikke særligt godt. Performance Max kvæler Smart shopping selv med et lavt budget.
Det er derfor vigtigt, at der ikke startes Performance Max op på alle produkter, men kun på udvalgte kategorier eller brands, hvis der i forvejen kører Smart Shopping kampagner. Det anbefales at sætte de tilsvarende Smart Shopping kampagner på pause, eller ekskludere de produkter, som er valgt i Performance Max kampagnen.
Når en eksisterende kampagne opgraderes så følger indlæringen med over i den nye Performance Max kampagne. Dermed starter den nye kampagne ikke med indlæring.
Indsigt
Smart Shopping var en stor omvæltning, da det ikke længere var muligt at se søgetermer osv. men vi vidste dog at det var shopping.
På Performance Max ved vi nu ikke engang om det er Shopping, YouTube eller Display der trækker op eller ned, men Indsigt-siden er blevet væsentligt forbedret, også på Smart Shopping.
Det er muligt at se søgetermer fordelt på søgekategorier, og selvom det ikke er muligt at ekskludere søgetermer, som i de gode gamle dage, så er det muligt at ændre fokus og struktur baseret på disse informationer.
Der er desuden et kæmpe potentiale i målgruppeindsigt, hvor det er blevet nemmere at overskue hvilke målgrupper der fungere bedst på hvilke produkter og derefter bruge dette aktivt i opdelingen af asset groups.