Struktureret data

Med struktureret data, taler vi, så robotterne forstår indholdet på din hjemmeside. Det er information, der ligger inde bagved – i selve koden på hjemmesiden – som robotter nemt kan læse, men er usynligt for brugeren. Den sikrer, at din virksomhed nævnes når AI bliver spurgt, eller der søges på Google.

Robotterne skal kunne forstå dit budskab

Vi (som ejere af en hjemmeside) kan kommunikere klart og tydeligt til AI, Google, Bing og andre robotter ved hjælp af struktureret data. Det vil vi gerne, for at sikre at søgemaskinerne og AI-modeller fremhæver os, når brugerne spørger efter noget, hvor vi er relevante.

Struktureret data kan også give øget synlighed, f.eks. stjerner på Google, priser i ChatGPT, åbningstider, billeder og meget mere, hvis det er korrekt implementeret.

Her kan du se, hvad struktureret data giver mulighed for på Google, og hvordan det implementeres. Det kan være teknisk, så spørg din udvikler om omkostninger, hvis du endnu ikke har struktureret data på din side.

Struktureret data kan leveres på mange måder, men du kommer længst med at følge disse to standarder:

  • Schema.org (Primært: Google, Bing, Yahoo og Yandex)
  • OGP/Open Graph Protocol (Primært: Facebook og LinkedIn)

Korrekt implementeret struktureret data hjælper både søgemaskiner og AI-systemer med at forstå indholdet på din hjemmeside. Det betyder ikke, at AI eller Google altid vil bruge den direkte, men det øger sandsynligheden for, at informationen bliver forstået og citeret korrekt. Investeringen er ofte lav, mens den potentielle gevinst – bedre synlighed, højere troværdighed og klarere kommunikation – kan være meget stor til sammenligning.

Test din strukturerede data

Der findes to testværktøjer til Schema.org data, et lavet af Google kaldet "Rich Results Test" og Schema.orgs eget testværktøj. I forhold til synlighed på Google, så anbefaler vi at bruge Googles eget værktøj.

Der findes ikke lignende gratis værktøjer til test af Open Graph data. Vil du se hvad Facebook ser, når de læser din strukturerede data, kan du dog bruge deres Sharing Debugger her (kræver Facebook bruger).

Det er muligt at spørge en AI om hjælp, men vær kritisk og test gerne resultatet enten ved brug af et dedikeret værktøj, eller spørg en professionel om hjælp.

Professionel hjælp til struktureret data

Står du nu, på Kendskabs fine anbefaling, og har ønske om hjælp til at gennemgå din strukturerede data, så tag endelig kontakt. Bemærk dog, at vi ikke er et udviklerhus, så det er ikke os der kommer til at lave det på din hjemmeside, men vi kan fortælle dig hvad du bør have og om det du har, er implementeret rigtigt.

Ægte samarbejde

Vi er et marketingteam med erfaring og forretningsforståelse, og vores forretningsmodel afhænger af godt samarbejde. 
Som team skal vi spille godt sammen på tværs af vores fagligheder, og som bureau skal vi have et godt samarbejde med vores kunder.
Det er mennesker, der samarbejder, der driver værket.
Du kan herunde læse mere om vores holdninger til ægte samarbejde.
Ægte samarbejde
Klaviyo
Metaads
Microsoftads
Googleads Badge
Dfw
Leadinfo
Henrik 00542

Her er en kendskaber. Det er Henrik

Search specialist

Mød hele holdet

Manifest

Tillid

Hav tillid til dem, der har ansvaret. Det betyder ikke, at du skal stole blindt. Du må gerne være nysgerrig og stille spørgsmål, men udvis tillid.

Åbenhed

Vær åben og lydhør. Giv plads til andre tanker og fagligheder end dine egne. På den måde vinder de gode idéer.

Ærlighed

Tal rent ud af posen, men altid med respekt. Det er vigtigt, at du siger til. Især når det er svært. Ros, når nogen gør det godt. God feedback er med til at hjælpe alle fremad.

Hjælpsomhed

Tilbyd din hjælp, hvor den kan bruges, når du har tid og overskud til det.

Engagement

Tag aktivt del i opgaver og samarbejde. Vis interesse for andres perspektiver og del dine egne synspunkter. Sæt en ære i at bidrage til, at vi lykkes sammen – hele vejen i mål.

Mål

Vi aftaler, hvad det er, vi sigter efter.

Det skal være tydeligt, hvad det fælles mål er.

Roller

Ingen skal være i tvivl om, hvem der gør hvad. Derfor fordeles ansvaret tydeligt fra starten.

Tilgængelighed

Det er vigtigt at være til stede i et samarbejde. Man skal kunne få fat på dig, når det er nødvendigt for den fælles proces.

Rytme

Klar kommunikation, faste møder, rettidig opfølgning og nødvendige beslutninger skaber fremdrift.

Værktøjer

Brug de samme platforme og redskaber, så alle kan følge med og forholde sig til processen.