Black Friday guide og tips
Én af årets største handelsdage er Black Friday. Dagen, ugen, måneden bliver hvert år større og mere betydningsfuld. Så for at sikre, at din webshop ikke blot deltager, men også skiller sig ud og maksimerer omsætningen, er det vigtigt at forberede sig grundigt.
Det er også vigtigt at du både tjener penge i Black Friday perioden og bruger din investering i marketing på mersalg og efterfølgende salg.
Her er vores bud på, hvordan du får det bedste ud af Black Friday, fra forberedelserne til de efterfølgende dage.
Strategisk forberedelse
Start med at planlægge dine Black Friday-tilbud og kampagner. Bestem hvilke produkter du vil fokusere på, hvordan du vil annoncere dem, og hvilken periode dine tilbud skal dække.
Overvej også hvilke marketingkanaler der vil være mest effektive for din målgruppe – om det er e-mail, sociale medier, Google Ads eller en kombination.
Nogle af de punkter, som du kan forberede kan være:
- at definere en periode på din “Black Friday”. Er det 1 dag, 1 uge, 1 måned
- at definere, hvilke produkter der har en lang og kort købsprocess
- at definere, hvornår produkterne skal markedsføres grundet købsprocessen
- at undersøge hvilke produkter din målgruppe søgte efter i november 2023
- at analyse ordre historikken i 2024 og find de mest populære produkter
- at identificere trends i 2024 og kundernes evt. nye opståede behov
- at undersøge hvilke rabatter og kampagner konkurrenterne tilbyder
- at sammenligne priserne på dine produkter med konkurrenternes priser
- at analyse dine konkurrenters budskaber og annonceplatforme
- at udvælge produkter med en høj avance, hvor du er konkurrencedygtig
- at tilbyde særlige Black Friday bundles / pakkeløsninger
- at tilbyde produkter som skal væk fra lageret og som er svære at sælge
- at fastlægge rabatter for forskellige produktgrupper på baggrund af avance
- at fravælge de produkter i annonceringen, som har en lav/dårlig avance
- at fravælge produkter i annonceringen, som er umulige at konkurrere på
- at tilbyde forskellige rabat niveauer på baggrund af ordrestørrelse
- at have et maksimum antal produkter af hvert produkt på tilbud
- at have tilbud på produkter med høj værdi i en længere periode
- at tilbyde evt. ekstra rabatter til loyale kunder i kundeklubben
- at anbefale relaterede produkter på produktkort og i indkøbskurven
- at tilbyde “ja tak” Black Friday tilbehørs produkter i check-out flow
- at frigive rabatter på varer der ikke er på tilbud ved køb over en vis værdi
Forberedelse til Black Friday
Når du har det strategiske på plads, er det tid til at få din webshop og dine marketing kampagner klar til Black Friday.
Du skal ikke blot have effektive Black Friday landingssider, men også have effektive kampagner med fængende budskaber klar, således at du er klar til markedsføring, når tiden kommer.
Nogle af de punkter, som du kan forberede kan være:
- at sikre at din sporing er korrekt sat op
- at oprette Black Friday budskaber til dine landingssider
- at oprette pop-up bokse hvor man kan skrive sig op til Black Friday tilbud
- at oprette countdown-timere, når perioden nærmere sig
- at oprette bannere og popups på websitet med budskabet om Black Friday
- at sørge for at din Black Friday side er optimeret med relevante søgeord
- at du er tilmeldt de sider, som lister webshops med Black Friday tilbud
- at oprette tilbud på din Google Business Profile
- at klargøre kampagner og annoncer med Black Friday budskaber
- at klargøre budgetter og spend-størrelser på kampagner
- at opsamle e-mailadresser via gamification og lead-ads
- at segmentere de personer som har tilmeldt sig “Black Friday” nyhedsbrevet
Under og efter Black Friday
Det er nu det gælder.
Har du succes med din webshop, skal der løbende holdes øje med salget, justeres spends, justeres annoncer, slukkes kampagner mv.
Ofte sker det på selve dagen, om natten og for de flestes vedkommende, i weekenden. Glemmer du at monitorere din marketingindsats kan du gå glip af omsætning eller investere forkert. Herudover er der en række opgaver, når Black Friday perioden er slut.
Nogle af de punkter, som du kan arbejde med er:
- at tilpasse og justére annoncer og budgetter
- at synkronisé produktfeeds og sikre at der ikke er fejl i feeds
- at sende automatiske “tabt kurv mails” til kunder, der har forladt deres kurv
- at overvåge konkurrenternes kampagner og priser samt tilpasse dine egne
- at svare på spørgsmål fra kunderne på Facebook, live chat, e-mail og telefon
- at deaktivere Black Friday annoncer og kampagner, når der er udsolgt
- at slukke dine Black Friday kampagner, når perioden er slut
- at opdatere dit website med nye budskaber
- at evaluére resultater og identificere trends til kommende salgsdage
- at udsende e-mails målrettet kunder fra Black Friday for at skabe efter-salg
Bonus tips
- Start leadgenerering i Facebook to måneder før Black Friday
- Opret en Facebook begivenhed 1-2 måneder før Black Friday
- Gør brug af "Budget scheduling", der gør det muligt, at hæve/sænke budgettet i specifikke perioder uden at skulle ændre på kampagner
- Gør brug af Advantage+ målretningen i Facebook
- Sørg for variation i annoncer; billede og video
- Brug Facebook produktkatalog i annoncer
- Nævn at der er nye deals hver dag, hvis du kører Black Week
- Tal til ‘urgency’ elementet i dine budskaber – hvad går man glip af
- Kunderne går primært op i, hvor meget de sparer. Gå ikke amok i kreativitet
- Byg din Black Friday annoncer ud fra hvilke kreativer der har fungeret for året
- Giveaway og “begynder pakker” ved køb fungerer godt
- Kør enkelte kampagner i stedet +20 kampagner, som kræver højt spend
- Opsæt promoverings-udvidelser i Google Ads
- Opsæt relevante undersidelinks med Black Friday budskaber i Google Ads
- Opsæt alle relevante infotekster på Google Ads annoncer i god tid
- Kontrollere løbende Google Merchant Center for fejl og lagerstatus
- Brug ikke rabatkoder men justér prisen, så det ses i Google Shopping mm
Få rådgivning til din Black Friday strategi
Er du i tvivl om, hvordan du bedst kan få lagt den rette strategi, forberede din webshop til Black Friday og ikke mindst eksekvere kampagner og tilbud på dagen?
Vi tilbyder gratis rådgivning i, hvordan du kan komme i gang med Black Friday, få lagt en strategi og komme i gang med din markedsføring. Tag fat i os på nedenstående formular.