Employer Branding – tiltræk værdifulde medarbejdere til din virksomhed

Ifølge Dansk Industri har 58 % af danske virksomheder måttet opgive at besætte en ledig stilling inden for de seneste 12 måneder.

Derfor (hvis du ikke allerede gør det) er det på tide, at du arbejder strategisk med Employer Branding.

Selvom du laver jobopslag, deler stillingerne på de sociale medier, nyhedsbrevet og måske endda via portaler som JobIndex, er der ingen garantier. Faktisk er det kun blevet sværere at få kvalificerede medarbejdere til de specialiserede stillinger.

Du har måske et behov for at få kvalificerede ansøgninger lige nu, så du investerer i at få dem dækket hurtigst muligt. Det giver mening. Men hvis det virkeligt er vigtigt for dig – måske så vigtigt at det påvirker din bundlinje – så kan du måske til at arbejde mere med dit Employer Brand.

Så læs med og få et take på Employer Branding fra et online marketing bureau.

Det er ikke raketvidenskab. I et marked med udbud/efterspørgsel er du nød til at være bedre end dine konkurrenter. Hvis den specialiserede arbejdskraft du leder efter kan vælge og vrage, så er den skinbarlige sandhed, at du er nødt til at gøre dig attraktiv, ellers går de til konkurrenten.

Et andet tænkt scenarie kunne være, at du går glip uopfordrede ansøgninger i dag, og blandt dem er der den nøglemedarbejder du mangler. Men du ved ikke du mangler den, eller også mangler du den først om 3 måneder. Så er det nemt at ringe den person op og sige "hej, tak for din ansøgning. Noget er lige kommet op, og jeg tror du vil være perfekt til stilling".

Sådan kommer du i gang med Employer Branding

For at komme i gang med Employer Branding kan du starte med at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvor vigtigt er det for dig at få kvalificerede ansøgninger til dine stillinger?
    • Hvor meget taber du på, at en given stilling ikke bliver besat? Ifølge Dansk Erhverv* har hver 4. virksomhed takket nej til en ordre grundet mangel på medarbejdere. Derfor er dette punkt vigtigt, når du skal afgøre, hvor meget du skal prioritere rekruttering og Employer Branding blandt dine andre arbejdsopgaver.
  • Hvilken målgruppe søger du til de stillinger, som du har svært ved at få besat?
    • Her mener jeg selvfølgelig ikke bare hvilke stillinger du skal have besat. Gå i stedet et spadestik dybere på den persona som typisk vil være interessant at blive ansat til at udføre de konkrete arbejdsopgaver.
  • Hvilke fordele leder den målgruppe typisk efter? fx. humor, frihed, fleksibilitet, karriere osv…
  • Hvordan tiltrækker du opmærksomheden hos din målgruppe?
  • Hvilke medier færdes din målgruppe på?
    • Facebook, LinkedIn, jobportaler, fagblade osv...

Hvis du kan besvare disse spørgsmål har du et godt fundament til at iscenesætte din virksomhed som en god arbejdsplads specifikt for din målgruppe.

Resultatet skulle altså gerne være, at du efterfølgende er blevet klogere på

  1. Hvad du skal sige
  2. Hvem du skal sige det til
  3. Hvor du skal sige det

Og så er du nået ret langt ;)

En anden fordel ved Employer Branding

En anden bonus er, at dine med alt sandsynlighed kunder vil se dine videoer. Og hvem kan ikke lide samarbejdspartnere med glade medarbejdere? 

Derfor er investeringen i Employer Branding en mere helhedsorienteret tilgang til at forbedre virksomhedens image både over for nye medarbejdere og kunder/samarbejdspartnere, hvis vi sammenligner med enkeltstående opslag på diverse jobplatforme. Dermed ikke sagt, at det ene udelukker det andet. Tværtimod spiller det godt sammen. 

Miljøbilleder Kendskab Sept 2022 7

Din karriereside

Din karriereside er ikke "bare" stedet, hvor dine stillingsopslag ligger.

(Og apropros stillingsopslag, husk at frigøre dem som tekst, dvs. ikke PDF, så har Google lettere ved at indeksere dem, og du får mere relevant trafik).

Læs mere om brugen af PDF i relation til SEO.

Brug dine medarbejdere/kollegaer som ambassadører, enten i form af billeder/videoer eller skrevne citater. Det er til enhver tid mere troværdigt at høre om, hvor god din arbejdsplads er fra et rigtigt menneske.

Og så find inspiration til din karriereside:

Hvad gør dine konkurrenter med deres karrieresider?

Og så kan du overveje at gøre som vi har gjort, og krydre din karriereside med miljøbilleder for at vise arbejdspladsen frem set med medarbejdernes øjne.

SoMe og video til at tiltrække kvalificerede medarbejdere

Hos Kendskab har vi et format, der gør det nemt for virksomheder at arbejde med Employer Branding.

  1. Vi hjælper dig med strategien, dvs. at finde og konkretisere personaen bag dine potentielle ansøgere.
  2. Vi laver videoer som kombinerer din virksomheds charme med målgruppens behov.
  3. Vi opsætter annoncering på Facebook og LinkedIn og bruger videoerne til at skaffe ansøgere til stillingerne og sørge for din virksomhed er top of mind næste gang din målgruppe overvejer at søge en ny stilling.

Sådan gør vi det let for dig at iscenesætte din virksomheden positivt over for den specialiserede arbejdskraft du mangler.

Er du nysgerrig på, hvordan Kendskab via Employer Branding, videoindhold og SoMe har forbedret rekrutteringen for vores kunder, så send en mail til jonatan@kendskab.dk.


Kilde:

https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2022/8/hver-fjerde-virksomhed-har-takket-nej-til-ordrer-pa-grund-af-mangel-pa-medarbejdere/

Klaviyo
Metaads
Microsoftads
Googleads Badge
Dfw
Leadinfo

Manifest

Tillid

Hav tillid til dem, der har ansvaret. Det betyder ikke, at du skal stole blindt. Du må gerne være nysgerrig og stille spørgsmål, men udvis tillid.

Åbenhed

Vær åben og lydhør. Giv plads til andre tanker og fagligheder end dine egne. På den måde vinder de gode idéer.

Ærlighed

Tal rent ud af posen, men altid med respekt. Det er vigtigt, at du siger til. Især når det er svært. Ros, når nogen gør det godt. God feedback er med til at hjælpe alle fremad.

Hjælpsomhed

Tilbyd din hjælp, hvor den kan bruges, når du har tid og overskud til det.

Engagement

Tag aktivt del i opgaver og samarbejde. Vis interesse for andres perspektiver og del dine egne synspunkter. Sæt en ære i at bidrage til, at vi lykkes sammen – hele vejen i mål.

Mål

Vi aftaler, hvad det er, vi sigter efter.

Det skal være tydeligt, hvad det fælles mål er.

Roller

Ingen skal være i tvivl om, hvem der gør hvad. Derfor fordeles ansvaret tydeligt fra starten.

Tilgængelighed

Det er vigtigt at være til stede i et samarbejde. Man skal kunne få fat på dig, når det er nødvendigt for den fælles proces.

Rytme

Klar kommunikation, faste møder, rettidig opfølgning og nødvendige beslutninger skaber fremdrift.

Værktøjer

Brug de samme platforme og redskaber, så alle kan følge med og forholde sig til processen.