Gode råd til at finde emner til artikler
Hvordan finder jeg emner til mit vidensunivers?
Der er flere måder, hvorpå du kan finde emner til din blog – nogle mere ligetil end andre. Der er ingen tvivl om, at din branche også spiller en rolle i hvor “nemt” det er at finde emner til artiklerne. Arbejder du i en branche, hvor du skal inspirere og måske endda skabe et behov som ved tøj, boligindretning og lignende. Det kan også være du er i en anden branche såsom campingudstyr, ladcykler eller trailere. Uanset branchen kan det være svært at komme i gang og du skal måske lægge hovedet i blød.
Spørg din kundeserviceafdeling
Hvis du har en kundeserviceafdeling, så er der nok ofte en del spørgsmål, der går igen. Så hvis du er på bar bund om emner, så er det et godt sted at starte. Derfor kan du spørge sødt om dine kundeservicemedarbejdere vil notere ned, hvilke spørgsmål der oftest bliver stillet.
Og sådan kan du få dig en række emner, som du kan lave artikler ud fra. Det behøver ikke nødvendigvis være lange og forkromede artikler. Men det kan blive en hjælp for brugerne, så de selv kan søge svarene frem – og blive henvist til din hjemmeside. Samtidig kan det også blive en hjælp til din kundeservice, hvis de har muligheden for at henvise til jeres vidensunivers.
Udnyt din FAQ
Måske du allerede har lavet en FAQ-side på din hjemmeside, med netop disse ofte stillede spørgsmål. Heri kan der ofte også ligge nogle guldkorn, som du kan skrive artikler ud fra. Det kan også være med til at skabe en brainstorm på nye artikler, hvis der på din FAQ-side ligger mange emner, at det så derfra afføder nye emner du kan skrive om.
Det er også en mulighed for at linkbuilde internt, hvor du kan bruge din FAQ-side til at svare kort på spørgsmålet og derfra henvise til dine artikler i vidensuniverset, hvor brugerne kan finde uddybende svar – og naturligvis andre inspirerende og besvarende artikler.
Answer The Public
Kort sagt er Answer The Public et værktøj der viser hvilke søgeord og fraser, som brugerne søger på i både Google og Bing ud fra et givent emne. Lad os for eksempelvis sige, at du gerne vil lave noget indhold der hænger sammen med din kategori “Håndklæder”. Så kan du blot skrive ordet “Håndklæder” ind i Answer The Public – husk at vælge korrekt land og sprog – og så kommer den med en masse forslag, som brugerne har søgt på i relation til “Håndklæder”.
På den måde kan du blive klogere på, hvad brugerne gerne vil vide om et specifikt emne – og samtidig er det allerede noget der er søgninger på. Det kan også give en fordel i forhold til dine organiske placeringer på sigt. Når du bruger dette værktøj, er det dog også vigtigt, at du stiller dig kritisk over for forslagene og ikke blot vælger det hele. Gør dig selv en tjeneste og lav din egen søgning på eksempelvis Google og se om du kan ramme den user intent der kommer frem.
Google Trends
Med Google Trends kan du se hvad der er populært på tværs af Google Search, Google News og Youtube. Det er især oplagt, hvis din branche har et skiftende sortiment såsom tøj, sko, bolig og lignende. Samtidig kan du også indtaste dit eget valgte emne og se relaterede populære søgninger. I Google Trends kan du tilmed også sammenligne dine søgetermer, hvor du under hver gruppe af søgeterm kan tilføje uddybende søgetermer.
Google Trends er, som navnet indikerer, det der trender nu og her. Så du bør også være opmærksom på, at hvis du skriver indhold ud fra dette, kan det være du skal opdatere det året efter. Det er et godt værktøj til hvis du arbejder ud fra en kampagnekalender. Arbejder du derimod med evergreen-indhold, skal du have det in mente at det er hvad der er populært på det givne tidspunkt – men det kan man ofte skrive sig ud af, hvis bare man er opmærksom på det.
Morningscore
Vil du gerne være med på beatet og kunne være med på samme vogn som dine kolleger, er Morningscore et godt sted at starte når du skal lave indhold. Dette gør sig faktisk gældende uanset typen af indhold på din hjemmeside. Gennem værktøjet tilføjer du din egen hjemmeside og kan tilføje dine konkurrenters hjemmesider og sammenligne disse.
Herfra kan du se hvilke søgeord, som dine konkurrenter ranker på og derudfra danne dig et overblik over hvordan du kan tage del af kagen.
Kom godt fra start
Der er altså flere måder, hvorpå du kan gribe dit vidensunivers an og komme i gang med at skrive artikler. Et godt sted at starte er altid at kigge på ressourcerne internt og hvad du kan trække på af emner der. Dernæst kan du udvide og tage værktøjer i brug.
I starten kan det også være okay, at der ikke er fuld fokus på søgeordsanalyser og at artiklerne bliver lange. Første step er altid “bare” at få skrevet noget ned – og derfra videreudvikle. Hav gerne de første fem artikler klar til upload inden du publicerer noget, så brugeren bliver præsenteret for lidt forskellige spændende artikler og ikke bare møder en tom oversigt med kun én artikel.
Herfra gør det det også nemmere at fokusere på at få flere artikler i støbeskeen og skrevet ned – og klar til publicering.