Menu

Gode råd til at finde emner til artikler

Anne Bruus

Det er altid svært at skulle starte noget nyt op. Når du skal i gang med at lave indhold til dit vidensunivers, så er det altid en god idé at lægge en plan for hvilke artikler der skal skrives – og kan det bruges på nogle af dine andre marketingkanaler, så er du også et godt stykke vej.

Hvordan finder jeg emner til mit vidensunivers?

Der er flere måder, hvorpå du kan finde emner til din blog – nogle mere ligetil end andre. Der er ingen tvivl om, at din branche også spiller en rolle i hvor “nemt” det er at finde emner til artiklerne. Arbejder du i en branche, hvor du skal inspirere og måske endda skabe et behov som ved tøj, boligindretning og lignende. Det kan også være du er i en anden branche såsom campingudstyr, ladcykler eller trailere. Uanset branchen kan det være svært at komme i gang og du skal måske lægge hovedet i blød.

 

Spørg din kundeserviceafdeling

Hvis du har en kundeserviceafdeling, så er der nok ofte en del spørgsmål, der går igen. Så hvis du er på bar bund om emner, så er det et godt sted at starte. Derfor kan du spørge sødt om dine kundeservicemedarbejdere vil notere ned, hvilke spørgsmål der oftest bliver stillet.

Og sådan kan du få dig en række emner, som du kan lave artikler ud fra. Det behøver ikke nødvendigvis være lange og forkromede artikler. Men det kan blive en hjælp for brugerne, så de selv kan søge svarene frem – og blive henvist til din hjemmeside. Samtidig kan det også blive en hjælp til din kundeservice, hvis de har muligheden for at henvise til jeres vidensunivers.

 

Udnyt din FAQ

Måske du allerede har lavet en FAQ-side på din hjemmeside, med netop disse ofte stillede spørgsmål. Heri kan der ofte også ligge nogle guldkorn, som du kan skrive artikler ud fra. Det kan også være med til at skabe en brainstorm på nye artikler, hvis der på din FAQ-side ligger mange emner, at det så derfra afføder nye emner du kan skrive om.

Det er også en mulighed for at linkbuilde internt, hvor du kan bruge din FAQ-side til at svare kort på spørgsmålet og derfra henvise til dine artikler i vidensuniverset, hvor brugerne kan finde uddybende svar – og naturligvis andre inspirerende og besvarende artikler.

 

Answer The Public

Kort sagt er Answer The Public et værktøj der viser hvilke søgeord og fraser, som brugerne søger på i både Google og Bing ud fra et givent emne. Lad os for eksempelvis sige, at du gerne vil lave noget indhold der hænger sammen med din kategori “Håndklæder”. Så kan du blot skrive ordet “Håndklæder” ind i Answer The Public – husk at vælge korrekt land og sprog – og så kommer den med en masse forslag, som brugerne har søgt på i relation til “Håndklæder”.

På den måde kan du blive klogere på, hvad brugerne gerne vil vide om et specifikt emne – og samtidig er det allerede noget der er søgninger på. Det kan også give en fordel i forhold til dine organiske placeringer på sigt. Når du bruger dette værktøj, er det dog også vigtigt, at du stiller dig kritisk over for forslagene og ikke blot vælger det hele. Gør dig selv en tjeneste og lav din egen søgning på eksempelvis Google og se om du kan ramme den user intent der kommer frem.

 

Google Trends

Med Google Trends kan du se hvad der er populært på tværs af Google Search, Google News og Youtube. Det er især oplagt, hvis din branche har et skiftende sortiment såsom tøj, sko, bolig og lignende. Samtidig kan du også indtaste dit eget valgte emne og se relaterede populære søgninger. I Google Trends kan du tilmed også sammenligne dine søgetermer, hvor du under hver gruppe af søgeterm kan tilføje uddybende søgetermer.

Google Trends er, som navnet indikerer, det der trender nu og her. Så du bør også være opmærksom på, at hvis du skriver indhold ud fra dette, kan det være du skal opdatere det året efter. Det er et godt værktøj til hvis du arbejder ud fra en kampagnekalender. Arbejder du derimod med evergreen-indhold, skal du have det in mente at det er hvad der er populært på det givne tidspunkt – men det kan man ofte skrive sig ud af, hvis bare man er opmærksom på det.

 

Morningscore

Vil du gerne være med på beatet og kunne være med på samme vogn som dine kolleger, er Morningscore et godt sted at starte når du skal lave indhold. Dette gør sig faktisk gældende uanset typen af indhold på din hjemmeside. Gennem værktøjet tilføjer du din egen hjemmeside og kan tilføje dine konkurrenters hjemmesider og sammenligne disse.

Herfra kan du se hvilke søgeord, som dine konkurrenter ranker på og derudfra danne dig et overblik over hvordan du kan tage del af kagen.

 

Kom godt fra start

Der er altså flere måder, hvorpå du kan gribe dit vidensunivers an og komme i gang med at skrive artikler. Et godt sted at starte er altid at kigge på ressourcerne internt og hvad du kan trække på af emner der. Dernæst kan du udvide og tage værktøjer i brug.

I starten kan det også være okay, at der ikke er fuld fokus på søgeordsanalyser og at artiklerne bliver lange. Første step er altid “bare” at få skrevet noget ned – og derfra videreudvikle. Hav gerne de første fem artikler klar til upload inden du publicerer noget, så brugeren bliver præsenteret for lidt forskellige spændende artikler og ikke bare møder en tom oversigt med kun én artikel.

Herfra gør det det også nemmere at fokusere på at få flere artikler i støbeskeen og skrevet ned – og klar til publicering.

 

Anne Bruus

Her er en kendskaber. Det er Anne

Content specialist

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.