Hvordan consent mode og samtykketilstande påvirker din data i GA4

Jesper Knudsen

Når vi arbejder med nye kunder, er en af de vigtigste opgaver at sikre, at deres samtykkeindstillinger er korrekt konfigureret. Mange er ikke klar over, hvor afgørende disse indstillinger er for den data, der indsamles i deres analytics-systemer, især i GA4.

Hvad er consent mode?

Consent mode er en funktion, der er introduceret af Google for at sikre, at sporing af brugere respekterer deres samtykkepræferencer. Det betyder, at Google Analytics (GA4) kun vil indsamle data baseret på det, brugeren har givet tilladelse til. Hvis consent mode er sat forkert op, kan det resultere i manglende data, da GA4 simpelthen ikke sporer brugerne korrekt.

Hvilke samtykker tillader hvilke samtykketilstande?

Det er afgørende at forstå, hvilke samtykker der tillader hvilke samtykketilstande på din hjemmeside. Det hjælper dig med at sikre, at du både overholder lovgivningen og indsamler de data, du har brug for til at optimere din forretning. Vi har udarbejdet en tjekliste, som vi altid gennemgår med nye kunder for at sikre, at der ikke er fejl i opsætningen.

Du kan se en oversigt over samtykketyper og deres tilstande her: se oversigten i dette Google Sheet.

Typiske fejl i consent mode

En af de mest almindelige fejl, vi ser, er forkert opsætning af consent mode. Det betyder ofte, at Google Analytics ikke sporer som forventet, og det kan føre til store huller i de data, du baserer dine beslutninger på. Hvis dine samtykketilstande ikke er korrekt konfigureret, vil det resultere i mangelfuld data i GA4, hvilket i sidste ende påvirker din forståelse af brugernes adfærd.

Du kan meget nemt komme til at opleve, at der pludselig er meget lidt trafik til din hjemmeside, men når du så sammenligner med data fra Google Search Console (hvor vi kan se trafikken fra din SEO), data i Google Ads, din Facebook Business Manager og dit e-mail program, så er totalen i GA4 meget lavere end summen af hvad du får, når du tæller kanalerne sammen.

Sådan sikrer du korrekt opsætning

For at undgå fejl i consent mode og sikre, at din GA4 sporer korrekt, anbefaler vi, at du regelmæssigt tjekker dine samtykkeindstillinger. Dette gælder især, hvis du har lavet ændringer på din hjemmeside eller implementeret nye tracking-værktøjer. Hvis du er i tvivl, så overvej at få hjælp fra eksperter, der kan sikre, at alt er sat korrekt op.

Er din hjemmeside lovlig?

Det er dog vigtigt at påpege, at korrekt opsætning af consent mode ikke nødvendigvis betyder, at din hjemmeside er fuldt ud lovlig. Der er flere aspekter af GDPR og andre databeskyttelseslove, der skal overholdes, og samtykkehåndtering er kun én del af det samlede billede.

Har du brug for hjælp?

Som digital marketing bureau hjælper vi vores kunder med at sikre der er styr på sporingen, så vi sammen kan tage de rigtige beslutninger for din forretning. Tag gerne kontakt, hvis du er udfordret eller blot har brug for lige at få sikret, at der nu også er styr på det hele.

Manifest

Vi er et digital marketing bureau med erfaring og forretningsforståelse.
Du bliver ikke blot et nummer i rækken, men en tæt samarbejdspartner. Derfor skal vi også være det rigtige match.
I vores manifest kan du læse mere om vores kultur og holdninger.
Synsninger sidder i maven og holdninger i rygraden.
Læs vores manifest
Ditte Jensen

Her er en kendskaber. Det er Ditte

Office Manager

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.