Hvorfor annoncere på Pinterest?
Hvad er Pinterest?
Pinterest adskiller sig fra andre sociale medier som Facebook og Instagram ved at være en visuel søgemaskine. Man søger efter den inspiration man finder relevant og gemmer disse Pins på sine egne personlige boards, så man altid kan finde billederne frem.
Når man først logger ind på Pinterest viser algoritmen opslag som er baseret på ens interesser og personer man følger derinde. Dette afspejles også i ens søgninger. Hvis man søger på Boligindretning, vil man efterfølgende også modtage opslag i ens startfeed der relaterer til det.
Generel Pinterest statistik
- Pinterest er det 14. største sociale netværk i verden.
- Platformen har nu 459 millioner månedlige aktive brugere.
- Ifølge Danmarks statistik er 16% af den danske befolkning i dag på Pinterest, heraf er omkring 4% af disse dagligt aktive - det er ca. 250.000 aktive danske brugere.
- Flere mænd kommer på Pinterest - det er dog stadig domineret af kvinderne
- I 2020 steg antallet af mandlige Pinners med næsten 50%.
- Fra januar 2021 identificerede Pinterests selvbetjenings annoncer det kvindelige publikum på 77,1%, det mandlige publikum på 14,5% og resten som uspecificerede.
- Kvinder i alderen 25-34 år repræsenterer 30,4% af Pinterests annonce publikum.
Brugerstatistik
- Antallet af Gen Z - brugere (født efter 1997) steg med 40% mellem 2019 og 2020
- 82% af brugerne på Pinterest er på mobilen.
- Næsten en milliard videoer bliver set HVER dag - derfor skal vi huske at benytte os af videoer her også
- Til kunder der benytter meget video kan man med fordel gøre brug af Pinterest Premiere, der er oprettet for at styrke målretning og rækkevidde for videokampagner. Pinterest Premiere er et helt nyt tiltag fra Pinterest, som blev lanceret i marts 2021.
- Vi har også fået vigtige indsigter fra videoer med et helt nyt analyseværktøj kun til video.
- Søgninger efter julegaveidéer starter allerede 9 måneder før jul. Her er det søgeord som julepynt ideer, julefilm, julekager og julekranse der hitter.
Annoncering på Pinterest
- Annoncører kan nå mere end 200 millioner mennesker på Pinterest.
- I 2020 voksede ugentlige konverteringer med 300% - folk er derfor begyndt at være mere købedygtige, når de ser annoncer på Pinterest.
- 70% er mere villige til at vise interesse for et produkt, hvis man ser det i aktion - derfor skal vi benytte os af flere billeder/videoer, hvor man ser produktet i brug.
- 97% af søgningerne er generiske og kun 3% er brand relaterede, så det er perfekt, hvis man har et produkt der aktivt søges efter.
Hvordan fungerer Pinterest annoncering?
Det fungerer meget på samme måde som andre SoMe annonce værktøjer. Man kan bestemme formålet med kampagnen:
Derefter skal du vælge din målretning, som kan være en af følgende:
- Remarketing
- Kundeliste
- Engagement på pins
- Look-a-likes
- Interessebaseret
En ny målretningsmulighed for os er nøgleord - her er der tale om matchtyper og negative søgeord
- Matchtyper
- Det eksakte match er tæt på helt specifikke nøgleordssøgninger, som udløser din annonce. Dette kunne eksempelvis være [Fashion design]. Her vil annoncen blive vist for folk, der aktivt søger på Fashion design eller Fashion designs. For at bruge det eksakte match skal man indsætte søgeordet i [firkantet parentes].
- Sætningsmatch er en udløsning ved nøgleordssøgning, der indeholder alle søgeord – også ord med stavefejl. “Fashion design” ville her eksempelvis udløses på søgninger såsom Fashion Deisgn ideas. For at bruge sætningsmatches skal man sætte søgeordet i “citationstegn”.
- Det brede match udløses ved nøgleordssøgninger med synonymer, stavefejl og relaterede søgeudtryk. Her vil søgeordet Fashion design måske blive udløst ved søgninger såsom t-shirt design. For at bruge det brede match skal man lade det stå uden brug af tegn.
- Negative søgeord
- Her kan man aktivt ekskludere søgeord, man ikke ønsker ens annonce skal udløses på. Funktionen er smart når man gerne vil have mere ud af spend, da man får flere relevante kunder til ens hjemmeside - det betyder en højere konverteringsrate.
- Her kan man aktivt ekskludere søgeord, man ikke ønsker ens annonce skal udløses på. Funktionen er smart når man gerne vil have mere ud af spend, da man får flere relevante kunder til ens hjemmeside - det betyder en højere konverteringsrate.
SEO har en stor betydning på Pinterest, da platformen fungerer som en søgemaskine. Derfor anbefaler de også at man benytter sig af alle tegn, der kan bruges i både titlen og beskrivelsen. Det gælder især for organiske opslag som ikke er annonceret. Lav gerne en søgeordsanalyse inden man poster, så man ved hvilke ord der trender.
- Vi har rigtigt mange indsigter bla.
- Kategorier og interesser for ens primære målgruppe
- Alder, køn, lande, enheder
- Video
- Konverteringsindsigter
- Herunder hvilke effekter brugerens interageren med annoncerne har på omsætningen
- Voksende trends på platformen. Der er f.eks. her omkring halloween stor interesse og mange søgninger indenfor græskarudskæringer, græskar opskrifter osv.
Gode brancher/virksomheder der vil fungere godt på platformen
Vi ser på tværs af kanalen at brancher som mode, boligindretning, gastronomi, oplevelser og rejser samt "Gør-det-selv"-projekter fungerer godt på mediet. Det udmunder blandt andet i, at det er visuelle brancher, hvor brugerne shopper ud fra inspiration. Pinterest er ligeledes et godt medie, hvis man har en blog eller vidensunivers, hvor der deles mange artikler.
Pinterest er en kanal i rivende udvikling, som vinder frem hos flere virksomheder. Så vi har helt sikkert kun set starten på det spændende medie for online markedsføring.
Vi vil altid gerne hjælpe dig med din online strategi og finde de kanaler der passer bedst til din hjemmeside. Vil du have hjælp til din annoncering på Pinterest, så kontakt os endelig for sparring omkring din virksomhed og dine behov.