Menu

Performance Max: Ny kampagnetype i Google Ads

Jesper Knudsen

Performance Max er en ny målbaseret kampagnetype i Google Ads. Det er en type, der åbner op for et væld af muligheder for at kunne performe max.

Der er kommet en ny målbaseret kampagnetype i Google Ads; Performance Max (Dansk: Maksimal Effektivitet). En kampagnetype der lader deres annoncører tilgå al information fra én enkelt kampagne. Det er en type, der åbner op for et væld af muligheder for at kunne performe max.

Annoncerne vises på Shopping, YouTube, Gmail, Display, Discovery og DSA på Search. Det er ikke muligt at vælge en kanal fra eller prioritere disse, hvilket kan være et problem, men generelt er en styrke. Derudover er der maksimalt samspil mellem kanaler og skarp DSA opdeling.

 

Definér dine mål

For at du kommer godt fra start med en performance max kampagne, skal du have et defineret mål. Du skal naturligvis inkludere dit markedsføringsmål, men ydermere bør du også inkludere alle de relevante konverteringer du har. Herefter kan konverteringerne prioriteres ud fra konverteringsværdier.

 

Godt og kreativt materiale

Der kan tilføjes billeder, logoer, videoer, overskrifter, lange overskrifter, beskrivelser og call-to-actions til en asset group, men det er ikke nødvendigt at tilføje noget som helst. Disse grupper kan indeholde alle annoncemedier, der passer til emnet. Google sammensætter selv annoncer og videoer ud fra data i shopping feed'et.
Jo flere tekster, billeder og evt. videoer, kampagnen har til rådighed, desto flere muligheder har Google for at sammensætte den optimale annonce til kanalen og kunden. Din kampagne er nødt til at være kreativ og skræddersyet til målgruppen.

Aktivgrupper (Asset Groups) kan sammenlignes med annoncegrupper, hvor det er muligt at fokusere på forskellige produkter, kategorier og/eller brands i hver enkelt asset group. Dermed er det f.eks. muligt, modsat Smart Shopping, at samle forskellige fokus kategorier eller brands, med samme mål, i den samme kampagne, og samtidig have skarpe annoncer alt efter kategori eller brand.

 

Performance Max vs. Smart Shopping og Lokal

Smart Shopping har højere prioritet end standard shopping, men det er muligt at få trafik på standard shopping, f.eks. med høje bud, sideløbende med Smart Shopping.

Performance Max har højere prioritet end Smart Shopping, og her virker samspillet ikke særligt godt. Performance Max kvæler Smart shopping selv med et lavt budget.

Det er derfor vigtigt, at der ikke startes Performance Max op på alle produkter, men kun på udvalgte kategorier eller brands, hvis der i forvejen kører Smart Shopping kampagner. Det anbefales at sætte de tilsvarende Smart Shopping kampagner på pause, eller ekskludere de produkter, som er valgt i Performance Max kampagnen.

Performance Max afløser til efteråret Smart Shopping og Lokal kampagner, så til den tid vil det ikke længere være muligt at anvende disse. Eksisterende Smart Shopping og Lokal kampagner konverteres automatisk til Performance Max kampagner. Smart Shopping kampagner vil løbende opgraderes fra juli til september, og Lokal kampagner fra august til september 2022.

De opgraderede Smart Shopping og Lokal kampagne vil fortsat være tilgængelig for historiske data.

Fra april vil det være muligt at opgradere eksisterende Smart Shopping kampagner til Performance Max med et klik, når denne mulighed vises under “Anbefalinger”. Lokal Kampagner kan opgraderes med 1 klik fra maj.

Når en eksisterende kampagne opgraderes så følger indlæringen med over i den nye Performance Max kampagne. Dermed starter den nye kampagne ikke med indlæring.

 

Indsigt

Smart Shopping var en stor omvæltning, da det ikke længere var muligt at se søgetermer osv. men vi vidste dog at det var shopping.

På Performance Max ved vi nu ikke engang om det er Shopping, YouTube eller Display der trækker op eller ned, men Indsigt-siden er blevet væsentligt forbedret, også på Smart Shopping.

Det er muligt at se søgetermer fordelt på søgekategorier, og selvom det ikke er muligt at ekskludere søgetermer, som i de gode gamle dage, så er det muligt at ændre fokus og struktur baseret på disse informationer.

Der er desuden et kæmpe potentiale i målgruppeindsigt, hvor det er blevet nemmere at overskue hvilke målgrupper der fungere bedst på hvilke produkter og derefter bruge dette aktivt i opdelingen af asset groups.

Jesper Knudsen

Her er en kendskaber. Det er Jesper

Head of Google Ads

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.