Pinterest Trends; Nyt værktøj til bedre placeringer på Pinterest
Folk på Pinterest besøger kanalen, når de har et behov for at finde inspiration. Hvad end det er middags idéer, forårsmode trends, eller indretningsidéer, så foretages der dagligt mange søgninger indenfor alverdens områder.
For at give annoncører på platformen et dybere og bedre indblik i brugernes søgeadfærd, præsenterede Pinterest det smarte værktøj; Pinterest Trends.
Her har man muligheden for at undersøge:
- Stigende trends
- Toptrends pr. måned
- Top trends pr. år
- Sæsonens trends
Altsammen med yderligere filtreringsmuligheder indenfor demografi, interesser, søgeord, alder og køn.
Pinterest kan sammenlignes med søgemaskineoptimering af dit website. Dine opslag kan i princippet leve for evigt, hvis du ligger på de rigtige søgeord og har en visuelt fængende pin. Det betyder også, at vi ikke bare kan oprette ad hoc pins, og regne med gode placeringer med det samme. Vi skal f.eks. allerede oprette indhold vedr. julen 3 måneder forinden, fordi søgningerne så småt begynder at stige heromkring. Her er Pinterest Trends et godt værktøj til at undersøge hvad, der trendede forrige år og til at undersøge stigende trends.
Google Trends vs. Pinterest Trends
Vi kan sammenligne værktøjet med Google Trends. Her har man også muligheden for at indsætte et bestemt søgeord for at finde frem til volumen på ordet og sammenligne med andre søgninger.
Pinterest Trends giver et mere dybdegående indblik i ændring pr. uge/måned/år for søgningen samt demografien og populære pins bag søgeordene på selve platformen. Det giver et bedre fundament for at inspirere annoncørerne til, hvilket indhold der virker og hvad man skal indtænke i ens pins, når man kigger på hvem søgningerne foretages af.
Indtil videre har Danmark kun mulighed for at basere sin undersøgelser over alle nordiske lande herunder Norge, Finland og Sverige - så vi kan endnu ikke kun undersøge det danske marked for hvilke søgeord, der trender. Med det sagt, så minder de nordiske landes søgninger meget om hinanden, så derfor er Pinterest Trends stadig en unik mulighed for at basere sine pins tekster på unikke søgninger og få de bedste placeringer - både når vi snakker det betalte indhold og især organisk.