Pinterest Trends; Nyt værktøj til bedre placeringer på Pinterest

Jakob Hofman

I oktober 2022 udrullede Pinterest værktøjet: Pinterest Trends til de nordiske lande, med formålet om at hjælpe annoncører med at opdage nye søgetendenser og måle på succesen heraf. Her kommer der et overblik over hvad det nye værktøj er og hvad det kan.

Folk på Pinterest besøger kanalen, når de har et behov for at finde inspiration. Hvad end det er middags idéer, forårsmode trends, eller indretningsidéer, så foretages der dagligt mange søgninger indenfor alverdens områder.

For at give annoncører på platformen et dybere og bedre indblik i brugernes søgeadfærd, præsenterede Pinterest det smarte værktøj; Pinterest Trends.

Pinteresttrends Kendskab Indsigt

Her har man muligheden for at undersøge:

  • Stigende trends
  • Toptrends pr. måned
  • Top trends pr. år
  • Sæsonens trends

Altsammen med yderligere filtreringsmuligheder indenfor demografi, interesser, søgeord, alder og køn.

Pinterest kan sammenlignes med søgemaskineoptimering af dit website. Dine opslag kan i princippet leve for evigt, hvis du ligger på de rigtige søgeord og har en visuelt fængende pin. Det betyder også, at vi ikke bare kan oprette ad hoc pins, og regne med gode placeringer med det samme. Vi skal f.eks. allerede oprette indhold vedr. julen 3 måneder forinden, fordi søgningerne så småt begynder at stige heromkring. Her er Pinterest Trends et godt værktøj til at undersøge hvad, der trendede forrige år og til at undersøge stigende trends.

Google Trends vs. Pinterest Trends

Vi kan sammenligne værktøjet med Google Trends. Her har man også muligheden for at indsætte et bestemt søgeord for at finde frem til volumen på ordet og sammenligne med andre søgninger.

 

 

Pinterest Trends giver et mere dybdegående indblik i ændring pr. uge/måned/år for søgningen samt demografien og populære pins bag søgeordene på selve platformen. Det giver et bedre fundament for at inspirere annoncørerne til, hvilket indhold der virker og hvad man skal indtænke i ens pins, når man kigger på hvem søgningerne foretages af.

 

 

Indtil videre har Danmark kun mulighed for at basere sin undersøgelser over alle nordiske lande herunder Norge, Finland og Sverige - så vi kan endnu ikke kun undersøge det danske marked for hvilke søgeord, der trender. Med det sagt, så minder de nordiske landes søgninger meget om hinanden, så derfor er Pinterest Trends stadig en unik mulighed for at basere sine pins tekster på unikke søgninger og få de bedste placeringer - både når vi snakker det betalte indhold og især organisk.

Klaviyo
Metaads
Microsoftads
Googleads Badge
Dfw
Leadinfo

Manifest

Tillid

Hav tillid til dem, der har ansvaret. Det betyder ikke, at du skal stole blindt. Du må gerne være nysgerrig og stille spørgsmål, men udvis tillid.

Åbenhed

Vær åben og lydhør. Giv plads til andre tanker og fagligheder end dine egne. På den måde vinder de gode idéer.

Ærlighed

Tal rent ud af posen, men altid med respekt. Det er vigtigt, at du siger til. Især når det er svært. Ros, når nogen gør det godt. God feedback er med til at hjælpe alle fremad.

Hjælpsomhed

Tilbyd din hjælp, hvor den kan bruges, når du har tid og overskud til det.

Engagement

Tag aktivt del i opgaver og samarbejde. Vis interesse for andres perspektiver og del dine egne synspunkter. Sæt en ære i at bidrage til, at vi lykkes sammen – hele vejen i mål.

Mål

Vi aftaler, hvad det er, vi sigter efter.

Det skal være tydeligt, hvad det fælles mål er.

Roller

Ingen skal være i tvivl om, hvem der gør hvad. Derfor fordeles ansvaret tydeligt fra starten.

Tilgængelighed

Det er vigtigt at være til stede i et samarbejde. Man skal kunne få fat på dig, når det er nødvendigt for den fælles proces.

Rytme

Klar kommunikation, faste møder, rettidig opfølgning og nødvendige beslutninger skaber fremdrift.

Værktøjer

Brug de samme platforme og redskaber, så alle kan følge med og forholde sig til processen.