Menu

Podcast #1: Hvad er fremtidens SEO?

Anders Gerlev Hansen

I dette afsnit af Kendskabs podcastserie om Digital Markedsføring, taler Sandra Birkefeldt med Anders Gerlev Hansen, Head of SEO hos Kendskab, om hvad fremtidens SEO består af.

 

 

Fremtidens SEO

Sandra: "Hvad er fremtidens SEO?"

Anders: "Stort og meget spændende spørgsmål!

Google og Alphabet CEO Sundar Pichai sagde til Google I/O i 2019, at de bevæger sig fra at være en virksomhed som hjælper dig med at finde svar, til en virksomhed som hjælper dig med at få ting gjort – og at målet er at bygge et Google, som er mere hjælpsomt for alle.

Sundar taler naturligvis om virksomheden som helhed, men vi kan sagtens trække det over de organiske søgeresultater - altså den i gåseøjne “gratis” eksponering vi kan få på søgemaskiner som Google.

Når du googler noget, så udtrykker du et behov, som Google forsøger at opfylde, baseret på den data de har indsamlet fra andre med de samme behov og den viden de har om dig, for eksempel din fysiske lokation, din søgehistorik og mange andre ting.

Og det er her virksomheder kan finde nye kunder via SEO i fremtiden, ved at opfylde de her behov."

 


 

Fakta:
Google I/O er en årlig konference for udviklere, som arbejder med Googles mange produkter, blandt andet søgemaskinen Google.

 


 

Søgeord og fremtidens SEO

Sandra: "Nu lægger jeg mærke til, at jeg spørger dig om søgemaskineoptimering og du har stadig ikke sagt søgeord, er de lige meget når vi ser på fremtidens SEO?"

Anders: "Nej, søgeord er ikke lige meget i fremtiden, men det er godt du spørger for jeg må nok hellere uddybe det lidt. Hvis du arbejder med SEO efter den gamle opskrift, så bliver du nok skuffet over dine resultater, hvis du bare fortsætter som du har gjort indtil videre.

Søgemaskinerne de bliver hver dag en lille smule bedre til at forstå hvad det er du leder efter og det enkelte søgeord bliver mindre og mindre vigtigt, i hvert fald i måden vi arbejder med SEO på i det daglige.

I gamle dage, da algoritmen var mindre intelligent, så betød antal links, ord og andre parametre alt for din placering.

I dag er det ikke antallet, men det er hvilke ord, hvilke links og ikke mindst brugernes interaktion med søgemaskinen og din hjemmeside som er afgørende for om du ligger øverst eller nederst.

Det kommer til udtryk ved, at Google forstår nu, at romkugler, kanelsnegle og brownies altsammen er kager og at der findes opskrifter på dem, så du kan lave dem derhjemme. Den ved at de består af en række ingredienser og er resultatet af en proces; alt sammen forskellige elementer som du kan finde hvis du søger på de forskellige ord.

Sådan helt kort, så bliver Google bedre til at forstå os mennesker og SEO bliver mere menneskeligt."

 


 

Fakta:
Danskerne søgte 115.000 gange på romkugler i 2020, hvilket gør dem til det mest søgte stykke bagværk, efterfulgt af kanelsnegle og brownie.

 


 

Interaktion med søgemaskinen

Sandra: "Du nævner brugernes interaktion med søgemaskinen og hjemmesiden som afgørende for placeringer, kan du uddybe det lidt nærmere?"

Anders: "Jeg har søgt på noget, lad os bare sige Adidas, som du ved jeg er glad for. Hvis jeg så trykker på Adidas’ hjemmeside så er det det samme som at fortælle Google, at det er det bedste resultat. Hvis jeg nu havde trykket på billeder eller var gået til Google Maps, så var det på samme måde en stemme om, at det var dét jeg ville se øverst næste gang jeg søgte på det. 

Det er den meget simple interaktion jeg kan have med Google, men det går også dybere end det.

Lad os sige jeg går ind på adidas.dk, siden loader langsomt, filtrering tager en evighed og det er generelt bare en træls oplevelse, så jeg går tilbage på Google og går i stedet på intersport.dk, hvor jeg så køber mine sko i stedet. Det vigtige er ikke hvor jeg købte skoene henne, men det at jeg ikke vender tilbage til Google og søger på det samme igen. For hvis jeg gør det, så sender jeg et signal om at intersport.dk er et bedre, altså for mig, og et bedre resultat end adidas.dk.

Google kan ikke se hvad jeg laver inde på adidas.dk eller på intersport.dk, men det er heller ikke raketvidenskab at se jeg ikke er tilfreds med din webshop, hvis jeg 30 sekunder senere vender tilbage til Google, søger på det samme og trykker på et andet resultat."

 


 

Fakta:
Ifølge Google selv, udføres der hvert år hundredetusindvis af eksperimenter, som resulterer i tusindvis af forbedringer. De tester blandt andet kvaliteten af søgninger, sammenligner forskellige resultater og tester på livetrafikken, hvor en lille procentdel af brugere præsenteres for den opdaterede udgave. Nye funktioner testes normalt på 0,1 % af resultater til at starte med. I 2020 lancerede Google 3.620 ændringer, på baggrund af denne proces.

 


 

Google analyserer din interaktion

Sandra: "Det giver rigtig god mening at Google analyserer hvordan du bruger søgemaskinen, men de vil vel også gerne se hvordan du bruger for eksempel adidas.dk, eller hvad?"

Anders: "Google sidder ikke og holder øje med hvilke sko du lægger i din kurv, men de måler på din oplevelse med adidas.dk eller en hvilken som helst anden hjemmeside.

Du bruger sikkert Chrome ligesom størstedelen af danskere og resten verden. Noget af den anonyme data du sandsynligvis har sagt ja til, uden at tænke over det, er at Google må indsamle data om hvordan du bruger din browser og det bliver til det der hedder Chrome User Experience Report.

Den rapport, den indeholder data om hvor lang tid siden tog om at blive hentet, hvor hurtigt dit internet var da du besøgte en hjemmeside, om du accepterede notifikationer fra hjemmesiden og mange, mange flere ting du sikkert ikke vidste du delte med dem.

Jeg tror det er vigtigt lige at specificere at det her er meget forsimplet, men, den her data bruger Google så til at prøve og forstå hvor god en hjemmeside er, og det har så indflydelse på dine organiske placeringer."

 


 

Fakta:
I december 2021 brugte 57,31 % af danskerne Chrome, efterfulgt af Safari med 31,37 % og Edge på 5,12 %. På verdensplan har Chrome en markedsandel på 63,84 % ifølge statcounter.com.

 


 

For at ligge øverst på Google

Sandra: "Hvis vi lige skal spole tilbage til det jeg ligesom startede med; hvad skal jeg så ligesom gøre for at ligge øverst i Google? Hvad er fremtidens SEO for noget?"

Anders: "Jeg tror, at hvis du skal tage én ting med fra vores snak i dag, så er det at Google bliver bedre og bedre til at forstå hvordan mennesker opfører sig og hvad det er de skriver.

I gamle dage, der var nogle tricks man kunne bruge, som gav gevinster dengang, men som ikke virker længere eller som man bliver direkte straffet for at gøre nogle af de her ting. Det kunne for eksempel være, at det ikke er tilladt at købe links til manipulering af PageRank, som er et helt emne i sig selv at komme ind på, og det tror jeg ikke vi skal snakke om idag. Men det må man ikke og Google er blevet rigtig, rigtig gode til at se hvornår det er man prøver at snyde dem.

I SEO teamet hos Kendskab, der har vi defineret tre hjørnesten som vi arbejder med når det kommer til SEO; det er Teknik, Struktur og Indhold - den er i den rækkefølge i øvrigt, der er en grund til at de er prioriteret som de er.

Teknik og Struktur er stadig en opgave for os teknikere, men vi ser i større grad end hidtil at indholdet kan og bør overlades til eksperterne."

 

 


 

Bliv klogere på Kendskabs SEO Framework, der bliver tilpasset til kundens shop.

 


 

Brug eksperterne

Anders: "Hvis vi tager Dansk Skadedyrskontrol som eksempel: Jeg ved ikke noget om klannere, men det gør Jesper, som har årevis af erfaring med skadedyrsbekæmpelse, han har certifikater, som siger han må bekæmpe alle slags skadedyr i Danmark og bruge diverse kemikalier jeg aldrig nogensinde har hørt om.

Så Jesper, som er eksperten, skriver teksterne til hjemmesiden, som vi så efterfølgende gennemgår og “SEOficerer” om man vil. Sådan helt lavpraktisk så betyder det at vi tager Jespers word-dokument og sørger for at det bliver pænt opstillet på hjemmesiden med de rigtige H1 og H2-overskrifter, at der er interne links i teksterne, at billederne har de rigtige størrelser, formater og alt-tekster og generelt bare er spiseligt for Googlebot når den kommer og besøger hjemmesiden.

I gamle dage der kunne du sagtens lave en søgeordsanalyse og få en studerende til at spytte en tekst ud til en krone per ord og så var den skid ligesom slået. Så nemt er det heldigvis ikke længere. Jeg vælger jo at se sådan på det at Google også bliver en bedre søgemaskine for mig, når den kan sortere skidt fra kanel når jeg søger på skadedyrsbekæmpelse eller nye Adidas sko, for den sags skyld."

 

Sandra: "Du lyttede til en podcast om fremtidens SEO hvor jeg, Sandra Birkefeldt, interviewede Anders Gerlev Hansen, Head of SEO hos Kendskab

Lær mere om Digital MarkedsføringKendskab.dk/indsigt."

Manifest

Når du siger "ja" til Kendskab, siger du "ja" til et samarbejde.
Du bliver ikke blot et nummer i rækken, men en tæt samarbejdspartner. Derfor skal vi også være det rigtige match.
I vores manifest kan du læse mere om vores kultur og holdninger.
Synsninger sidder i maven og holdninger i rygraden.
Læs vores manifest
Anders Gerlev Hansen

Her er en kendskaber. Det er Anders

Head of SEO

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.