Menu

Produktoptimering i Dandomain webshop Classic

Følgende er en gennemgang af alt du skal huske for at optimere dine produkter bedst muligt for Googles søgemaskine samt dine kunder.

“Eksempel

Der er taget udgangspunkt i Dandomain Classic/Webshop8 opbygning med billedeksempler herfra. Guiden er lavet til at man kan sætte sig ved et produkt i sin backend og gå igennem oppefra og ned. 

Søgeord

På produktniveau vil det som regel være produktnavnet, evt sammen med brandet, der er det vigtigste søgeord. 

Produktnavn

Hos Dandomain bliver dit produktnavn (oftest) automatisk til H1 overskriften på produktet samt det siden hedder i menuen. 

Det bliver også til din titel i Google shopping. Og den er med til at skabe din URL. 

Navnet bør være sigende for netop denne variant af produktet og indeholde model, farve, mønster eller andet, der er kendetegnende for denne variant. 

Navnet må gerne starte med brand/mærke, men ikke det ord, som en af kategorierne hedder, f.eks.: Taske, løbesko, telt osv. da vi har kategorier-sider, der omhandler disse ord. 

Ændringer i produktnavn

Du må gerne ændre dit produktnavn, hvis du finder ud af, at noget passer bedre. Dandomain håndtere automatisk at omdirigere den gamle URL til den nye og Ads der kører after feed opdaterer automatisk. Hvis der køres almindelige annoncer på butikken, er det en god idé lige at tjekke dem igennem/sige til konsulenten, at produktnavnet er ændret. 

Specielt for Google Shopping: 

Du ser kun omkring 26 tegn (og nogle gange mindre), før din titel bliver kortet af i søgeresultatet.

Men Google vil “læse” op til 150 tegn i din produkt titel for at rangere den, så du kan godt skrive mere end 26 tegn. Hvis ikke et søgeord optræder i de første 150 tegn, ignorerer Google din titel.

Titlen på produktet har en stor indvirkning på, hvornår dit produkt vises i Shopping. Derfor er det vigtigt, at oprette titlerne ud fra hvordan brugerne søger efter det pågældende produkt. Foretag selv en hurtig søgning på produktet, og se evt. på de relaterede søgeresultater i bunden af søgeresultatet. Det er resultater som Google fremhæver baseret på volumen - altså, der er mange søgninger på det.

Billeder

Tag gode, flotte billeder af dine produkter. Gerne fra flere vinkler og med close-up af detaljer, hvis det er relevant eller unikt for modellen.

Som regel får du billederne fra en producent. Hvis muligt, så er det en fordel at supplere med miljø-billeder, hvor man viser anvendelsen af produkterne. 

Hvis man tilføjer flere billeder på hvert produkt, har Facebook og shopping en fed feature, hvor man kan få vist et slideshow på annoncer med salg fra katalog. Det skaber blikfang.

Filnavne på billeder

Google forstår ikke billeder, men læser alt den tekst, der hører til billedet. Det er blandt andet navnet på selve billedfilen. 

Derfor skal billed-filer navngives beskrivende. Brug tal og små bogstaver a-z, ikke æ, ø, å. Ingen specialtegn, punktum eller komma. Brug - som mellemrum. 

(jpg er blot eksempel på billedfil-type)

Navne på mapper

Du kan hjælpe Google endnu mere, ved at navngive de mapper dine billeder ligger i korrekt. Brug tal og bogstaver a-z, ikke æ, ø, å. Ingen specialtegn, punktum eller komma. Brug - som mellemrum

Alt tekster 

Normalt kan kunder se dine produktbilleder og danne sig et indtryk. 

Men hvis billedet af en eller anden grund ikke vises, forsvinder fordelen ved billedet.

Derfor er der indført ALT-attributter, som er en tekst du kan tilføje, for at beskrive dine billeder. Det er den tekst der bruges, hvis dine kunder bruger “læs op” funktionen og den tekst Google læser.

Du finder alt-teksten ved at føre musen over billedet i dit produkt og trykke på ALT: 

“Webshop “Webshop

Reglerne er: Beskriv med almindeligt sprog, hvad der er på billedet og især det unikke ved netop denne variant af produktet. Brug bogstaver og tal, ingen specialtegn. Nævn typisk produkt, farve, brand, model og andre unikke elementer

F.eks.:

“Webshop

Der er ikke noget galt i, at alt teksten er ens eller næsten ens på flere billeder, men lav så vidt muligt unik tekst. 

Beskrivelse (Tekst)

Som nævnt er dit produktnavn automatisk blevet til din overskrift på produktet og er tagget med et H1 html-tag. Der skal kun være 1 H1 på hver side. 

Underoverskrift H2 (overskrift 2) 

Underoverskrifter skal tilføjes hvor det giver mening og beskrive produktet yderligere. Den må ikke være magen til Produktnavn/H1 men må gerne indeholde søgeordet. Det kan i nogle tilfælde give mening at have flere H2 på et produkt, men i langt de fleste tilfælde, vil en være nok. 

Tekst

I feltet “Beskrivelse” skal du skrive din hovedtekst om dokumentet, altså brødteksten. Det er den tekst, der vises på siden. 

Din brødtekst skal være unik, beskrivende og gerne detaljerig. Det skulle gerne komme naturligt, men tjek igennem at søgeordene fra Title og meta-beskrivelse (beskrives herunder) bruges i teksten. 

Flere steder kan man læse en anbefaling af længden på tekst. Men det vigtigste er at beskrive produktet og gerne anvendelse, hvad det evt. passer med og andet, man kan forestille sig, en kunde kunne spørge om. 

Det er klart at opretter man det samme produkt i tyve forskellige farver, kan det være svært med den unikke tekst. Det gør heller ikke noget, at teksterne er næsten ens, men husk at beskrive forskellene. 

Nævn gerne funktion/materialer/mål/vægt/pasform/vaskeanvisning og alt muligt andet, alt efter relevans. 

Du kan sætte teksten op som du ønsker i f.eks. punktform eller som én tekst. 

Tænk over hvad der passer bedst i formatet på dit produktblad og i dit design, samt gør det nemt for kunden. Sørg også gerne for, at det så vidt muligt bliver gjort på samme måde på alle produkter, så du skaber en ensartet struktur gennem hele siden. 

Ental og flertal

Google forstår dem, men din hjemmesides interne søgemaskine gør sandsynligvis ikke. Overvej derfor at anvende både entals- og flertalsform og lignende i brødteksten på produkterne. 

For Google Shopping og facebook er det blot vigtigt, at der er en tekst i feltet, ikke hvordan den er udformet. 

Kort beskrivelse og Udvidet beskrivelse

Disse felter skal/kan indimellem bruges. Det kommer an på dit design, hvordan/om de vises på din side. Men skriv ikke vigtig information til Google her, som ikke skrives andre steder. 

SEO

Title tag og metatag beskrivelse (tilsammen snippet) er det du ser i det organiske resultat i Google. De ser forskellige ud på mobil, computer og tablet samt i forskellige browsere. 

Titlen fortæller Google, hvad siden handler om. Derfor skal det vigtigste søgeord nævnes her. Meta-beskrivelsen kigger Google ikke på, men det er her du skal lokke kunderne til at klikke på netop din visning. Vi gennemgår opbygningen af dem herunder. 

Title tag

Titlen bør være unik til hvert produkt. Det vigtigste søgeord skal stå først i titlen – det er dét, vi fortæller Google, at siden handler om. 

Det første ord i titlen må derfor ikke være det samme som en af kategorierne eller brand (da vi ofte har en side til hvert brand). 

“Nederdel fra Stine Goya med blomster” eller “New Balance løbesko med lilla striber” er ikke gode titles, da de starter med ord som vores kategorier skal ligge på.

Undgå også tids- og sæsonbestemte udtryk i titen som “På lager”, “God til Fars Dag” og “Super julegave”, da titlen vil stå der året rundt og derfor hurtigt blive irrelevant. 

For at få hele title-tagget vist i Google, bør det ikke være mere end 55 tegn langt. 

Der må gerne anvendes tal i title-tagget. Afslut ikke med punktum eller andre tegn, da de ofte ikke bliver vist. 

Bemærk, at det ikke er sikkert, at Google viser det Title tag du har lavet. Den kan meget vel vælge at lave en selv, ud fra din tekst på siden og lignende, hvis den vurderer det passer bedre til den enkelte søgning. Der er set eksempler på at den genereres ud fra alt-tekster, URL og andet, så det er endnu en grund til at optimere alt på produktet.

Brugerdefineret url

Skal normalvis ikke anvendes. URL bliver skabt ud fra produktnavnet og Dandomain laver selv æ, ø, å og lignende om. Men tjek gerne i eksempelvisningen at URL’en ser rigtig ud og ikke indeholder % og andre tegn. 

I eksemplet herunder, har den ene URL et %. Det betyder at der er et linjeskift eller andet i produktnavnet, som ikke skal være der. 

“Google “Google

Det sker typisk, når man kopiere teksten ind fra et regneark eller lignende og i produktnavnet kan man ikke se det, for det ligner bare et almindeligt mellemrum. Fjern fejlen ved at slette mellemrummet der hvor %-tegnet er og lav et nyt mellemrum. 

Hvis du af en eller anden grund, ikke kan få URL’en til at se rigtig ud, kan du anvende den brugerdefinerede url. Du kan skrive normal tekst og så vil eksempelvisningen ændre sig:

“Google

Metatag beskrivelse

Her taler vi som sagt til kunden og har mulighed for at skrive lidt ekstra om produktet. Ligesom title tagget, er det forskelligt fra device til device og browser til browser, hvordan beskrivelsen vises. Det er vores erfaring, at det vigtigste skal med på 120 tegn, så bliver det vist på langt de fleste enheder. 

Herunder ses eksempler på tre præsentationer af en Miele støvsuger. 

Stjerner, bedømmelser, pris mv vises, fordi det er opsat med struktureret data - det kommer vi ikke yderligere ind på i denne guide, men du kan læse mere her: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/intro-structured-data

“Google

Her fokuseres på de to linjers tekst. Den øverste, Miele, har brugt korte sætninger adskilt af et tegn (her en prik), de øvrige to har længere sætninger uden adskillelse. Tendensen ser ud til at gå over mod at Google viser de længere sætninger i stedet for de korte, men det er stadig meget forskelligt, som set i eksemplet. Har man lyst til at bruge tegn, findes der mange her http://www.amp-what.com/  

Bemærk, at det ikke er sikkert, at Google viser den metatag beskrivelse du har lavet. Den kan meget vel vælge at lave en selv, ud fra din produktbeskrivelse og lignende, hvis den vurderer det passer bedre til den enkelte søgning. 

Metatag keywords

Her kan det være en god idé at skrive de primære søgeord i både ental og flertal samt alternative stavemåder og typiske stavefejl. 

Feltet bruges af jeres interne søgemaskine, så I hjælper jeres kunder, der bruger søgefeltet, med at finde det de ønsker, selvom de bruger en alternativ stavemåde. F.eks. “Kelly Watercolor” i stedet for “Kelly Watercolour” eller “plastikskeer” i stedet for “plastikske”.

"Fede sko" "bluser" "modetøj" "værktøj til træarbejde" og lignende overordnede kategori-ord kan ikke bruges her.

Avanceret indstillinger

Her skal du blot tjekke, at der er flueben i “vis i facebook feed” og “vis i google feed”. 

Hvis der ikke er, kan du blot klikke dem på. Hvis du har mange produkter, hvor det mangler, kan du kontakte din udvikler, der kan hjælpe med at gøre det på en smart måde. 

Hvis du slet ikke kan se de to bokse, kan du trykke på blyanten og tilvælge “Feeds indstillinger”, så kommer de frem. 

Produktgruppe

Her skal du vælge, hvilke grupper, produktet skal vises i. 
Det kan f.eks. være i alle grupper i en kategori: “Undertøj”, “BH’er”, “Sorte BH’er”
Det kan også være brands, udsalg, black friday, eller alle andre relevante kategorier. 

Primærgruppe 

Du skal vælge hvilken gruppe, der er den vigtigste for dit produkt. Den primære produktgruppe er den produkttype, der kommer med ud i dit produktfeed. Disse kan bruges til sortering i bl.a. Google Shopping og Facebook Ads. 

Vi anbefaler, at du vælger en kategori frem for brand som primær produktgruppe, da det giver os bedre mulighed for at sortere produkterne i kampagner på Google og Facebook.

Den primære gruppe bør forblive den samme hele tiden, uanset om du tilføjer eller fjerner produkterne fra øvrige grupper som “Black Friday” “Sommer udsalg” “Overtøj” og lignende. 

I eksemplet her bliver en BH vist i mange grupper, men Lingeri og badetøj er den primære.

“Dandomain

Brødkrummer

Det er også den primære gruppe, der bestemmer, hvordan dine brødkrummer på produktet ser ud:

For SEO er det også vigtigt at der er brødkrummer, da Google ser det som et tegn på brugervenlighed og bruger det til at holde styr på intern struktur. 

GTIN (EAN)

Vi anbefaler kraftigt, at tilføje GTIN (EAN) nummer og/eller MPN (leverandør nummer) på alle produkter. På Facebook er det et krav, at have enten brand navn, GTIN eller MPN på alle produkter. 

Hvis nummeret ikke findes på produktet, så kan man via Feed Rules fortælle Google / Facebook, at nummeret ikke findes via attributten “identifier exists”.

Producenter (brands) 

Det er en kæmpe hjælp til Google Ads, shopping og facebook at udfylde producenten for brandet.  

Du vælger dem ud fra den liste du har oprettet under Produkter -> Producenter. 

Her kan du vælge at linke til producentens egen hjemmeside eller til den side du har lavet for brandet. En kombination kan være at linke til din egen side for brandet og på denne side, linke ud til Producentens hjemmeside. 

Google produktfeed kategori

Det anbefales at vælge en Google produkt kategori på dine produkter. 

Vælg først hovedkategori og derefter underkategori. 

Kan du ikke lige finde en passende kategori, kan du se en samlet liste (på engelsk) her:  
https://www.google.com/basepages/producttype/taxonomy.en-US.txt 

Indgående links

Google bruger links til dit produkt som en slags vejskilte. Teksten på disse links, fortæller Google, hvad siden handler om. Du bør derfor se på, hvilken tekst der linker til dit produkt. Står der “læs mere her” er det kun teksten “her” der linker til siden, og det fortæller ikke rigtig noget. Brug varierede tekster, til at linke til din side, også på links udefra, hvis du f.eks. har bloggere eller andre, til at skrive om og linke til dit produkt. 

Ønsker du hjælp til optimering af Dandomain webshop?

Hos Kendskab er vi eksperter i optimering af webshops fra Dandomain. Kontakt os via kontaktformularen nederst på siden og bestil en uforpligtende snak om mulighederne.

 

 

Hvorfor vælge Kendskab?

Når du siger "ja" til Kendskab, siger du "ja" til et samarbejde.
Du bliver ikke blot et nummer i rækken, men en tæt samarbejdspartner. Derfor skal vi også være det rigtige match.
I vores manifest kan du læse mere om vores kultur og holdninger.
Synsninger sidder i maven og holdninger i rygraden.
Læs vores manifest
Sandra Birkefeldt

Her er en kendskaber. Det er Sandra

Online marketing konsulent

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.