SEO på TikTok
TikTok er et socialt medie, hvor der bruges korte videoklip med indhold af mange arter samt et netværk af hashtags til at skabe trafikken. På TikTok er der mange muligheder for virksomheder, brugere og annoncører til at skabe indhold og engagement med sine følgere. Det var den mest downloadede app i 2020, og gør den til en af de mest populære sociale platforme. Det giver naturligvis en stigende interesse på marketing-fronten. SEO på TikTok kan omvendt virke som en sjov tilgang, fordi SEO netop står for søgemaskineoptimering.
Søgemaskineoptimering er ikke nødvendigvis kun til Google – men derimod til alle former for søgemaskiner, herunder også søgninger på TikTok. Det betyder, at når vi snakker TikTok og SEO, er nøgleordet en såkaldt “Hashtag-Strategi”.
Ny på TikTok
Du skal først vurdere om hvorvidt du er helt ny på TikTok, eller om du har succes på mediet. Det er nemlig grundlaget for, hvor du skal starte i forhold til dine søgeord. Er du ny på TikTok, skal du gå efter “mindre” søgeord. Er du derimod solid på TikTok, kan du sagtens gå efter større søgeord.
Find hashtags til din TikTok SEO
Som udgangspunkt kan den såkaldte hashtag-strategi pindes ud til følgende:
- Start med fokus på long-tail søgeord med lav volumen
- Opdatér tidligere opslag med de nye søgeord
- Vælg søgeord med høj volumen, der skal være slutmålet
- Brug efterhånden en kombination af long-tail og høj-volumen søgeord
Interessant og fængende indhold
Det er selvsagt ikke nok med en god hashtag strategi, der skal også være indhold der fanger. Når der arbejdes med de sociale medier, så er det vigtigt, at skabe indhold der giver anledning til engagement og interaktion. Derfor er det vigtigt, at kanaler spiller godt sammen og sammen skaber indhold der kan nå ud til flest mulige og skabe værdi, så du kan få succes med din marketingstrategi på TikTok.
Hos Kendskab har vi specialister i både SEO og SoMe, der ved hvad der kræves for succes. Vi kommunikerer og samarbejder på tværs af kanaler for, at du opnår dine mål og står tilbage med succes. Tag endelig fat i os, hvis vi skal tage en snak om din marketingstrategi på det sociale medie, TikTok.
Hvordan fungerer TikTok-algoritmen?
I modsætning til Google, så taler TikTok åbent om hvorledes deres algoritme fungerer – de giver os ikke formularen direkte, men hvilke faktorer der spiller ind på hvilke videoer den enkelte bruger ser, dem kender vi:
- Interaktioner med indhold såsom hvilke TikToks du liker og deler. De brugere du følger, kommentarer du skriver og videoer du selv opretter.
- Hvem du er, hvor du er og hvilken enhed du bruger er også faktorer, men i lavere grad end ovenstående.
TikTok prøver at finde mere af det indhold den enkelte bruger godt kan lide og levere mere af det. Det som TikTok forsøger at matche i nye anbefalinger under #ForYou er eksempelvis:
- Det visuelle: Personer, dyr, ting mm.
- Lyd: Særligt musik spiller en stor rolle, men også TikTok-lyde.
- Tekst på videoen: Specielt hvis teksten er oprettet gennem appen, hvor TikTok nemt kan læse præcis hvad der står.
- Titler og #hashtags.
- Sprog: Hvis du ser mange TikToks på engelsk, får du serveret flere.
- Brugerens enhed; passer indholdet til din skærm?
- Lokation: Hvad kan andre i nærheden af dig lide?
Med ovenstående i tankerne er det ikke så mærkeligt at ting går viralt på TikTok: Algoritmen toptunet til at fremhæve det bedste, fra folk som ligner dig.