Menu

SEO på TikTok

Anne Bruus

TikTok er blevet et populært medie, hvorfor det giver god mening også at søgemaskineoptimere din profil, så din TikTok SEO også spiller. TikTok fungerer også som en søgemaskine, hvilket giver en oplagt mulighed for at optimere din profil.

TikTok er et socialt medie, hvor der bruges korte videoklip med indhold af mange arter samt et netværk af hashtags til at skabe trafikken. På TikTok er der mange muligheder for virksomheder, brugere og annoncører til at skabe indhold og engagement med sine følgere. Det var den mest downloadede app i 2020, og gør den til en af de mest populære sociale platforme. Det giver naturligvis en stigende interesse på marketing-fronten. SEO på TikTok kan omvendt virke som en sjov tilgang, fordi SEO netop står for søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimering er ikke nødvendigvis kun til Google – men derimod til alle former for søgemaskiner, herunder også søgninger på TikTok. Det betyder, at når vi snakker TikTok og SEO, er nøgleordet en såkaldt “Hashtag-Strategi”.

Ny på TikTok

Du skal først vurdere om hvorvidt du er helt ny på TikTok, eller om du har succes på mediet. Det er nemlig grundlaget for, hvor du skal starte i forhold til dine søgeord. Er du ny på TikTok, skal du gå efter “mindre” søgeord. Er du derimod solid på TikTok, kan du sagtens gå efter større søgeord.

Find hashtags til din TikTok SEO

Som udgangspunkt kan den såkaldte hashtag-strategi pindes ud til følgende:

  • Start med fokus på long-tail søgeord med lav volumen
  • Opdatér tidligere opslag med de nye søgeord
  • Vælg søgeord med høj volumen, der skal være slutmålet
  • Brug efterhånden en kombination af long-tail og høj-volumen søgeord

Interessant og fængende indhold

Det er selvsagt ikke nok med en god hashtag strategi, der skal også være indhold der fanger. Når der arbejdes med de sociale medier, så er det vigtigt, at skabe indhold der giver anledning til engagement og interaktion. Derfor er det vigtigt, at kanaler spiller godt sammen og sammen skaber indhold der kan nå ud til flest mulige og skabe værdi, så du kan få succes med din marketingstrategi på TikTok.

Hos Kendskab har vi specialister i både SEO og SoMe, der ved hvad der kræves for succes. Vi kommunikerer og samarbejder på tværs af kanaler for, at du opnår dine mål og står tilbage med succes. Tag endelig fat i os, hvis vi skal tage en snak om din marketingstrategi på det sociale medie, TikTok.

Hvordan fungerer TikTok-algoritmen?

I modsætning til Google, så taler TikTok åbent om hvorledes deres algoritme fungerer – de giver os ikke formularen direkte, men hvilke faktorer der spiller ind på hvilke videoer den enkelte bruger ser, dem kender vi:

  • Interaktioner med indhold såsom hvilke TikToks du liker og deler. De brugere du følger, kommentarer du skriver og videoer du selv opretter.
  • Hvem du er, hvor du er og hvilken enhed du bruger er også faktorer, men i lavere grad end ovenstående.

TikTok prøver at finde mere af det indhold den enkelte bruger godt kan lide og levere mere af det. Det som TikTok forsøger at matche i nye anbefalinger under #ForYou er eksempelvis:

  • Det visuelle: Personer, dyr, ting mm.
  • Lyd: Særligt musik spiller en stor rolle, men også TikTok-lyde.
  • Tekst på videoen: Specielt hvis teksten er oprettet gennem appen, hvor TikTok nemt kan læse præcis hvad der står.
  • Titler og #hashtags.
  • Sprog: Hvis du ser mange TikToks på engelsk, får du serveret flere.
  • Brugerens enhed; passer indholdet til din skærm?
  • Lokation: Hvad kan andre i nærheden af dig lide?

Med ovenstående i tankerne er det ikke så mærkeligt at ting går viralt på TikTok: Algoritmen toptunet til at fremhæve det bedste, fra folk som ligner dig.

Jesper Knudsen

Her er en kendskaber. Det er Jesper

Head of Google Ads

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.