Virker din webshop? Har du testet?

Anders Gerlev Herstrøm

Normalt vil du høre os fortælle om hvor meget vi kan hjælpe dig med at øge din omsætning og kendskabsgrad samt opbygge en kundeklub med loyale medlemmer som foretager gentagne køb. I dag skal det dog ikke handle om optimering og vækst, men noget så kedeligt som at sikre den eksisterende forretning.

Her får du vores liste med anbefalinger til hvad du bør løbende bør kontrollere i din webshop for at sikre omsætningen. Det handler ikke om at købe mere hos dit digital marketing bureau, starte en kæmpe ny strategi for SEO optimering eller skrue op for spend på Google Ads, nej det er meget mere banalt.

Lad os lige gå lidt tilbage i tiden og starte med årsagen til dette skriv:

For en af vores kunder har vi opsat en e-mail kampagne til udsendelse på en fredag, med målrettede tilbud baseret på den data vi har i kundeklubben og medlemmernes købsmønstre. Fra tidligere kampagner på samme webshop forventer vi en omsætning på ~100.000 kr., som kan spores direkte tilbage til e-mail kanalen. Til vores rædsel møder vi mandag morgen ind til 0 kr. i omsætning for hele weekenden.

Sporingen fortæller at kampagnen er udsendt, mails er åbnet, modtagerne har besøgt webshoppen og lagt varer i kurven for at tage imod de gode tilbud.

Det viser sig at et nedbrud i betalingssystemet tidligt fredag har resulteret i at der ikke har været nogen salg henover weekenden.

Hvordan kan vi forhindre tab af omsætning?

Jeg kommer fra detailhandlen hvor rene gulve, fyldte hylder, god kundeservice og et fungerende kasseapparat er nogle af nøglerne til succes. Som eksemplet ovenfor illustrerer, er der ikke den store forskel på fysiske og digitale butikker. Kæden kan “knække” når og hvor det skal være. Forhandler du fødevarer, kender du alt til egenkontrol og smiley-ordningen, og din webshop fortjener samme standard. Ikke fordi det er et lovkrav, men fordi det sikrer din omsætning.

Webshop egenkontrol

Uden yderligere omsvøb følger her vores forslag til hvordan en “Webshop egenkontrol” kunne se ud. Fjern og tilføj punkter, som det er relevant for lige netop din hjemmeside. Er der spørgsmål til de enkelte punkter eller har I brug for hjælp til udformning af jeres egen, så kontakt os endelig.

 

Daglig kontrol

  • Virker forsiden?
  • Viser vi de rigtige tilbud?
  • Kan jeg lægge varer i kurven?
  • Svar på anmeldelser på Trustpilot, Google Business Profile, Facebook mv.

 

Ugentlig kontrol

  • Virker betalingssystemet?
  • Virker kontaktformularen?
  • Virker chat-funktionen?
  • Virker vores 404-side?

 

Månedlig kontrol

  • Er der tilladelser, certifikater eller andet, som skal fornyes i løbet af de næste 2 måneder?
  • Er der nogle af vores abonnementer, som skal fornyes i løbet af de næste 2 måneder?
  • Er lagerstatus korrekt?
  • Gennemgang af fejl i Google Search Console: Er der noget nyt, som skal fikses?

 

Årlig kontrol

  • Er der kommet nye datablade til vores produkter?
  • Er vores åbningstider stadig korrekt på hjemmesiden, Google Business Profile, Facebook og andre steder?
  • Er fragtpriser angivet korrekt alle steder?
  • Virker tilmelding til nyhedsbrev?

Afslutning

Tilføj, ret og flyt endelig rundt på punkterne, hvis noget er mere eller mindre vigtigt for lige præcis jeres forretning. Det vigtigste pointe jeg gerne vil have igennem med dette indlæg er, at I med jævne mellemrum holder øje med om der er styr på det, som kan påvirke omsætningen.

Så kan I altid efterfølgende kigge på at få hjælp til markedsføring fra et digital marketing bureau :)

Ægte samarbejde

Vi er et digitalt marketing bureau med erfaring og forretningsforståelse, og vores forretningsmodel afhænger af godt samarbejde. 
Som team skal vi spille godt sammen på tværs af vores fagligheder, og som bureau skal vi have et godt samarbejde med vores kunder.
Det er mennesker, der samarbejder, der driver værket.
Du kan herunde læse mere om vores holdninger til ægte samarbejde.
Ægte samarbejde
Klaviyo
Metaads
Microsoftads
Googleads Badge
Dfw
Leadinfo
Henrik 00542

Her er en kendskaber. Det er Henrik

Search specialist

Mød hele holdet

Manifest

Tillid

Hav tillid til dem, der har ansvaret. Det betyder ikke, at du skal stole blindt. Du må gerne være nysgerrig og stille spørgsmål, men udvis tillid.

Åbenhed

Vær åben og lydhør. Giv plads til andre tanker og fagligheder end dine egne. På den måde vinder de gode idéer.

Ærlighed

Tal rent ud af posen, men altid med respekt. Det er vigtigt, at du siger til. Især når det er svært. Ros, når nogen gør det godt. God feedback er med til at hjælpe alle fremad.

Hjælpsomhed

Tilbyd din hjælp, hvor den kan bruges, når du har tid og overskud til det.

Engagement

Tag aktivt del i opgaver og samarbejde. Vis interesse for andres perspektiver og del dine egne synspunkter. Sæt en ære i at bidrage til, at vi lykkes sammen – hele vejen i mål.

Mål

Vi aftaler, hvad det er, vi sigter efter.

Det skal være tydeligt, hvad det fælles mål er.

Roller

Ingen skal være i tvivl om, hvem der gør hvad. Derfor fordeles ansvaret tydeligt fra starten.

Tilgængelighed

Det er vigtigt at være til stede i et samarbejde. Man skal kunne få fat på dig, når det er nødvendigt for den fælles proces.

Rytme

Klar kommunikation, faste møder, rettidig opfølgning og nødvendige beslutninger skaber fremdrift.

Værktøjer

Brug de samme platforme og redskaber, så alle kan følge med og forholde sig til processen.