Virker din webshop? Har du testet?
Her får du vores liste med anbefalinger til hvad du bør løbende bør kontrollere i din webshop for at sikre omsætningen. Det handler ikke om at købe mere hos dit digital marketing bureau, starte en kæmpe ny strategi for SEO optimering eller skrue op for spend på Google Ads, nej det er meget mere banalt.
Lad os lige gå lidt tilbage i tiden og starte med årsagen til dette skriv:
For en af vores kunder har vi opsat en e-mail kampagne til udsendelse på en fredag, med målrettede tilbud baseret på den data vi har i kundeklubben og medlemmernes købsmønstre. Fra tidligere kampagner på samme webshop forventer vi en omsætning på ~100.000 kr., som kan spores direkte tilbage til e-mail kanalen. Til vores rædsel møder vi mandag morgen ind til 0 kr. i omsætning for hele weekenden.
Sporingen fortæller at kampagnen er udsendt, mails er åbnet, modtagerne har besøgt webshoppen og lagt varer i kurven for at tage imod de gode tilbud.
Det viser sig at et nedbrud i betalingssystemet tidligt fredag har resulteret i at der ikke har været nogen salg henover weekenden.
Hvordan kan vi forhindre tab af omsætning?
Jeg kommer fra detailhandlen hvor rene gulve, fyldte hylder, god kundeservice og et fungerende kasseapparat er nogle af nøglerne til succes. Som eksemplet ovenfor illustrerer, er der ikke den store forskel på fysiske og digitale butikker. Kæden kan “knække” når og hvor det skal være. Forhandler du fødevarer, kender du alt til egenkontrol og smiley-ordningen, og din webshop fortjener samme standard. Ikke fordi det er et lovkrav, men fordi det sikrer din omsætning.
Webshop egenkontrol
Uden yderligere omsvøb følger her vores forslag til hvordan en “Webshop egenkontrol” kunne se ud. Fjern og tilføj punkter, som det er relevant for lige netop din hjemmeside. Er der spørgsmål til de enkelte punkter eller har I brug for hjælp til udformning af jeres egen, så kontakt os endelig.
Daglig kontrol
- Virker forsiden?
- Viser vi de rigtige tilbud?
- Kan jeg lægge varer i kurven?
- Svar på anmeldelser på Trustpilot, Google Business Profile, Facebook mv.
Ugentlig kontrol
- Virker betalingssystemet?
- Virker kontaktformularen?
- Virker chat-funktionen?
- Virker vores 404-side?
Månedlig kontrol
- Er der tilladelser, certifikater eller andet, som skal fornyes i løbet af de næste 2 måneder?
- Er der nogle af vores abonnementer, som skal fornyes i løbet af de næste 2 måneder?
- Er lagerstatus korrekt?
- Gennemgang af fejl i Google Search Console: Er der noget nyt, som skal fikses?
Årlig kontrol
- Er der kommet nye datablade til vores produkter?
- Er vores åbningstider stadig korrekt på hjemmesiden, Google Business Profile, Facebook og andre steder?
- Er fragtpriser angivet korrekt alle steder?
- Virker tilmelding til nyhedsbrev?
Afslutning
Tilføj, ret og flyt endelig rundt på punkterne, hvis noget er mere eller mindre vigtigt for lige præcis jeres forretning. Det vigtigste pointe jeg gerne vil have igennem med dette indlæg er, at I med jævne mellemrum holder øje med om der er styr på det, som kan påvirke omsætningen.
Så kan I altid efterfølgende kigge på at få hjælp til markedsføring fra et digital marketing bureau :)