Startguide til dig, der ikke har et marketingbudget i din webshop
Lad os starte med at slå fast; et budget er et økonomisk overblik over den forventede økonomi for fremtiden. Det er indtægter og udgifter - typisk for 1 år ud i fremtiden. Der er flere forskellige typer af budgetter i en kørende forretning som eksempelvis:
- Driftsbudget
- Likviditetsbudget
Et driftsbudget laver man ofte for et helt regnskabsår – forventede indtægter, forventede udgifter og dermed den forventede bundlinje.
Et likviditetsbudget er et budget, som tager højde for dit cashflow – altså hvornår indtægter og udgifter forfalder, så du kan sikre dig, at der er likviditet til at betale dine udgifter.
…Overvejer du at starte en webshop, så anbefales det, at du laver et etableringsbudget, hvor du får et samlet overblik over dine opstartsomkostninger.
I indlægget her zoomer vi ind på marketingbudgettet, som er en variabel omkostning i dit driftsbudget.
Anbefaling til fremgangsmåde
Her får du vores anbefalinger til, hvordan du udarbejder et gennemtænkt og realistisk budget.
1. Intet regneark, intet budget – brug Sheets eller Excel
Vi benytter Google Sheets, når vi udarbejder budgetter, men du kan bruge dit yndlings regneark-værktøj. Vi er særligt glade for Google Sheets, da det er cloud-baseret og giver os mulighed for at programmere smarte funktioner, som realtime valutaomregning eller automatisk hente data fra eksterne datakilder.
2. Få styr på dit mål
Indtast sidste års tal for omsætning og tillæg dernæst det ønskede vækstmål pr. måned – det er typisk samme sats for hele året med mindre du har specifikke indsatser eller aktiviteter i en bestemt måned, som du forventer særligt meget af.
Sæt et vækstmål/forecast – 10%, 20% …50%🤷♂️
- Forventning for året
- Dit marked og verdensøkonomien
- Dine sæsoner og trendkurve
- Forventet udbytte af væksttiltag (kan eks. være sortiment)
- Modellering af data (første- og tredjeparts data)
3. Sæt dit samlede marketingbudget
Ud af din omsætning tager du en procentdel til marketing – 5%, 10% …25%🤷♂️ Din marketingprocent skal sikre, at du kan hente den forventede omsætningsvækst, men samtidig skal den harmonere med din avance og bundlinje. Regn det hele igennem, så du sikrer at du kan dække dine faste og variable omkostninger… og generere et overskud, naturligvis.
- Sæt din marketingprocent – 5%, 10% …25%🤷♂️
- Hvor meget kan din omsætning bære? (des højere, jo bedre hvis du vil have vækst – men regn det igennem!)
- Undgå silo opdeling ift. marketingkanaler – lav et holistisk budget
- I dit samlede marketingbudget bør du indregne spend, software og evt. konsulenter
4. Fordel dit marketingbudget
Fordel dit samlede marketingbudget ud på indsatser og kanaler med udgangspunkt i potentiale og kunderejse. I Kendskab arbejder vi ud fra STDC-modellen og allokerer ofte det meste af budgettet f.eks. 60-70% til kanaler som Google, hvor afkastet typisk er størst og hurtigst. Vi vil også arbejde med top-funnel aktiviteter for det bedst mulige resultat, men i en klassisk webshop handler det først og fremmest om at generere omsætning til højest mulige afkast – derfor starter vi, som vi gør. De resterende penge – 30-40% – fordeler vi typisk på sociale medier, content og e-mail.
5. Følg op. Følg op. Følg op.
Kør en stram rytme, hvor du følger op på tallene min. hver 14. dag – gerne hver uge. Pas på, at du ikke bliver grebet af panik, hvis tallene ikke realiseres med det samme, men vær klar til at tilpasse dine indsatser og/eller dine forventninger.