Startguide til dig, der ikke har et marketingbudget i din webshop

Jakob Hofman

Hvad angår selve udformningen af dit marketingbudget, så er der ikke én rigtig vej at gå – internettet flyder med gratis skabeloner og guides. Det vigtigste er sådan set, at du får opsat et realistisk budget, hvor der er sammenhæng mellem dit mål for omsætning og dine udgifter/investeringer.

Lad os starte med at slå fast; et budget er et økonomisk overblik over den forventede økonomi for fremtiden. Det er indtægter og udgifter - typisk for 1 år ud i fremtiden. Der er flere forskellige typer af budgetter i en kørende forretning som eksempelvis:

  • Driftsbudget
  • Likviditetsbudget

Et driftsbudget laver man ofte for et helt regnskabsår – forventede indtægter, forventede udgifter og dermed den forventede bundlinje.

Et likviditetsbudget er et budget, som tager højde for dit cashflow – altså hvornår indtægter og udgifter forfalder, så du kan sikre dig, at der er likviditet til at betale dine udgifter.

…Overvejer du at starte en webshop, så anbefales det, at du laver et etableringsbudget, hvor du får et samlet overblik over dine opstartsomkostninger.

I indlægget her zoomer vi ind på marketingbudgettet, som er en variabel omkostning i dit driftsbudget.

Anbefaling til fremgangsmåde

Her får du vores anbefalinger til, hvordan du udarbejder et gennemtænkt og realistisk budget.

1. Intet regneark, intet budget – brug Sheets eller Excel

Vi benytter Google Sheets, når vi udarbejder budgetter, men du kan bruge dit yndlings regneark-værktøj. Vi er særligt glade for Google Sheets, da det er cloud-baseret og giver os mulighed for at programmere smarte funktioner, som realtime valutaomregning eller automatisk hente data fra eksterne datakilder.

2. Få styr på dit mål

Indtast sidste års tal for omsætning og tillæg dernæst det ønskede vækstmål pr. måned – det er typisk samme sats for hele året med mindre du har specifikke indsatser eller aktiviteter i en bestemt måned, som du forventer særligt meget af.

Sæt et vækstmål/forecast – 10%, 20% …50%🤷‍♂️

  1. Forventning for året
    1. Dit marked og verdensøkonomien
    2. Dine sæsoner og trendkurve
    3. Forventet udbytte af væksttiltag (kan eks. være sortiment)
    4. Modellering af data (første- og tredjeparts data)

3. Sæt dit samlede marketingbudget

Ud af din omsætning tager du en procentdel til marketing – 5%, 10% …25%🤷‍♂️ Din marketingprocent skal sikre, at du kan hente den forventede omsætningsvækst, men samtidig skal den harmonere med din avance og bundlinje. Regn det hele igennem, så du sikrer at du kan dække dine faste og variable omkostninger… og generere et overskud, naturligvis.

  1. Sæt din marketingprocent – 5%, 10% …25%🤷‍♂️
    1. Hvor meget kan din omsætning bære? (des højere, jo bedre hvis du vil have vækst – men regn det igennem!)
    2. Undgå silo opdeling ift. marketingkanaler – lav et holistisk budget
    3. I dit samlede marketingbudget bør du indregne spend, software og evt. konsulenter

4. Fordel dit marketingbudget

Fordel dit samlede marketingbudget ud på indsatser og kanaler med udgangspunkt i potentiale og kunderejse. I Kendskab arbejder vi ud fra STDC-modellen og allokerer ofte det meste af budgettet f.eks. 60-70% til kanaler som Google, hvor afkastet typisk er størst og hurtigst. Vi vil også arbejde med top-funnel aktiviteter for det bedst mulige resultat, men i en klassisk webshop handler det først og fremmest om at generere omsætning til højest mulige afkast – derfor starter vi, som vi gør. De resterende penge – 30-40% – fordeler vi typisk på sociale medier, content og e-mail.

5. Følg op. Følg op. Følg op.

Kør en stram rytme, hvor du følger op på tallene min. hver 14. dag – gerne hver uge. Pas på, at du ikke bliver grebet af panik, hvis tallene ikke realiseres med det samme, men vær klar til at tilpasse dine indsatser og/eller dine forventninger.

Ægte samarbejde

Vi er et digitalt marketing bureau med erfaring og forretningsforståelse, og vores forretningsmodel afhænger af godt samarbejde. 
Som team skal vi spille godt sammen på tværs af vores fagligheder, og som bureau skal vi have et godt samarbejde med vores kunder.
Det er mennesker, der samarbejder, der driver værket.
Du kan herunde læse mere om vores holdninger til ægte samarbejde.
Ægte samarbejde
Klaviyo
Metaads
Microsoftads
Googleads Badge
Dfw
Leadinfo
Thomas Vedel

Her er en kendskaber. Det er Thomas

SEM specialist

Mød hele holdet

Manifest

Tillid

Hav tillid til dem, der har ansvaret. Det betyder ikke, at du skal stole blindt. Du må gerne være nysgerrig og stille spørgsmål, men udvis tillid.

Åbenhed

Vær åben og lydhør. Giv plads til andre tanker og fagligheder end dine egne. På den måde vinder de gode idéer.

Ærlighed

Tal rent ud af posen, men altid med respekt. Det er vigtigt, at du siger til. Især når det er svært. Ros, når nogen gør det godt. God feedback er med til at hjælpe alle fremad.

Hjælpsomhed

Tilbyd din hjælp, hvor den kan bruges, når du har tid og overskud til det.

Engagement

Tag aktivt del i opgaver og samarbejde. Vis interesse for andres perspektiver og del dine egne synspunkter. Sæt en ære i at bidrage til, at vi lykkes sammen – hele vejen i mål.

Mål

Vi aftaler, hvad det er, vi sigter efter.

Det skal være tydeligt, hvad det fælles mål er.

Roller

Ingen skal være i tvivl om, hvem der gør hvad. Derfor fordeles ansvaret tydeligt fra starten.

Tilgængelighed

Det er vigtigt at være til stede i et samarbejde. Man skal kunne få fat på dig, når det er nødvendigt for den fælles proces.

Rytme

Klar kommunikation, faste møder, rettidig opfølgning og nødvendige beslutninger skaber fremdrift.

Værktøjer

Brug de samme platforme og redskaber, så alle kan følge med og forholde sig til processen.