Menu

Startguide til dig, der ikke har et marketingbudget i din webshop

Jakob Hofman

Hvad angår selve udformningen af dit marketingbudget, så er der ikke én rigtig vej at gå – internettet flyder med gratis skabeloner og guides. Det vigtigste er sådan set, at du får opsat et realistisk budget, hvor der er sammenhæng mellem dit mål for omsætning og dine udgifter/investeringer.

Lad os starte med at slå fast; et budget er et økonomisk overblik over den forventede økonomi for fremtiden. Det er indtægter og udgifter - typisk for 1 år ud i fremtiden. Der er flere forskellige typer af budgetter i en kørende forretning som eksempelvis:

  • Driftsbudget
  • Likviditetsbudget

Et driftsbudget laver man ofte for et helt regnskabsår – forventede indtægter, forventede udgifter og dermed den forventede bundlinje.

Et likviditetsbudget er et budget, som tager højde for dit cashflow – altså hvornår indtægter og udgifter forfalder, så du kan sikre dig, at der er likviditet til at betale dine udgifter.

…Overvejer du at starte en webshop, så anbefales det, at du laver et etableringsbudget, hvor du får et samlet overblik over dine opstartsomkostninger.

I indlægget her zoomer vi ind på marketingbudgettet, som er en variabel omkostning i dit driftsbudget.

Anbefaling til fremgangsmåde

Her får du vores anbefalinger til, hvordan du udarbejder et gennemtænkt og realistisk budget.

1. Intet regneark, intet budget – brug Sheets eller Excel

Vi benytter Google Sheets, når vi udarbejder budgetter, men du kan bruge dit yndlings regneark-værktøj. Vi er særligt glade for Google Sheets, da det er cloud-baseret og giver os mulighed for at programmere smarte funktioner, som realtime valutaomregning eller automatisk hente data fra eksterne datakilder.

2. Få styr på dit mål

Indtast sidste års tal for omsætning og tillæg dernæst det ønskede vækstmål pr. måned – det er typisk samme sats for hele året med mindre du har specifikke indsatser eller aktiviteter i en bestemt måned, som du forventer særligt meget af.

Sæt et vækstmål/forecast – 10%, 20% …50%🤷‍♂️

  1. Forventning for året
    1. Dit marked og verdensøkonomien
    2. Dine sæsoner og trendkurve
    3. Forventet udbytte af væksttiltag (kan eks. være sortiment)
    4. Modellering af data (første- og tredjeparts data)

3. Sæt dit samlede marketingbudget

Ud af din omsætning tager du en procentdel til marketing – 5%, 10% …25%🤷‍♂️ Din marketingprocent skal sikre, at du kan hente den forventede omsætningsvækst, men samtidig skal den harmonere med din avance og bundlinje. Regn det hele igennem, så du sikrer at du kan dække dine faste og variable omkostninger… og generere et overskud, naturligvis.

  1. Sæt din marketingprocent – 5%, 10% …25%🤷‍♂️
    1. Hvor meget kan din omsætning bære? (des højere, jo bedre hvis du vil have vækst – men regn det igennem!)
    2. Undgå silo opdeling ift. marketingkanaler – lav et holistisk budget
    3. I dit samlede marketingbudget bør du indregne spend, software og evt. konsulenter

4. Fordel dit marketingbudget

Fordel dit samlede marketingbudget ud på indsatser og kanaler med udgangspunkt i potentiale og kunderejse. I Kendskab arbejder vi ud fra STDC-modellen og allokerer ofte det meste af budgettet f.eks. 60-70% til kanaler som Google, hvor afkastet typisk er størst og hurtigst. Vi vil også arbejde med top-funnel aktiviteter for det bedst mulige resultat, men i en klassisk webshop handler det først og fremmest om at generere omsætning til højest mulige afkast – derfor starter vi, som vi gør. De resterende penge – 30-40% – fordeler vi typisk på sociale medier, content og e-mail.

5. Følg op. Følg op. Følg op.

Kør en stram rytme, hvor du følger op på tallene min. hver 14. dag – gerne hver uge. Pas på, at du ikke bliver grebet af panik, hvis tallene ikke realiseres med det samme, men vær klar til at tilpasse dine indsatser og/eller dine forventninger.

Manifest

Vi er et digital marketing bureau med erfaring og forretningsforståelse.
Du bliver ikke blot et nummer i rækken, men en tæt samarbejdspartner. Derfor skal vi også være det rigtige match.
I vores manifest kan du læse mere om vores kultur og holdninger.
Synsninger sidder i maven og holdninger i rygraden.
Læs vores manifest
Thomas Vedel

Her er en kendskaber. Det er Thomas

SEM specialist

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.