Menu

Black Friday guide og tips

René Poulsen

Black Friday er uden tvivl én af årets største handelsdage. Få vores tips til, hvordan du kommer igennem årets mest "sorte dag" – før, under og efter.

Én af årets største handelsdage er Black Friday. Dagen, ugen, måneden bliver hvert år større og mere betydningsfuld. Så for at sikre, at din webshop ikke blot deltager, men også skiller sig ud og maksimerer omsætningen, er det vigtigt at forberede sig grundigt.

Det er også vigtigt at du både tjener penge i Black Friday perioden og bruger din investering i marketing på mersalg og efterfølgende salg.

Her er vores bud på, hvordan du får det bedste ud af Black Friday, fra forberedelserne til de efterfølgende dage.

Strategisk forberedelse

Start med at planlægge dine Black Friday-tilbud og kampagner. Bestem hvilke produkter du vil fokusere på, hvordan du vil annoncere dem, og hvilken periode dine tilbud skal dække.

Overvej også hvilke marketingkanaler der vil være mest effektive for din målgruppe – om det er e-mail, sociale medier, Google Ads eller en kombination.

Nogle af de punkter, som du kan forberede kan være:

  • at definere en periode på din “Black Friday”. Er det 1 dag, 1 uge, 1 måned
  • at definere, hvilke produkter der har en lang og kort købsprocess
  • at definere, hvornår produkterne skal markedsføres grundet købsprocessen
  • at undersøge hvilke produkter din målgruppe søgte efter i november 2023
  • at analyse ordre historikken i 2024 og find de mest populære produkter
  • at identificere trends i 2024 og kundernes evt. nye opståede behov
  • at undersøge hvilke rabatter og kampagner konkurrenterne tilbyder
  • at sammenligne priserne på dine produkter med konkurrenternes priser
  • at analyse dine konkurrenters budskaber og annonceplatforme
  • at udvælge produkter med en høj avance, hvor du er konkurrencedygtig
  • at tilbyde særlige Black Friday bundles / pakkeløsninger
  • at tilbyde produkter som skal væk fra lageret og som er svære at sælge
  • at fastlægge rabatter for forskellige produktgrupper på baggrund af avance
  • at fravælge de produkter i annonceringen, som har en lav/dårlig avance
  • at fravælge produkter i annonceringen, som er umulige at konkurrere på
  • at tilbyde forskellige rabat niveauer på baggrund af ordrestørrelse
  • at have et maksimum antal produkter af hvert produkt på tilbud
  • at have tilbud på produkter med høj værdi i en længere periode
  • at tilbyde evt. ekstra rabatter til loyale kunder i kundeklubben
  • at anbefale relaterede produkter på produktkort og i indkøbskurven
  • at tilbyde “ja tak” Black Friday tilbehørs produkter i check-out flow
  • at frigive rabatter på varer der ikke er på tilbud ved køb over en vis værdi

Forberedelse til Black Friday

Når du har det strategiske på plads, er det tid til at få din webshop og dine marketing kampagner klar til Black Friday.

Du skal ikke blot have effektive Black Friday landingssider, men også have effektive kampagner med fængende budskaber klar, således at du er klar til markedsføring, når tiden kommer.


Nogle af de punkter, som du kan forberede kan være:

  • at sikre at din sporing er korrekt sat op
  • at oprette Black Friday budskaber til dine landingssider
  • at oprette pop-up bokse hvor man kan skrive sig op til Black Friday tilbud
  • at oprette countdown-timere, når perioden nærmere sig
  • at oprette bannere og popups på websitet med budskabet om Black Friday
  • at sørge for at din Black Friday side er optimeret med relevante søgeord
  • at du er tilmeldt de sider, som lister webshops med Black Friday tilbud
  • at oprette tilbud på din Google Business Profile
  • at klargøre kampagner og annoncer med Black Friday budskaber
  • at klargøre budgetter og spend-størrelser på kampagner
  • at opsamle e-mailadresser via gamification og lead-ads
  • at segmentere de personer som har tilmeldt sig “Black Friday” nyhedsbrevet

Under og efter Black Friday

Det er nu det gælder.

Har du succes med din webshop, skal der løbende holdes øje med salget, justeres spends, justeres annoncer, slukkes kampagner mv.

Ofte sker det på selve dagen, om natten og for de flestes vedkommende, i weekenden. Glemmer du at monitorere din marketingindsats kan du gå glip af omsætning eller investere forkert. Herudover er der en række opgaver, når Black Friday perioden er slut.


Nogle af de punkter, som du kan arbejde med er:

  • at tilpasse og justére annoncer og budgetter
  • at synkronisé produktfeeds og sikre at der ikke er fejl i feeds
  • at sende automatiske “tabt kurv mails” til kunder, der har forladt deres kurv
  • at overvåge konkurrenternes kampagner og priser samt tilpasse dine egne
  • at svare på spørgsmål fra kunderne på Facebook, live chat, e-mail og telefon
  • at deaktivere Black Friday annoncer og kampagner, når der er udsolgt
  • at slukke dine Black Friday kampagner, når perioden er slut
  • at opdatere dit website med nye budskaber
  • at evaluére resultater og identificere trends til kommende salgsdage
  • at udsende e-mails målrettet kunder fra Black Friday for at skabe efter-salg

Bonus tips

  • Start leadgenerering i Facebook to måneder før Black Friday
  • Opret en Facebook begivenhed 1-2 måneder før Black Friday
  • Gør brug af "Budget scheduling", der gør det muligt, at hæve/sænke budgettet i specifikke perioder uden at skulle ændre på kampagner
  • Gør brug af Advantage+ målretningen i Facebook
  • Sørg for variation i annoncer; billede og video
  • Brug Facebook produktkatalog i annoncer
  • Nævn at der er nye deals hver dag, hvis du kører Black Week
  • Tal til ‘urgency’ elementet i dine budskaber – hvad går man glip af
  • Kunderne går primært op i, hvor meget de sparer. Gå ikke amok i kreativitet
  • Byg din Black Friday annoncer ud fra hvilke kreativer der har fungeret for året
  • Giveaway og “begynder pakker” ved køb fungerer godt
  • Kør enkelte kampagner i stedet +20 kampagner, som kræver højt spend
  • Opsæt promoverings-udvidelser i Google Ads
  • Opsæt relevante undersidelinks med Black Friday budskaber i Google Ads
  • Opsæt alle relevante infotekster på Google Ads annoncer i god tid
  • Kontrollere løbende Google Merchant Center for fejl og lagerstatus
  • Brug ikke rabatkoder men justér prisen, så det ses i Google Shopping mm

Få rådgivning til din Black Friday strategi

Er du i tvivl om, hvordan du bedst kan få lagt den rette strategi, forberede din webshop til Black Friday og ikke mindst eksekvere kampagner og tilbud på dagen?

Vi tilbyder gratis rådgivning i, hvordan du kan komme i gang med Black Friday, få lagt en strategi og komme i gang med din markedsføring. Tag fat i os på nedenstående formular.

René Poulsen

Her er en kendskaber. Det er René

Direktør / Partner

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.