E-handel: Muligheder i et svært marked

Jakob Hofman

I en udfordrende periode, hvor købelysten er lav, og konkurrencen intensiveres, er det afgørende for webshops at tilpasse sig og træffe velovervejede strategiske beslutninger, hurtigt – tænk på tiden fra corona til nu.

Her er 2 veje du kan gå og de er diametrale modsætninger:

  • 1 Skru op for din markedsføring: Vind Markedsandele!

    I en nedadgående trend, hvor kampen om (færre) kunder er på sit højeste, kan det være en god mulighed for at vinde markedsandele – who dares, wins. Det kræver lyst, mod og store ambitioner – og ikke at forglemme likviditet (cash is king) og en velsmurt organisation. Udover at der måske kan være oplagte fusioner eller opkøb af konkurrenter, med gode synergier, så skal der også skrues massivt op for marketing. Det vil, uden tvivl, have betydning for måden du driver forretningen på og der vil være en stor "negativ" påvirkning af dine nøgletal som ROAS (Return On Ad Spend) og CAC (Customer Acquistion Cost), men formår du at styre dine prioriteter, indsatser og ressourcer meget præcist, og med et dag-til-dag blik på forventet top og bundlinje, så kan et svært marked være et godt marked – altså hvis du vil vinde terræn.

    Når du opjusterer din marketing kraftigt, så er din dækningsgrad og likviditet med til at definere behovet for præcisionen, men uanset hvad så kræver det implementering af værktøjer til eks. måling af profit, så du får den nødvendige data at styre ud fra.

  • 2 Tilpas dig et omkostningsniveau, der passer til din nuværende situation

    Den mere sikre vej at gå er er at du tilpasser dig dit omkostningsniveau. Og den er ret relevante for alle og afgørende for nogle – især hvis man ikke har ubegrænsede midler, som de store giganter. Gennemgå dine omkostninger – alle faste og variable omkostninger. Fragt, marketing og personale er de største udgifter. Overvej om du kan optimere processer, forhandle bedre priser med leverandører og automatisere rutineopgaver. Mon ikke der også kommer noget godt ud af, at du er nødt til at “køre længere på literen”. Du kan også vælge at indskrænke dit fokus i dit sortiment – det er sikkert få produkter der bærer den største del af omsætningen. Det vil betyde at du skærer omsætning fra, men også marketingkroner, og nogle gange er det bedre for bundlinje at prioritere på den måde, men det er "leg" der kræver fokus og opfølgning.  

    Det er en god idé at regne forretningen igennem og lægge et konkret budget, måned for måned, så du har styr på breakeven og din forventede omsætning. Budgettet skal tage højde for dine sæsoner (den er variabel) og dine forventede omkostninger, herunder marketing spend på de forskellige kanaler.

Og nu til de 3 fokusområder

1. Skru op for kreativiteten og nå din målgruppe på nye måder

I en nedadgående markedssituation kan de traditionelle marketingkanaler som Google opleve stigende omkostninger og faldende effektivitet. Så er tid til at overveje alternative strategier og tilgange. Undersøg om der er mere omkostningseffektive kanaler, f.eks. sociale medier, influencer-marketing, affiliate eller partnerskaber. Fokusér på at nå målgruppen på en mere overbevisende måde til en lavere pris. Jeg vil væde med at du kan komme langt, hvis du har mod på at hoppe på content-vognen. Godt content er afgørende brændstof i jagten på at “udvide” din synlighed i søgemaskinerne, men i særdeleshed også når du skal bryde lydmuren på de sociale medier.

Content Kreativ
Nyeprodukter

2. Udvid dit sortiment, udvid din målgruppe

At udvide sit sortiment er ikke nødvendigvis nemt, men kommer ikke udenom at det ifølge vores interne analyser er én af de store fællesnævnere, når det vi ser webshops, der shiner i en svær tid. Jeg mener ikke “sælg alt, til alle”, som når Computersalg sælger parfume, men undersøg om der er oplagte produkter, brands eller kategorier du kan introducere. Gevinsten har du nok regnet ud – du kan nå et bredere publikum, hvilket er en fordel når dit “gamle” publikum er skrumpet. Man må heller ikke glemme mulighederne for at øge din CLV, hvis dine nye produkter er oplagte mersalgs- og krydssalgsmuligheder til eksisterende kunder.

3. Og de obligatoriske: Top-tunet kundeservice og købmandsskab

Kundeservice spiller en afgørende rolle i at tiltrække og bevare kunder. I en svær tid bør du have et øget fokus på at optimere kundeoplevelsen, besvare henvendelser hurtigt, og generelt sørge for at kunderne føler sig værdsat. Giv ekstra opmærksomhed til efter-salgssupport og implementer eventuelt forbedrede returneringspolitikker for at opbygge kundeloyalitet.

Brug din data og vær på forkant. Kig på købsadfærd og trends, så du kan optimere indkøb og lagerbeholdning for at imødekomme efterspørgslen. Det hjælper både i kundeservice, i marketing og i regnskabet.

Kundeservice

Konklusion

I en tid med økonomisk usikkerhed og nedadgående marked er det afgørende for webshops, og samarbejdspartnere, at være agile og innovative. Gå med den strategi du tror på og hold snuden i sporet. Og tallene.

 

 

Anders Halkier
  • Sociale Medier

Formater til SoMe 2024

Læs mere
Anders Gerlev Hansen
  • SEO
  • Teknik

SEO pensum

Læs mere
Anders Gerlev Hansen
  • SEO
  • AI

Sådan arbejder du med SEO i 2024

Læs mere
Jakob Hofman

Her er en kendskaber. Det er Jakob

Direktør / Partner

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.