Hvorfor annoncere på Instagram?
Instagram er et rigtig godt sted at styrke et brand og tiltrække nye kunder. Her kan du, som virksomhed, fange de helt rigtige målgrupper på geografi, demografi, interesse, adfærd mm. Man ved derfor, at annoncekronerne går til den rette målgruppe, hvor der er størst værdi. Instagram er mere strømlinet end Facebook, da der ikke er den samme grad af forstyrrelser, eftersom indholdstypen udelukkende er i billed- og video format. Brugernes engagement er også højere her, end på Facebook eller lignende.
Det er en god kanal til at interagere med kunderne og skabe tillid. Derudover er det også et perfekt sted at vise produkter, da mange leder efter inspiration og derved gør dem mere købeklare. 86% af forbrugerne siger, at de vil købe, prøve eller anbefale, hvis produktet er “shareworthy”.
Statistik over brugere
Instagram er det næstmest populære medie i Danmark, men hvem og hvor mange kan man ramme på dette medie?
Generel statistik
- Over 70 % brugere søger efter deres næste køb her.
- 90 % af de personer der bruger Instagram, følger brands på mediet. De kommer for at interagere og oprette forbindelser med brands. Det er derfor vigtigt at skabe annoncer, folk gerne vil se.
- Inspirerende og engagerende indhold skaber handling. 87 % siger, at de foretager en handling efter at have set et produkt på Instagram.
- 50 % har besøgt et websted, efter at have set det i stories. Dette var med henblik på at købe produktet. Disse bruger også kanalen ugentligt for at handle.
- 92 % siger, at de foretager en handling i det øjeblik de ser noget inspirerende på Instagram.
Bruger statistik
- På verdensplan havde Instagram i 2020 omkring 854,5 mio. månedlige brugere.
- Her ses Indien med flest brugere, efterfølgende af USA.
Kilde: www.statista.com
- Statistik for 2021 viser, at 50 % af alle indbyggere i DK har en Instagram profil, hvilket er en stigning fra forrige år.
- Det er lige efter Facebook med 88 % brugere.
- De 50 % brugere har i gennemsnit 5,9 andre sociale kanaler.
- Alderen 12-70 årige kan findes på Instagram.
- Her er det især de 15-54 årige der bruger mediet dagligt.
- Derudover bruger 12-34 årige flest minutter på Instagram med 40 minutter dagligt.
Kilde: Mediernesudvikling.kum.dk s. 33
- Der er en lille dominans af kvinder på Instagram, hvor du finder 58 % kvinder og 42 % mænd i DK.
Kilde: Mediernesudvikling.kum.dk s. 34
- Bonusinfo: Ifølge Gallup 2019 stemmer de fleste brugere på Instagram enten Radikale Venstre, Liberal Alliance, Alternativet eller Enhedslisten.
Annoncemuligheder
Man kan som udgangspunkt annoncere på to måder. Første mulighed er gennem Instagram appen, hvor man kan booste sine opslag med annoncer. Her er der ingen garanti for køb eller at tiltrække nye kunder. Anden mulighed er gennem Facebook Business Manager og Facebooks annonceadministrator. Disse anbefales, da man bedst muligt kan optimere, målrette og tilpasse sine annoncer. Derudover er Instagram et godt sted at opbygge stærke relationer igennem videoindhold. Her ses det, at 91 % af de adspurgte respondenter ser video på Insta ugentligt.
Du finder 4 forskellige annonceformater
- Billeder
- Videoer
- Annoncer i Stories
- Karruselannoncer
Former
- Nyheder
- Stories
- Udforsk
Tips til video og billede
- Aldrig længere end 1 minut - helst 15 sekunder
- Sæt gerne tekst på, da brugerne kan modtage budskabet med eller uden lyd
- Brug enten vertikal eller kvadratisk - fylder mere
- Kvadratisk - min. 500 x 600 pixel - maks. 1936 x 1936 pixel
- Vertikal - min. 600 x 750 pixel - maks. 1936 x 1936 pixel
Målsætning - formålet med annonceringen
Ved annoncering på Instagram er det muligt at vælge bestemte målsætninger, afhængig af, hvad man gerne vil opnå med sine kampagner.
-
1 Kendskab - vækker interesse for virksomhed, tjeneste eller produkt
- Kendskab til brand
- Rækkevidde
-
2 Overvejelse - øger bevidstheden om, hvad din virksomhed har at tilbyde
- Trafik
- Interaktion
- Installation af app
- Videovisninger
- Leadgenerering
- Beskeder
-
3 Konvertering - opfordrer brugerne til at købe
- Konvertering
- Salg fra katalog
- Forretningstrafik
Målgrupper
Målgrupperne er med til at bestemme, hvem man gerne vil henvende bestemte budskaber eller produkter til. Ligesom på Facebook, så er der følgende målgrupper der kan opsættes;
- Gemte målgrupper (eller demografiske målgrupper)
- Målretter efter lokation, alder, køn, sprog, interesser, adfærd
- Brugerdefinerede målgrupper
- Målretter mod de personer, som allerede har stiftet bekendtskab til en virksomhed
- Kopi målgrupper (eller Lookalike målgrupper)
- Målretter efter brugere der ligner de brugerdefinerede målgrupper. På den måde kan man nå længere ud til potentielle brugere
Tracking
Når man skal spore på Instagram, så er det igennem Facebook Pixel. Man kan derfor spore på;
- Pageview
- ViewContent
- AddToCart
- Purchase
- Search
- InitiateCheckout
- Contact
- AddPaymentInfo
Parametre der vinder
Det er ikke kun det bedste budget der vinder hver gang. Der findes flere parametre:
- Estimerede interaktionsrate
- Relevans
- Kvalitet
- Optimeret produktfeed - må ikke mangle oplysninger
Hos Kendskab hjælper vi gerne med at forbedre din online performance og strategier på tværs af kanaler. Vil du gerne have hjælp til din Instagram annoncering, så kontakt os gerne for individuel sparring.