Menu

Hvorfor annoncere på Instagram?

Nicoline Svendgaard

Instagram er et godt sted at styrke et brand og tiltrække nye kunder. Virksomheden kan fange de helt rigtige målgrupper på geografi, demografi, interesse, adfærd mm.

Instagram er et rigtig godt sted at styrke et brand og tiltrække nye kunder. Her kan du, som virksomhed, fange de helt rigtige målgrupper på geografi, demografi, interesse, adfærd mm. Man ved derfor, at annoncekronerne går til den rette målgruppe, hvor der er størst værdi. Instagram er mere strømlinet end Facebook, da der ikke er den samme grad af forstyrrelser, eftersom indholdstypen udelukkende er i billed- og video format. Brugernes engagement er også højere her, end på Facebook eller lignende.

Det er en god kanal til at interagere med kunderne og skabe tillid. Derudover er det også et perfekt sted at vise produkter, da mange leder efter inspiration og derved gør dem mere købeklare. 86% af forbrugerne siger, at de vil købe, prøve eller anbefale, hvis produktet er “shareworthy”.

Statistik over brugere

Instagram er det næstmest populære medie i Danmark, men hvem og hvor mange kan man ramme på dette medie?

Generel statistik

  • Over 70 % brugere søger efter deres næste køb her.
  • 90 % af de personer der bruger Instagram, følger brands på mediet. De kommer for at interagere og oprette forbindelser med brands. Det er derfor vigtigt at skabe annoncer, folk gerne vil se. 
  • Inspirerende og engagerende indhold skaber handling. 87 % siger, at de foretager en handling efter at have set et produkt på Instagram. 
  • 50 % har besøgt et websted, efter at have set det i stories. Dette var med henblik på at købe produktet. Disse bruger også kanalen ugentligt for at handle.
  • 92 % siger, at de foretager en handling i det øjeblik de ser noget inspirerende på Instagram. 

Bruger statistik

  • På verdensplan havde Instagram i 2020 omkring 854,5 mio. månedlige brugere.
    - Her ses Indien med flest brugere, efterfølgende af USA.

Kilde: www.statista.com

  • Statistik for 2021 viser, at 50 % af alle indbyggere i DK har en Instagram profil, hvilket er en stigning fra forrige år.
    • Det er lige efter Facebook med 88 % brugere.
    • De 50 % brugere har i gennemsnit 5,9 andre sociale kanaler.
  • Alderen 12-70 årige kan findes på Instagram.
    • Her er det især de 15-54 årige der bruger mediet dagligt.
    • Derudover bruger 12-34 årige flest minutter på Instagram med 40 minutter dagligt.

Kilde: Mediernesudvikling.kum.dk s. 33

  • Der er en lille dominans af kvinder på Instagram, hvor du finder 58 % kvinder og 42 % mænd i DK.

Kilde: Mediernesudvikling.kum.dk s. 34

  • Ifølge Gallup 2019, så findes der flest brugere der stemmer Radikale Venstre, Liberal Alliance, Alternativet og Enhedslisten.

Annoncemuligheder

Man kan som udgangspunkt annoncere på to måder. Første mulighed er gennem Instagram appen, hvor man kan booste sine opslag med annoncer. Her er der ingen garanti for køb eller at tiltrække nye kunder. Anden mulighed er gennem Facebook Business Manager og Facebooks annonceadministrator. Disse anbefales, da man bedst muligt kan optimere, målrette og tilpasse sine annoncer. Derudover er Instagram et godt sted at opbygge stærke relationer igennem videoindhold. Her ses det, at 91 % af de adspurgte respondenter ser video på Insta ugentligt.

Du finder 4 forskellige annonceformater

  • Billeder
  • Videoer
  • Annoncer i Stories
  • Karruselannoncer

Former

  • Nyheder
  • Stories
  • Udforsk

Tips til video og billede

  • Aldrig længere end 1 minut - helst 15 sekunder
  • Sæt gerne tekst på, da brugerne kan modtage budskabet med eller uden lyd
  • Brug enten vertikal eller kvadratisk - fylder mere
  • Kvadratisk - min. 500 x 600 pixel - maks. 1936 x 1936 pixel
  • Vertikal - min. 600 x 750 pixel - maks. 1936 x 1936 pixel

Målsætning - formålet med annonceringen

Ved annoncering på Instagram er det muligt at vælge bestemte målsætninger, afhængig af, hvad man gerne vil opnå med sine kampagner.

  • Kendskab - vækker interesse for virksomhed, tjeneste eller produkt
    • Kendskab til brand
    • Rækkevidde

  • Overvejelse - øger bevidstheden om, hvad din virksomhed har at tilbyde
    • Trafik
    • Interaktion
    • Installation af app
    • Videovisninger
    • Leadgenerering
    • Beskeder
  • Konvertering - opfordrer brugerne til at købe
    • Konvertering
    • Salg fra katalog
    • Forretningstrafik

Målgrupper

Målgrupperne er med til at bestemme, hvem man gerne vil henvende bestemte budskaber eller produkter til. Ligesom på Facebook, så er der følgende målgrupper der kan opsættes;

  • Gemte målgrupper (eller demografiske målgrupper)
    • Målretter efter lokation, alder, køn, sprog, interesser, adfærd
  • Brugerdefinerede målgrupper
    • Målretter mod de personer, som allerede har stiftet bekendtskab til en virksomhed
  • Kopi målgrupper (eller Lookalike målgrupper)
    • Målretter efter brugere der ligner de brugerdefinerede målgrupper. På den måde kan man nå længere ud til potentielle brugere

 

Tracking

Når man skal spore på Instagram, så er det igennem Facebook Pixel. Man kan derfor spore på;

  • Pageview
  • ViewContent
  • AddToCart
  • Purchase
  • Search
  • InitiateCheckout
  • Contact
  • AddPaymentInfo

 

Parametre der vinder

Det er ikke kun det bedste budget der vinder hver gang. Der findes flere parametre:

  • Estimerede interaktionsrate
  • Relevans
  • Kvalitet
  • Optimeret produktfeed - må ikke mangle oplysninger

 

Hos Kendskab hjælper vi gerne med at forbedre din online performance og strategier på tværs af kanaler. Vil du gerne have hjælp til din Instagram annoncering, så kontakt os gerne for individuel sparring.

Hvorfor vælge Kendskab?

Når du siger "ja" til Kendskab, siger du "ja" til et samarbejde.
Du bliver ikke blot et nummer i rækken, men en tæt samarbejdspartner. Derfor skal vi også være det rigtige match.
I vores manifest kan du læse mere om vores kultur og holdninger.
Synsninger sidder i maven og holdninger i rygraden.
Læs vores manifest
Nicoline Svendgaard

Her er en kendskaber. Det er Nicoline

Google Ads specialist

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.