Nyt domæne: Overvejelser i forhold til din markedsføring
Hvorfor skifte domæne?
Et domæneskift kan komme på tale af mange årsager, her er de tre mest almindelige årsager jeg oplever hos vores kunder:
- Kunden udvider til flere markeder og har købt flere domæner (.de, .se, .nl osv.) og skal flytte rundt på indhold.
- Kunden ejer mange domæner og et af dem, som blot viderestiller til den primære side, vurderes bedre end det primære, f.eks. fordi det er kortere og nemmere at markedsføre.
- Virksomheden skifter navn, f.eks. i forbindelse med fusionering af to virksomheder (sådan blev Wiseo og Media Function til Kendskab i 2016).
Alle er gode grunde til at skifte domæne, og der findes mange flere.
For eksemplets skyld, så lad os sige at Kendskab har besluttet sig for at nu skal vi udvide og være et stort internationalt bureau med kontorer verden over. På dansk fungerer ordspillet med "Kendskab" rigtigt godt fordi det siger: "Vi kender vores fag, vi kender dig og skaber kendskab til din forretning", på engelsk bliver det noget rod at skulle bruge henholdsvis "knowledge", "acquaintance" og "awareness".
Derfor har vi valgt at skifte navn til "Vækstrejse" fordi det fortæller om den vækstrejse vi selv er på og du, som kunde, inviteres til at være med på.
Ovenstående er blot et eksempel på tankegangen der kunne ligge bag sådan en beslutning.
Hvilket domæne skal jeg vælge?
Nu har vi besluttet at skifte navn til "Vækstrejse" – der er et specialtegn i, så det skal vi finde ud af hvordan vi håndterer.
Du har måske set på eksempelvis Facebook links fra opslag og annoncer til domæner med specialtegn ser mærkelige ud – det er for at beskytte dig som bruger, at alle domæner konverteres fra Unicode (det dækker alt "tekst", herunder specialtegn men også smileys og meget mere) til ASCII (et begrænset tegnsæt, i denne sammenhæng er det vigtigste a-z, 0-9 og "-"). Konverteringen sker via "Punycode" og hvis vi valgte "vækstrejse.dk" så ville det komme til at se således ud: "xn--vkstrejse-g3a.dk" – det er ikke læsbart. Nej tak.
Vil du se hvordan et domænenavn med specialtegn ser ud efter konvertering? Jeg bruger dette værktøj: punycoder.com
Så kan vi i stedet overveje:
- vakstrejse.dk
- vekstrejse.dk
- vaekstrejse.dk
Jeg er personligt fan af altid at bruge ae, oe og aa i stedet for æ, ø og å. Det er mest for at der ikke skal opstå tvivl om det der "a" nu skulle være et æ eller å. "O" for sig selv kan i nogle tilfælde også give problemer, så skriver "oe" for at undgå problemer.
Det er min begrundelse for, at vi vælger "vaekstrejse.dk" som vores nye primære domæne.
I virkeligheden er vaekstrejse.dk et domæne vi bruger til eksempelvis at teste ting af på DanDomain Webshop, visse e-mail adresser mm.
Skal jeg købe flere domæner?
Hvis du som her, hvor vi har valgt at vi skal hedde "Vækstrejse" med det primære domæne vaekstrejse.dk så vil jeg sige ja!
I ovenstående afsnit var begrundelsen for at vælge vaekstrejse.dk primært teknisk og med fokus på digital markedsføring.
Nu skal vi ud og præsentere virksomheden til diverse messer, have trykt flyers, bannerreklamer på busser og spots i radioen. Det bliver noget mærkeligt noget at skulle skrive "vaekstrejse.dk", eller stave til det i radioen. Så her ville jeg klart anbefale at købe "vækstrejse.dk", da det gør sig meget bedre på skrift og sandsynligvis er det, som folk der hører vores reklame i radioen skriver ind i deres browser.
Gentag for hvert land, så i Sverige, hvor vi kunne hedde "Tillväxtresa" købes både "tillväxtresa.se" og "tillvaxtresa.se".
Men der slutter min indkøbsliste også: Jeg fraråder at købe et stort antal domæner som minder om, kunne være relevante eller "dem må konkurrenterne ikke tage". Domæner koster tid og penge at administrere. Det giver ikke værdi for SEO at omdirigere et tomt domæne.
Hvad skal der ske med mine gamle domæner?
Det korte svar er at de skal opsiges, men før det har vi lige et par opgaver:
Domæner, som aldrig har været brugt aktivt, kan opsiges med det samme. Lad os sige vi ejede "kenskab.dk" men aldrig har brugt det, ud med den.
Domæner, som har været aktive, skal måske omdirigeres. Så næste afsnit for flere detaljer.
Domæner, som er aktive skal omdirigeres, efter vi har flyttet alt indhold. Jeg har skrevet om CMS-skifte her (artiklen er meget teknisk, beklager), men opgaven er i det store hele det samme ved domæneskifte. Det er vigtigt at det bliver gjort rigtigt og føler du dig ikke 100 % sikker på at din webmaster eller udvikler kan løse opgaven, så få hjælp fra en SEO konsulent da lige netop domæne-/CMS-skifte kan ødelægge hele din SEO indsats på meget kort tid, hvis det ikke gøres rigtigt.
Hvor længe skal jeg beholde et gammelt domæne?
Det afhænger af mange ting, lad os vende nogle af dem.
Hvis et domæne blev brugt til en enkelt kampagne for flere år siden er det lige meget. Så kan du opsige det nu og lade det udløbe.
Har du køleskabsmagneter, oplukkere, visitkort og andet merchandise liggende hjemme hos dine kunder, med dit gamle domæne på, så ville jeg beholde domænet og omdirigere til en side der fortæller om jeres navneskifte på det nye domæne og lade det gamle domæne forblive aktivt, så længe som du tænker det er nødvendigt.
Det vigtige her er, at overveje om domænet lever derude blandt kunderne endnu. "sonofon.dk" omdirigerer eksempelvis stadig til "telenor.dk", og det kan vi nok takke Polle fra Snave for, at det stadig er nødvendigt, ~14 år senere.
Tænk også gerne ud over marketing. Producerer du eksempelvis døre eller møbler hvor der sidder et klistermærke med henvisning til hjemmesiden, så behold domænet så længe som dine produkter forventes at leve. Det gælder også hvis du sælger produkter, som kommer med en manual, garantibevis eller andet, f.eks. vaskemaskiner. Det kunne jo være, at kunden fik brug for service eller reservedele.
Googles anbefaling er mindst 12 måneder.
Det er for, at Google kan forstå at indholdet er flyttet. Det er derfor vores anbefaling for et minimum. Og det tæller fra ændringen er trådt i kraft, ikke fra du har taget beslutningen om at flytte til et nyt domæne.
Om det skal være længere end 12 måneder, er en vurderingssag. Oftest er svaret nej.