Menu

Nyt domæne: Overvejelser i forhold til din markedsføring

Anders Gerlev Hansen

Jeg har tidligere skrevet om plan for CMS skifte, men hvad nu hvis du "bare" skal skifte domæne? Her er de overvejelser jeg ville gøre mig i det tænkte eksempel at jeg skulle flytte vores egen side fra kendskab.dk til vaekstrejse.dk.

Hvorfor skifte domæne?

Et domæneskift kan komme på tale af mange årsager, her er de tre mest almindelige årsager jeg oplever hos vores kunder:

  1. Kunden udvider til flere markeder og har købt flere domæner (.de, .se, .nl osv.) og skal flytte rundt på indhold.
  2. Kunden ejer mange domæner og et af dem, som blot viderestiller til den primære side, vurderes bedre end det primære, f.eks. fordi det er kortere og nemmere at markedsføre.
  3. Virksomheden skifter navn, f.eks. i forbindelse med fusionering af to virksomheder (sådan blev Wiseo og Media Function til Kendskab i 2016).

Alle er gode grunde til at skifte domæne, og der findes mange flere.

For eksemplets skyld, så lad os sige at Kendskab har besluttet sig for at nu skal vi udvide og være et stort internationalt bureau med kontorer verden over. På dansk fungerer ordspillet med "Kendskab" rigtigt godt fordi det siger: "Vi kender vores fag, vi kender dig og skaber kendskab til din forretning", på engelsk bliver det noget rod at skulle bruge henholdsvis "knowledge", "acquaintance" og "awareness".

Derfor har vi valgt at skifte navn til "Vækstrejse" fordi det fortæller om den vækstrejse vi selv er på og du, som kunde, inviteres til at være med på.

Ovenstående er blot et eksempel på tankegangen der kunne ligge bag sådan en beslutning.

Hvorfor
Hvor Skal Vi Hen Du

Hvilket domæne skal jeg vælge?

Nu har vi besluttet at skifte navn til "Vækstrejse" – der er et specialtegn i, så det skal vi finde ud af hvordan vi håndterer.

Du har måske set på eksempelvis Facebook links fra opslag og annoncer til domæner med specialtegn ser mærkelige ud – det er for at beskytte dig som bruger, at alle domæner konverteres fra Unicode (det dækker alt "tekst", herunder specialtegn men også smileys og meget mere) til ASCII (et begrænset tegnsæt, i denne sammenhæng er det vigtigste a-z, 0-9 og "-"). Konverteringen sker via "Punycode" og hvis vi valgte "vækstrejse.dk" så ville det komme til at se således ud: "xn--vkstrejse-g3a.dk" – det er ikke læsbart. Nej tak.

Vil du se hvordan et domænenavn med specialtegn ser ud efter konvertering? Jeg bruger dette værktøj: punycoder.com

Så kan vi i stedet overveje:

  • vakstrejse.dk
  • vekstrejse.dk
  • vaekstrejse.dk

Jeg er personligt fan af altid at bruge ae, oe og aa i stedet for æ, ø og å. Det er mest for at der ikke skal opstå tvivl om det der "a" nu skulle være et æ eller å. "O" for sig selv kan i nogle tilfælde også give problemer, så skriver "oe" for at undgå problemer.

Det er min begrundelse for, at vi vælger "vaekstrejse.dk" som vores nye primære domæne.

I virkeligheden er vaekstrejse.dk et domæne vi bruger til eksempelvis at teste ting af på DanDomain Webshop, visse e-mail adresser mm.

Skal jeg købe flere domæner?

Hvis du som her, hvor vi har valgt at vi skal hedde "Vækstrejse" med det primære domæne vaekstrejse.dk så vil jeg sige ja!

I ovenstående afsnit var begrundelsen for at vælge vaekstrejse.dk primært teknisk og med fokus på digital markedsføring.

Nu skal vi ud og præsentere virksomheden til diverse messer, have trykt flyers, bannerreklamer på busser og spots i radioen. Det bliver noget mærkeligt noget at skulle skrive "vaekstrejse.dk", eller stave til det i radioen. Så her ville jeg klart anbefale at købe "vækstrejse.dk", da det gør sig meget bedre på skrift og sandsynligvis er det, som folk der hører vores reklame i radioen skriver ind i deres browser.

Gentag for hvert land, så i Sverige, hvor vi kunne hedde "Tillväxtresa" købes både "tillväxtresa.se" og "tillvaxtresa.se".

Men der slutter min indkøbsliste også: Jeg fraråder at købe et stort antal domæner som minder om, kunne være relevante eller "dem må konkurrenterne ikke tage". Domæner koster tid og penge at administrere. Det giver ikke værdi for SEO at omdirigere et tomt domæne.

Shopping
Skrald

Hvad skal der ske med mine gamle domæner?

Det korte svar er at de skal opsiges, men før det har vi lige et par opgaver:

Domæner, som aldrig har været brugt aktivt, kan opsiges med det samme. Lad os sige vi ejede "kenskab.dk" men aldrig har brugt det, ud med den.

Domæner, som har været aktive, skal måske omdirigeres. Så næste afsnit for flere detaljer.

Domæner, som er aktive skal omdirigeres, efter vi har flyttet alt indhold. Jeg har skrevet om CMS-skifte her (artiklen er meget teknisk, beklager), men opgaven er i det store hele det samme ved domæneskifte. Det er vigtigt at det bliver gjort rigtigt og føler du dig ikke 100 % sikker på at din webmaster eller udvikler kan løse opgaven, så få hjælp fra en SEO konsulent da lige netop domæne-/CMS-skifte kan ødelægge hele din SEO indsats på meget kort tid, hvis det ikke gøres rigtigt.

Hvor længe skal jeg beholde et gammelt domæne?

Det afhænger af mange ting, lad os vende nogle af dem.

Hvis et domæne blev brugt til en enkelt kampagne for flere år siden er det lige meget. Så kan du opsige det nu og lade det udløbe.

Har du køleskabsmagneter, oplukkere, visitkort og andet merchandise liggende hjemme hos dine kunder, med dit gamle domæne på, så ville jeg beholde domænet og omdirigere til en side der fortæller om jeres navneskifte på det nye domæne og lade det gamle domæne forblive aktivt, så længe som du tænker det er nødvendigt.

Det vigtige her er, at overveje om domænet lever derude blandt kunderne endnu. "sonofon.dk" omdirigerer eksempelvis stadig til "telenor.dk", og det kan vi nok takke Polle fra Snave for, at det stadig er nødvendigt, ~14 år senere.

Tænk også gerne ud over marketing. Producerer du eksempelvis døre eller møbler hvor der sidder et klistermærke med henvisning til hjemmesiden, så behold domænet så længe som dine produkter forventes at leve. Det gælder også hvis du sælger produkter, som kommer med en manual, garantibevis eller andet, f.eks. vaskemaskiner. Det kunne jo være, at kunden fik brug for service eller reservedele.

Googles anbefaling er mindst 12 måneder.

Det er for, at Google kan forstå at indholdet er flyttet. Det er derfor vores anbefaling for et minimum. Og det tæller fra ændringen er trådt i kraft, ikke fra du har taget beslutningen om at flytte til et nyt domæne.

Om det skal være længere end 12 måneder, er en vurderingssag. Oftest er svaret nej.

Months

Manifest

Når du siger "ja" til Kendskab, siger du "ja" til et samarbejde.
Du bliver ikke blot et nummer i rækken, men en tæt samarbejdspartner. Derfor skal vi også være det rigtige match.
I vores manifest kan du læse mere om vores kultur og holdninger.
Synsninger sidder i maven og holdninger i rygraden.
Læs vores manifest
Anders Gerlev Hansen

Her er en kendskaber. Det er Anders

Head of SEO

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.