Plan for CMS skifte
Derfor skal du planlægge dit CMS-skifte grundigt
Grafen (se stor udgave her) viser anslået organisk trafik til en hjemmeside, hvor kunden skiftede CMS 1. januar 2024 og ser et omgående fald i synlighed. Da kurven rammer bunden i februar kontakter kunden Kendskab. Vi sætter omgående i gang i en redningsplan, hvor Kendskab udelukkende er rådgivende og kunden selv er udførende på alle opgaver.
I løbet af 3 måneder, lykkes det at få shoppen tilbage på samme niveau, som året før, men stadig med et godt stykke op til det hidtidige niveau.
Det kæmper vi med nu.
Eksemplet her, er for at skræmme dig.
Brug planen på siden her, til at undgå at ende i samme situation. Tag fat i os hvis vi skal hjælpe dig før, eller, som her, efter, når skaden er sket.
Sådan planlægger du CMS skifte
Det er vigtigt at bemærke, at jeg kun går i dybden med de nødvendige tiltag i forhold til SEO og ikke andre kanaler.
Vær derfor opmærksom på, at sikre flytning af eksempelvis:
- Google Tag Manager
- Meta Pixel
- Call-Tracking
- Pop-up til nyhedsbrev
- Chat-funktion
- Andre scripts til værktøjer til analyse af trafik eller udvidelse af hjemmesidens funktioner.
Ydermere skal det sikres at alle andre steder vi henviser til hjemmesiden opdateres, hvis det er nødvendigt f.eks.:
- Google Ads
- Microsoft Ads
- Meta Business Manager
- Og andre annonceplatforme i måtte benytte, f.eks.: TikTok, SnapChat og Pinterest
- Affiliate platforme
- Google Merchant Center (f.eks. hvis handelsbetingelserne skifter URL, så afvises jeres Returpolitik, hvis ikke URL'en opdateres)
- E-mails (nyhedsbreve, ordrebekræftelses-mails, tracking-notifikation m.fl.)
- Fysiske annoncer som bannere i den lokale sportshal eller på busser, roll-ups I tager med til messer, visitkort osv.
- Google Business Profile hjemmeside-henvisning
Husk desuden at analysere/kontrollere eksempelvis:
- Core Web Vitals
- Open Graph data
- Struktureret data
- Consent Management (Cookie-løsning)
- SSL/HTTPS
- DNS-indstillinger
- CDN-indstillinger
- Backup-løsning (på den nye platform, nu er vi ligeglade med den gamle)
- UTM-tagging (virker det stadig?)
Men nu skal vi dykke i det mest spændende (sagde SEO-manden 😊):
Før skiftet – forberedelse
Du er allerede godt i gang med forberedelsen ved at læse dette Indsigts-indlæg! Det er en god idé at starte forberedelsen af CMS-skiftet allerede under designprocessen, da det alt efter leverandør og CMS kan være nødvendigt at definere eksempelvis muligheden for import/eksport af redirects før der aftales en endelig pris.
Værktøjer
I nogle CMS’er er alt hvad jeg nævner her indbygget i standard-løsningen, andre kræver installation af et gratis eller betalt plugin og i de værste tilfælde skal det udvikles specielt til jeres løsning. Tag en snak med udvikleren for at høre nærmere, gerne så tidligt som muligt for at undgå ekstra-regninger.
Import af redirects
Udvikleren af det nye CMS skal sikre at det er muligt at importere redirects via upload af f.eks. en TXT- eller CSV-fil.
Bed altid udvikleren om at sende en eksempel-fil som virker og test selv af, at du kan lave nye redirects på denne måde. Gem en kopi, så du har en facitliste med hvordan det fungerer.
Vi gør normalt ikke noget nummer ud af at beholde eksisterende redirects. Den primære årsag er, at vi under dataindsamlingen alligevel finder alle de URL’er som har en eller anden form for SEO-værdi i dag.
Overvågning af 301/404 forespørgsler
Kendskab anbefaler at der installeres et værktøj til overvågning af forespørgsler til den nye side, som melder 301/404. Det giver mulighed for senere at fange eventuelle smuttere, f.eks. links fra mails, influencers stories og andre trafikkilder.
Det giver også mulighed for at fange kald til filer, som vi måske har glemt at flytte; det kan eksempelvis være PDF’er med brugsanvisninger.
Sitemap
Husk at sikre, at det nye CMS tilbyder et sitemap. Spørg udvikleren om det findes allerede, eller om der skal installeres/tilkøbes et plugin til løbende at opdatere et sitemap.
Produkter
For at kunne oprette redirects for produkter, er det vigtigt at vi kan matche den gamle URL med den nye. Derfor skal hvert produkt overføres til det nye system, med et stykke unikt information. Produktnavn er sjældent tilstrækkeligt, da den samme spand maling, sommerkjole eller beslag ikke altid har eksempelvis størrelse og/eller farve angivet i navnet.
Derfor er det en god idé at sikre at produkter får overført et unikt ID, f.eks. varenummer eller GTIN/EAN/SKU. Det vigtige er værdien er den samme i både det gamle og det nye system.
Når vi har sikret ovenstående, bør udvikleren forberede en liste over alle relevante produkter med følgende information:
- Navn
- Title
- Description
- Kanonisk URL*
- Unikt ID (f.eks. varenummer, GTIN, EAN eller SKU)
* Vær opmærksom på at i nogle CMS’er kan det samme produkt have flere URL’er hvor det kan tilgås. Vi er primært interesseret i at omdirigere den kanoniske URL, som i de fleste tilfælde vil være den Google har inkluderet i sit indeks.
Når vi vælger at medtage Title og Description er det for at sikre at vi har informationen til rådighed, hvis der skulle opstå tvivl i forbindelse med oprettelse af redirects.
En tilsvarende liste skal trækkes fra det nye system, efter at produkterne er flyttet, men før siden går live, så snart det kan lade sig gøre.
Med begge ved hånden kan du via et regneark matche gamle og nye URL’er og generere en redirect-fil som passer til skabelonen udvikleren gerne skulle have sendt allerede.
Kategorier
Fordi der i forbindelse med CMS-skifte ofte rykkes rundt i strukturen på en hjemmeside, hvor nogle kategorier nedlægges og nye kommer til, foretages omdirigeringer af kategorier manuelt ud fra navn og URL.
Udvikler bør levere en liste over alle eksisterende aktive kategorier, som indeholder følgende information:
- Navn
- Title
- Description
- Overskrift på siden (H1, hvis muligt)
- URL
Som med produkter ønsker vi at trække Title og Description, for at sikre at vi laver de korrekte omdirigeringer, da navnet og URL’en ikke altid er nok.
Listen sendes til Kendskab, som ligesom med produkter laver en liste over redirects der skal oprettes.
Artikler, guides, blogindlæg m.fl.
Hvis I har mange artikler, nyheder osv. kan det give mening at dele dem op, hvis muligt, men i forhold til denne guide så falder de alle under den samme kategori. Typisk er der ikke noget unikt ID forbundet med en artikel, men igen, har I mange, så overvej at få det tilknyttet både i det gamle og det nye system, for at lette matching af gammel og ny URL.
Men ellers, så er det ret ligetil – bed udvikler levere en liste over alle denne type af sider med følgende information:
- Navn
- Title
- Description
- URL
Hvis omfanget er begrænset (<100 sider) så laver vi typisk disse redirects manuelt enten direkte i det nye system eller tilføjer det til den lange liste med produkt- og kategori-redirects.
Andre sider
Dækker over kontaktside, handelsbetingelser m.v.
Typisk kan vi ud fra skøn baseret på URL’en alene identificere sidens indhold og det er ikke nødvendigt at lave separate udtræk for disse sider.
Indsamling af data for gamle URL’er
Indsaml en liste med alle URL’er, som har en eller anden form for SEO-værdi i dag. Vi anbefaler at kigge på data fra de sidste 2 år i mindst 2 af følgende værktøjer:
- Google Search Console: Alle URL’er som har fået mindst 1 klik
- Google Analytics eller tilsvarende: Alle URL’er har fået mindst 10 besøg
- Ahrefs eller tilsvarende: Alle URL’er som har en anslået trafik på mindst 100 besøg
- AccuRanker eller tilsvarende: Alle URL’er, som ligger i top 10 på 1 eller flere søgeord
Listerne renses ved at fjerne http/https og www samt URL-parametre (f.eks.: “?hl=da&fbclid=x”), og derefter kun vise de unikke, så vi til sidst har en liste over URL’er som ser ca. sådan ud:
- kendskab.dk
- kendskab.dk/indsigt
- kendskab.dk/indsigt/plan-for-cms-skifte
Listen bruges til senere at kontrollere at alle vores vigtige gamle URL’er svarer 200/301.
Husk adgang til det gamle CMS
Generelt anbefaler vi ved CMS-skifte at lade det gamle køre i mindst 1 måned efter skifte til nyt – så kan man nemt lige hente det der man glemte at flytte i første hug.
Under CMS skifte
Så er det nu! Den nye hjemmeside er gået i luften på en mandag/tirsdag morgen og du sidder klar til at arbejde på følgende opgaver.
Det er vigtigt at CMS-skifte sker i starten af en arbejdsuge, så hvis der er problemer, så har du selv og din udvikler tid til at løse opgaverne og i værste tilfælde gå tilbage til det gamle system.
Sæt annoncering på pause
Hvis du kører annoncer på Google, Meta eller andre platforme, så sæt dem på pause. Sæt også gerne afsendelse af nyhedsbrev og andet på pause – vi skal helst ikke sende trafik til en side, som måske ikke virker optimalt.
Indstillinger for redirects
Udvikleren skal sikre, at hjemmesiden ikke omdirigerer alle sider som ikke svarer, til forsiden. De skal melde 404 (side ikke fundet), eller 301 hvis relevant (f.eks. ved http-forespørgsler eller håndtering af trailing-slash).
Oprettelse af redirects
Du eller din udvikler uploader liste med produkt-redirects.
Gennemgå og opret yderligere redirects:
- Kategorier
- Artikler
- Andre sider
Opdatering af sitemap i Google Search Console
Log ind på Google Search Console og opdatér jeres sitemap.
Ligger det nye sitemap på et andet domæne, så kontrollér at der er opsat korrekt henvisning hertil i robots.txt-filen.
Hvis det er nødvendigt at opdatere, og du ikke selv har adgang til at ændre robots.txt-filen kontaktes udvikleren, for at få filen opdateret.
Efter CMS skifte
I er kommet godt igennem upload af redirects for produkter, kategorier, artikler og alt det andet. Nu skal vi sikre, at alt er på plads igen.
Kontrol af redirects
Kendskab gennemgår den store liste med sider som har SEO-værdi for at sikre redirects er oprettet korrekt og får samlet op på de sider, som af den ene eller anden årsag ikke omdirigeres korrekt.
Dette foregår umiddelbart efter skiftet.
Genoptag annoncering
Alt det, du måske har sat på pause, skal genaktiveres. Det vil typisk være:
- Google Ads
- Annoncer på Metas platforme (Facebook Ads og Instagram Ads)
- LinkedIn annoncer
- Pinterest annoncer
- Snapchat ads
- TikTok ads
- E-mail kampagner
Er du kunde hos Kendskab håndterer vi naturligvis både at sætte annoncer på pause, justere dem til de nye landingssider og genstart af annoncering og kampagner, når den nye side er klar til at modtage trafik.
Løbende overvågning
Ved hjælp af Google Search Console og det nye (af udvikler) implementerede overvågningsværktøj, bør du løbende kontrollere om der skulle være overset noget under flytningen eller der opstår nye udfordringer, som skal adresseres.
Kilder og videre læsning
Google’s vejledning ang. redirects: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/301-redirects