Søgeordsanalyse

Med udgangspunkt i din virksomhed og de behov i opfylder, laver vi søgeordsanalyser på de områder I gerne vil findes på. Vi identificerer søgeord som stemmer overens med emnet. Søgeordsanalysen er et vigtigt step i din hjemmeside optimering - således kan du være sikker på, at dine kunder finder dig på de søgeord, hvor du er relevant.

Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

Du har fundet denne side, enten ved at søge på google eller navigere hertil via et af de interne links til siden, her på kendskab.dk. Noget af det, du kunne have søgt efter er:

  • "søgeordsanalyse" (eller "søgeords analyse")
  • "søgeordsanalyse google" (eller "google søgeordsanalyse")
  • "søgeordsanalyse værktøj"
  • "seo søgeordsanalyse" (eller "søgeordsanalyse seo")
  • "søgeordsanalyse guide"
  • "søgeordsanalyse hvordan"

Der findes flere mulige søgninger, men lad os tage udgangspunkt i ovenstående eksempler på siden.

Når vi er så sikre på, at det virker, så skyldes det til dels af disse søgeord er brugt på siden, men vigtigst af alt, fordi vi opfylder dit behov: Her får du at vide, hvordan du laver en søgeordsanalyse. Og det starter med at kigge på hvilket behov du opfylder og finde søgninger som matcher det behov.

Herunder gennemgår vi alt hvad du skal vide, for at komme i gang med at lave søgeordsanalyser.

Hvis du undervejs tænker: "Det har brug for hjælp til at komme i gang med..." så er det en del af pensum til vores SEO kursus. Alternativt hjælper vi også gerne med at lave analyserne, opsætte sporing og alt det andet arbejde med søgemaskineoptimering.

 

Nok introduktion, lad os komme i gang med lidt teori om søgninger, startende med de forskellige typer.

Typer af søgninger

For at gøre listen komplet, så findes der også navigationssøgninger, som f.eks. "eboks", "facebook" og "mcdonalds" hvor brugeren enten i den fysiske eller digitale verden skal et sted hen. De er sjældent relevante i forhold til søgeordsanalyser, da der næsten aldrig ligger en mulig konvertering i den anden ende. Folk skal nok finde vores forretning, hvis de leder specifikt efter den.

Alle søgninger kan desuden være lokale søgninger. Klassisk ville man tilføje "nær mig" eller "bynavn" til et søgeord, men Google er i dag så god til at identificere lokale søgninger at det ikke er nødvendigt med denne slags fyld. Prøv blot at søge på "restaurant", "tankstation" eller "frisør" – Google viser dig et kort med de tre nærmeste forretning fremhævet.

Google Trends Eksempel

SEO kan ikke skabe et behov

Men vi kan møde det!

Vi kan forsøge at forudsige behovet med data fra tidligere år eller viden om kommende begivenheder. Grafen her fra Google Trends viser fire udvalgte søgninger og deres udvikling over de sidste fem år.

Er behovet for (og dermed søgninger efter) de produkter/services som din virksomhed tilbyder sæsonbetonet som jul? Er der et fast niveau med udsving i forbindelse med særlige store internationale events som med fodbold? Er det noget der er relevant nu og her som med mundbind? Eller lever du af en søgetrend, som startede med en kæmpe mediestorm, som det er tilfældet med søgninger på Ukraine? Måske er der et fast behov hele året, som f.eks. "bleer", "vvs", "stenslag" eller andre søgninger, som på grafen blot ville være en lige linje.

Tænk over det, og brug det i planlægningen af hvornår du skal lave søgeordsanalyser for hvad. Som du kan se på grafen for "juledag", så er der trafik at hente 3 måneder før jul og 0 efter. Så nytter det ikke noget, hvis du først går i gang i december måned.

Inspiration til søgeord

Uanset om du er helt på bar bund eller føler dig 100 % sikker på at du bare lige ved præcist hvilke søgeord der er relevante for den side du skal optimere, så er her en kraftig anbefaling til alligevel at følge proceduren og starte helt forfra og starte med at finde inspiration til søgeord. Vi skulle nødig overse noget, så brug gerne de første 5 minutter af din søgeordsanalyse på at kigge på nogle af følgende, for at sikre vi nu også har alle de relevante søgeord med.

Google Suggest Eksempel

Google Suggest

Fra det første bogstav du indtaster på Google begynder den at komme med forslag til hvad det dog kunne være du mente. Læg godt mærke til de forslag, som dukker op undervejs: De har stor indflydelse på, hvad folk søger på.

Folk spørger også om

Et af de bedre værktøjer i forbindelse med søgeordsanalyser er "Folk spørger også om" – her er en sektion, med spørgsmål Google vurderer brugerne ofte har, når de søger på et ord.

Svar gerne på spørgsmålene i dine egne tekster (du behøver ikke skrive spørgsmålet).

Husk at du kan få vist flere spørgsmål, ved at trykke på dem som vises. Hver gang du trykker på et spørgsmål, tilføjer Google to nye, som er relevante for det spørgsmål du lige har fået svar på.

Paa Eksempel
Relateret Eksempel

Relateret til denne søgning

På resultatsiden finder vi ofte en sektion med relaterede søgninger.

Se dem som forslag til hvad vi ellers kunne skrive om. Vi skal naturligvis ikke skrive om store, tykke eller jumbo blyanter, hvis vi ikke tilbyder dem eller de er af et andet mærke end Faber Castell.

Bonuspoint til dig, hvis du kan klassificere "Trustpilot"-søgningen allerede nu og ved hvad der skal ske med den.

Find søgeordsdata

Start med at logge ind på din Google Ads konto eller tilsvarende værktøj, som giver søgeordsvolumen og kommer med forslag til relaterede søgeord. I resten af dette skriv tager vi udgangspunkt i at du anvender Søgeordsplanlæggeren fra Google Ads.

Herfra skal du gå til: Værktøjer og indstillinger -> Planlægning -> Søgeordsplanlægning -> "Find frem til nye søgeord"

Sa Find Eksempel

Indstillinger og søgeord

Indtast op til 10 søgeord i feltet og husk at vælge sprog og ikke mindst geografisk område. Du kommer til at justere resultaterne uanset hvad, så tag det ikke så tungt hvis du glemmer et søgeord.

Hvis du blot skal inspireres til hvilke retninger du skal gå i, så kan det være fint at skrive "sko" og kigge på resultaterne.

Skal du optimere en side, så vær så specifik som muligt når du angiver søgeord – skriver du eksempelvis "sko" får du alt for mange resultater, mens "adidas sko til børn" giver en mere specifik liste, som gør det nemmere at sortere i relevante søgeord efterfølgende.

Juster søgeord

Brug filtrene i højre side til at justere søgeordene.

Medmindre du er Sportmaster, Bilka eller hvad Google Ads eller måtte foreslå, så fjern fluebenene her, da de søgeord ikke er relevante for os. Kig listerne igennem for konkurrenternes navne, modeller, størrelser, farver og andre kategorier af søgeord, som du gerne vil filtrere fra. "Andet" bør generelt være slået til.

Er søgninger helt ved siden af, f.eks. fordi der mangler nogen fra da du undersøgte konkurrenterne eller fandt inspiration, eller de er alt for brede, så indtast eventuelt de manglende søgeord i feltet øverst til venstre eller slet de irrelevante.

Når du er tilfreds med listen, så fortsæt til næste skridt.

Juster Soegeord Eksempel
Sa Sheets Eksempel

Udtræk listen og arbejd videre med den

Øverst til højre har du mulighed for at downloade forslag til søgeord enten som .csv der kan importeres til et regneark eller du kan eksportere direkte til Google Sheets.

I dit regneark kan du så sortere søgeordene efter volumen og fortsætte arbejdet med at udvælge dem, som er relevante for de behov som din forretning kan opfylde. Hvis du er i tvivl, så foretag en Google-søgning for at se om behovet stemmer overens med jeres sortiment.

I eksemplet her har vi tilføjet markering af måneder med lavest interesse (rød) og højest interesse (grøn) for de enkelte søgeord. Det kan være med til at informere hvornår vi skal arbejde med den specifikke kategori.

Opsætning sporing af søgeord

Nu har du lavet en søgeordsanalyse, men før du går videre med optimering af din landingsside, så skal der opsættes sporing af søgeordene. Her har du flere muligheder, som afhænger kraftigt af dine behov.

Helt kort så er den rigtige løsning for os hos Kendskab, hvor vi arbejder fuldtid med SEO, ikke den samme for dig, der måske sidder som marketing manager og ansvaret for flere kanaler. Der kan være mange relevante faktorer at tage højde for, men det vigtigste er egentlig blot at du husker at opsætte sporing, før du optimerer.

Herunder gennemgår vi nogle af de vigtigste fordele og ulemper ved forskellige løsninger – sig til hvis vi skal tage en snak om hvilken løsning der er den rigtige for dig.

Muligheder for sporing af søgeord

Tid til optimering!

Nu har du fået en introduktion til søgeordsanalyser og skal i gang med at optimere, det kan du læse mere om på vores side om on-page optimering.

Ægte samarbejde

Vi er et digitalt marketing bureau med erfaring og forretningsforståelse, og vores forretningsmodel afhænger af godt samarbejde. 
Som team skal vi spille godt sammen på tværs af vores fagligheder, og som bureau skal vi have et godt samarbejde med vores kunder.
Det er mennesker, der samarbejder, der driver værket.
Du kan herunde læse mere om vores holdninger til ægte samarbejde.
Ægte samarbejde
Klaviyo
Metaads
Microsoftads
Googleads Badge
Dfw
Leadinfo
Stefanie Cille Hjorth

Her er en kendskaber. Det er Stefanie

E-mail marketing produktansvarlig

Mød hele holdet

Manifest

Tillid

Hav tillid til dem, der har ansvaret. Det betyder ikke, at du skal stole blindt. Du må gerne være nysgerrig og stille spørgsmål, men udvis tillid.

Åbenhed

Vær åben og lydhør. Giv plads til andre tanker og fagligheder end dine egne. På den måde vinder de gode idéer.

Ærlighed

Tal rent ud af posen, men altid med respekt. Det er vigtigt, at du siger til. Især når det er svært. Ros, når nogen gør det godt. God feedback er med til at hjælpe alle fremad.

Hjælpsomhed

Tilbyd din hjælp, hvor den kan bruges, når du har tid og overskud til det.

Engagement

Tag aktivt del i opgaver og samarbejde. Vis interesse for andres perspektiver og del dine egne synspunkter. Sæt en ære i at bidrage til, at vi lykkes sammen – hele vejen i mål.

Mål

Vi aftaler, hvad det er, vi sigter efter.

Det skal være tydeligt, hvad det fælles mål er.

Roller

Ingen skal være i tvivl om, hvem der gør hvad. Derfor fordeles ansvaret tydeligt fra starten.

Tilgængelighed

Det er vigtigt at være til stede i et samarbejde. Man skal kunne få fat på dig, når det er nødvendigt for den fælles proces.

Rytme

Klar kommunikation, faste møder, rettidig opfølgning og nødvendige beslutninger skaber fremdrift.

Værktøjer

Brug de samme platforme og redskaber, så alle kan følge med og forholde sig til processen.