Menu

Optimer din e-mailstrategi til Black Friday: Få mest muligt ud af årets største salgsdag

Tine Kaasgaard

Konkurrencen om kundernes opmærksomhed når nye højder, når det kommer til en af årets største salgsdage, Black Friday. En gennemtænkt og velplanlagt e-mailstrategi er nøglen til at bryde igennem støjen og sikre, at dine tilbud bliver set – og vigtigst af alt, at de bliver konverteret til salg.

I denne artikel vil vi guide dig igennem de vigtigste trin i din e-mailstrategi til Black Friday, fra hvordan du opbygger en stærk modtagerliste i god tid, til hvordan du engagerer dine kunder både før, under og efter selve udsalgsdagen. Hvis du vil sikre, at dine kampagner rammer plet, og at du når ud til de rette modtagere med relevante tilbud, så læs med her. Vi deler nemlig ud af vores guldkorn, når det kommer til en effektiv Black Friday e-mailstrategi.

Lokkekald/permissions

Du skal have tilmeldinger til dit nyhedsbrev løbende. Der er mange måder at vækste din liste på, f.eks. med en rabatkode til modtageren ved sign-up, lead ad på Facebook, en konkurrence eller lokkekald i dit søgemaskineoptimerede indhold. Du kan også give en guide, en tjekliste eller et whitepaper i bytte for e-mailadressen.

Permissions skal indhentes før din Black Friday, så du har nogen at sende til når du er klar. Starter du arbejdet med permissions samtidig med et udsalg, er det ikke sikkert din liste når at blive stor nok, til at udsalget bliver en succes. Så start gerne allerede i dag!

Udover e-mailadresser, kan du indsamle permissions til at sende SMS’er eller Push-notifikationer. Disse muligheder for at kontakte kunden direkte kan gøres personlige, så vi rammer de rigtige kunder, med de rigtige budskaber, på det rigtige tidspunkt.

Overvej kraftigt hvilket lokkekald, der virker for lige netop din målgruppe.

Nogle eksempler på lokkekald, for at skrive sig op til e-mails og SMS’er:

  • Få tilbuddene/nyheder før alle andre
  • Få ekstra rabat som modtager af nyhedsbrevet
  • Gå ikke glip af vores straks-tilbud; få dem direkte i din indbakke
  • Limited Edition tilbud kun for medlemmer
  • Deltag i konkurrencen om…

Husk på, at hvis du indsamler permissions via pop-ups og formularer, så skal der trafik til tilmeldingen via andre kanaler. Tænk også over, hvornår i kunderejsen din pop-up rammer modtageren: Er kunden lige ved at lægge en ordre på din hjemmeside, er det ikke nødvendigvis smart at “forstyrre” dem med budskabet om en konkurrence – så risikerer du at udskyde eller helt stoppe dem i deres køb.

Du må sende e-mails og SMS'er, hvad nu?

Listen med modtagere er lang og nu skal de have noget af alt det guf du har lovet dem, hvordan kommunikerer du bedst det ud?

Lad os tage udgangspunkt i Black Friday, som sagtens kan skiftes ud med jul, fødselsdagsudsalg eller din helt egen, selvopfundne højtid, der fejres med mere salg.

  • 1 FØR Black Friday

    Du opvarmer dine permissions med info om, hvad der kommer til at ske, hvilke tilbud der kommer til at køre og hvor længe det varer. Opvarmning er vigtig, fordi det går stærkt under Black Friday og dagen er så konkurrencepræget - folk researcher priser og tilbud lang tid i forvejen og du giver dem mulighed for at planlægge deres køb. Lav f.eks.:

    • Opvarmningskampagne med info om tilbuddene der kommer til at køre
    • Information om præcist start- og sluttidspunkt. Tyvstarter I allerede torsdag eller varer tilbuddene hele ugen? Får nyhedsbrevmodtagere tidligt adgang?
    • Info om eventuelle konkurrencer ifb. med Black Friday
    • Specifikke tilbud til nyhedsbrevsmodtagere? Dagtilbud, med gode priser der kun varer en dag?
  • 2 UNDER Black Friday

    Så er det nu, du skal levere på dét, du har lovet før Black Friday, og skabe salg f.eks.:

    • Price-drop mails til alle: “Se de fede tilbud!”
    • Først-til-mølle tilbud: “50 % rabat på de første 10 PH-lamper vi sælger”
    • Særtilbud eller dagtilbud kun til nyhedsbrevsmodtagere
    • Tabt kurv mails til alle der forlader kurv med varer i. Sendetiden på tabt-kurv mail sættes typisk ned under Black Friday - der er kortere tid at reagere i for kunden.
    • Reminder om eventuelle konkurrencer under Black Friday
  • 3 EFTER Black Friday

    Black Friday er slut, men du kan stadig skabe salg og loyalitet. Det er nyttigt til julehandlen.

    • Du kiggede på (men købte ikke) disse produkter, måske er du interesseret i …
    • Kom dine yndlings-varer ikke på tilbud til Black Friday? Her er en rabatkode til den (eller hele kategorien)
    • Opfølgning på konkurrencer der kørte og evt. kåring af vinder

Brug for hjælp?

Hos Kendskab har vi hjulpet kunder med succesfulde Black Friday e-mail-kampagner og strategi gennem mange år og vil også gerne hjælpe dig. Tag endelig kontakt, hvis du vil have en kompetent sparringspartner med på sidelinjen, til årets største udsalg.

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.