Menu

Er Black Friday noget for din webshop? Overvejelser, der kan redde dig fra at brænde nallerne

Jakob Hofman

Black Friday er for mange forbrugere lig med store rabatter og et sandt shopping-maraton. For webshops kan det være en mulighed for at øge salget, men virkeligheden er, at mange webshops ender med at "slå sig" på det, fordi de ikke har den rette plan eller fordi de har en skæv forventning til, hvad Black Friday skal gøre for dem. I dette indlæg dykker vi ned i, hvad du skal overveje, inden du kaster dig ud i den store Black Friday-kampagne, så du undgår de faldgruber, som mange webshops har oplevet.

Hvad kan Black Friday egentlig gøre for din webshop?

Mange e-købmænd har en tendens til at tro, at Black Friday automatisk vil føre til massivt øget salg, men det er der langt fra en garanti for. Her er nogle indledende overvejelser du kan gøre dig.

Indledende overvejelser:

  1. Passer Black Friday til din “stil”, dit brand og identitet som forretning? Det er helt fair, at man ikke gør et nummer ud af Black Friday. Visse e-købmænd er ligefrem modstandere af Black Friday tilbudsræset. Er det din holdning, så vær tro imod det og brug krudtet andre steder.
  2. Har du realistiske forventninger til, hvad Black Friday kan betyde for din omsætning og hvorfor vælger du overhovedet at deltage? At gøre det for bundlinjens skyld, på den korte bane, er risikofyldt. Gør derfor op med dig selv, hvad du er villig til at risikere og sæt altid et passende omsætningsmål. Tænk også ind, om du kan bruge mængden af nye kunder til at drive flere tilbagevendende kunder i de efterfølgende måneder.
  3. Hvilke produkter forventer du vil klare sig godt på tilbud, og bør du indkøbe større mængder til eget lager, så du sikrer bedre priser og hurtig levering? Husk på at en mindre omsætning med højere dækningsbidrag, kan være mere indbringende, på kort bane, end en høj omsætning med et lavt dækningsbidrag.
  4. Vil du være i stand til at opretholde en tilfredsstillende kundeservice og levering, hvis efterspørgslen stiger voldsomt? Hvis ikke, kan det koste dig dyrt efter Black Friday med afbestillinger og utilfredse kunder – dobbelt kritisk, da du har brugt mange penge på marketing - og de penge får du altså ikke igen!

Hvad koster det at sænke prisen? Regn forretningen igennem

 

Hvor meget mere skal du sælge? Hvis du for eksempel sænker dine priser med 25 %, skal du omsætte markant mere for at dække den tabte margin.

Hvad kan du tåle at bruge på marketing, uden at sætte penge til, og hvor meget skal du sælge pr. investeret krone? Sørg for, at dit budget er baseret på realistiske forventninger.

Et tænkt eksempel, uden Black Friday:

  • Din avance uden rabat: 30%
  • Faste omkostninger: 200.000 kr.
  • Markedsføringsbudget: 10% af omsætningen

Resultat:

  • Nulpunktsomsætningen: 1.000.000 kr. ekskl. moms.
  • Markedsføringsbudget: 100.000 kr.

Med disse beregninger skal din nulpunktsomsætning være 1.000.000 kr. for at dække både dine faste omkostninger på 200.000 kr. og dit markedsføringsbudget på 100.000 kr., svarende til 10% af din samlede omsætning, når du ikke giver rabat.

Men hvad sker der, når du giver rabat?

Et tænkt eksempel, med Black Friday:

  • Din avance uden rabat: 30%
  • Din Black Friday Rabat: 20%
  • Faste omkostninger: 200.000 kr.
  • Markedsføringsbudget: 5% af omsætningen

Jeg halverer marketingprocenten, da jeg forventer at sælge væsentligt mere pr. marketingkrone (dobbelt op i dette tænkte eksempel).

Resultat:

  • Nulpunktsomsætningen: 4.000.000 kr. ekskl. moms (afrundet).
  • Markedsføringsbudget: 200.000 kr.

Med disse beregninger skal min nulpunktsomsætning nu altså være 4.000.000 kr. for at dække både de faste omkostninger på 200.000 kr. og markedsføringsbudget på 200.000 kr., svarende til 5% af den samlede omsætning. Det er en meromsætning på 3.000.000 kr., for at ramme nulpunkt.

Du har helt sikkert flere variable omkostninger der skal regnes ind – fragt, emballage, håndtering, retur etc. – men de er undladt for enkelthedens skyld. 

 

Leg med tallene

Omsætning
100.000 kr. 10.000.000 kr.
4.300.000 Kr.
Avance
10% 70%
30%
Rabatsats
0% 70%
55%
Marketingprocent
1% 30%
2%
Dækningsbidrag
1.290.000 Kr.
Faste Omkostninger
Marketinginvestering
86.000 Kr.
Tabt fortjeneste (Tilbud)
2.365.000 Kr.
Resultat
-1.361.000 Kr.

Er din margin stærk nok til Black Friday?

Rabatter betyder lavere marginer, og mange undervurderer, hvor hårdt det kan ramme bundlinjen. Jo lavere avance, des større risiko.

Inden du udruller store rabatter, er det vigtigt at forstå de omkostninger der er, men også dine muligheder med kunderne på længere sigt – eks. lifetime value (LTV) etc.

Nogle spørgsmål at reflektere over:

  • Kan du overleve på lavere marginer? Hvis din profitmargin allerede er lav, kan Black Friday føre til, at du mister penge på hvert salg
  • Kvalitet vs. kvantitet: Trækker dine rabatter de rigtige kunder til din butik, eller tiltrækker de udelukkende deal-hunters, som aldrig vender tilbage?

Hvordan kan du udnytte Black Friday strategisk?

Tænk ud over denne ene dag, uge eller måned.

Black Friday handler ikke kun om rabatter. Det kan være en del af en større strategi for at opbygge kundeloyalitet og skabe gensalg. Her er nogle overvejelser:

  • Mersalg og krydssalg: Overvej muligheder for at sælge mere til dine kunder i tilbudsperioden. Det kan hjælpe dig med at øge din gennemsnitlige ordreværdi, selvom du giver rabat.
  • Kundebase: Brug Black Friday som en indgang til at opbygge en større kundedatabase og udarbejde en plan for, hvordan du kan sælge til kunder igen i perioden efter Black Friday. Husk på: Black Friday er kickstarten på julesalget.
  • Loyalitetsprogrammer: Overvej at implementere systemer som kundeklub eller bonusordninger, hvor kunder, der køber på Black Friday, får særlige fordele eller rabatter fremadrettet.

Har du brug for indspark til lige netop din forretning, så spørg dit digitale marketing bureau til råds.

Hvordan kan du evaluere succesen af din Black Friday-strategi?

Definer dine KPI'er på forhånd.

Mange måler Black Friday-succes på omsætning alene, men der er mange andre parametre, der er værd at tage i betragtning. Overvej:

  • Profitmargin: Hvor meget tjener du egentlig, når rabatter og ekstra omkostninger er taget med i beregningen?
  • Kundetilfredshed: Modtog du flere klager eller returneringer end normalt på grund af pres på logistikken?
  • Gentagelses-køb: Hvor mange af dine Black Friday-kunder vender tilbage og køber igen?

Konklusion

Black Friday kan være en fantastisk mulighed for din webshop, men det kræver en gennemtænkt strategi. Hvis du blot kaster dig ud i det uden en klar plan og forståelse for de mulige konsekvenser, så risikerer du at skade din forretning mere, end du gavner den.

Overvej dine mål, dine kunder og dine ressourcer nøje, før du træffer beslutningen om at deltage i den store shoppingdag.

Har du brug for hjælp til at udvikle en strategi, der passer til din webshop, så du ikke brænder fingrene på Black Friday?

Du kan læse vores guide med tips og tricks her, eller ringe til Jakob og få en uforpligtende snak om din forretningsstrategi.

Manifest

Vi er et digital marketing bureau med erfaring og forretningsforståelse.
Du bliver ikke blot et nummer i rækken, men en tæt samarbejdspartner. Derfor skal vi også være det rigtige match.
I vores manifest kan du læse mere om vores kultur og holdninger.
Synsninger sidder i maven og holdninger i rygraden.
Læs vores manifest
Ditte Marie Jensen

Her er en kendskaber. Det er Ditte

Google Ads specialist

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.