Migrering fra Dandomain Webshop Classic til Dandomain Webshop

René Poulsen

Denne guide tager dig igennem et skifte fra Dandomain Webshop Classic til Dandomain Webshop med fokus på, hvordan du bedst bevarer din synlighed i Google og andre søgemaskiner efter dit webshop skifte.

Forberedelse

Design og indhold

I forbindelse med migreringen til den nye Dandomain Webshop er der ofte ønske om at justere designet. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på de følgende 2 muligheder:

  1. Du kan vælge en template i Dandomain Designunivers til den nye Dandomain Webshop.
  2. Du kan få designet en ny template til den nye Dandomain Webshop af en designpartner.

Overblik over interne links

For at være klar til at justere interne links i indholdstekster (kategoritekster, produktbeskrivelser mv.) er det vigtigt, at du har et overblik over de interne links, som findes i din webshop.

Derfor er processen følgende:

  1. Download software såsom "Screaming Frog", hvor du bl.a. kan udtrække interne links (betalt software).
  2. Gå til fanen "Internal" og få et overblik over alle de interne links, som findes på dit domæne.
  3. Eksportér alle links til et regneark, som du efterfølgende kan arbejde med.

Overblik over indgående links

For at være klar til at justere indgående links fra andre websites er det vigtigt, at du har et overblik over de websites og links, som peger ind på din webshop.

Derfor er processen følgende:

  1. Brug software såsom Google Search Console, Bing Webmaster Tools, Ahrefs, Morningscore mv. for at finde frem til links, som peger ind på din webshop.
  2. Eksportér alle links til et regneark, som du efterfølgende kan arbejde med.

Indeksering i Google

Sørg for, at Google ikke kan tilgå den nye webshop ved brug af "noindex".

Dette sker som standard på din nye webshop. Men kontrollér hellere én gang for meget end for lidt.
Dette gør du således:

  • I Dandomain Webshop skal du gå under "Indstillinger > Sprog og domæner". Her skal indeksering slås fra på de enkelte sproglag.

Udførelse

Indholdstekster

Når du flytter fra Dandomain Webshop Classic til Dandomain Webshop, er det vigtigt, at alle tekster bliver flyttet med over. Derfor er processen følgende:

  • Sørg for, at følgende tekster bliver flyttet med over:
    • Titles
    • Meta descriptions
    • H1-overskrifter
    • H2-overskrifter
    • Indholdstekster
  • Sørg for, at alle tekster er flyttet med over på:
    • Kategorier
    • Produktkort
    • Vidensunivers/blog
    • CMS/egne sider
    • Andre sider såsom handelsbetingelser mv.

Interne links

I forbindelse med migreringen vil alle interne links i indholdstekster blive 301-redirectet og ikke ændret til den nye URL, som de ender på. For at få den fulde udnyttelse af de interne links skal disse ændres til den nye URL.

Derfor er processen følgende:

  • Sørg for, at alle interne links bliver manuelt ændret til den nye adresse.
    • Brug filen fra "Overblik over interne links".
    • Find de sider, som har interne links i regnearket.
    • Ændr alle interne links, så de fremover peger på den nye URL i den nye Dandomain Webshop.

Migrering

For at migrere din webshop fra Dandomain Webshop Classic til Dandomain Webshop skal du:

  1. Selv stå for migreringen sammen med Dandomain
  2. Kontakte en Dandomain-designpartner som kan stå for migreringen sammen med Dandomain.

Rækkefølgen er således:

  1. Vælg en ny design-template eller design et nyt design til din nye Dandomain Webshop
    • Dette kan du gøre på egen hånd eller i samarbejde med en Dandomain-designpartner
  2. Gå på egen hånd i samarbejde med Dandomain om at igangsætte migreringen fra Dandomain Webshop Classic til Dandomain Webshop og 301-redirect kategorier, produkter mv. Dette sørger systemet for at gøre pr. automatik
    • eller
  3. Gå i samarbejde med en Dandomain-designpartner om at igangsætte migreringen fra Dandomain Webshop Classic til Dandomain Webshop og 301-redirect kategorier, produkter mv. Dette sørger systemet for at gøre pr. automatik

Opfølgning

Indeksering i Google

Når du er klar til at gå live med din nye Dandomain Webshop, skal du sørge for at fjerne "noindex", så Google kan indeksere den nye webshop. Dette er som standard aktiveret på din nye webshop, men kontroller det hellere en gang for meget end for lidt.
Dette gør du på følgende måde:

  • I Dandomain Webshop skal du gå under "Indstillinger > Sprog og domæner". Her skal indeksering slås til på de enkelte sproglag.

Justering af endelig webadresse i annoncer og kampagner

Det er vigtigt, at alle endelige webadresser matcher de nye URLs. I værste fald kan et brudt link føre til en 404-fejl, gå til forsiden eller blive 301-redirectet til den nye URL. For at undgå fejl og få det maksimale udbytte af dine annoncer bør hver endelig webadresse opdateres, så de peger direkte på de nye URLs.

Husk at opdatere endelige webadresser til de nye URLs på følgende platforme:

  • Google Ads
  • Microsoft Ads
  • Metas platforme (Facebook Ads og Instagram Ads)
  • Pinterest annoncer
  • Snapchat ads
  • TikTok ads
  • E-mails (nyhedsbreve, ordrebekræftelser, tracking-notifikationer m.fl.)
  • LinkedIn annoncer
  • Andre reklamer med links såsom busreklamer, visitkort og andre fysiske annoncer

Kontrol af funktioner

Når den nye webshop er live, er det vigtigt at teste følgende:

  • Alle webshopfunktioner:
    • Struktur
    • Produktkort
    • "Læg i kurv" funktion
    • Betalingsmidler
    • Køb

Kontrol af redirects

Når den nye webshop er live, er det vigtigt at sikre, at redirects fungerer korrekt i Google. Følgende trin kan anvendes:

  • Søg efter din webshop i Google.
  • Vælg nogle søgeresultater og kontroller, at du ender på den nye URL.
  • Brug Google Search Console til at finde en liste over indekserede URLs og bekræft, at de fører til den nye URL.

Andre kontroller

Bemærk, at der kan være andre platforme, hvor scripts skal opdateres, eller hvor URLs skal justeres. Dette kan inkludere:

  • Google Ads sporing
  • Microsoft Ads sporing
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Variabler i Google Tag Manager
  • Meta Pixel
  • Call-Tracking
  • Nyhedsbrevs-popups
  • Chat-funktion
  • Andre scripts til trafik- eller funktionsanalyse
  • Google Merchant Center (husk at opdatere returpolitik-URL'en ved ændringer)
  • Shopping Feed URL i Merchant Centre
  • Google Business Profile links
  • Specielle funktioner, API adgange, webhooks osv. (kontakt en design-partner)

Indgående links

Ved migreringen ændres URLs på tværs af webshoppen, så indgående links vil gennemgå et 301 redirect til den nye URL, hvilket kan mindske effektiviteten. Derfor bør du:

  • Sikre, at alle indgående links manuelt ændres til den nye adresse.
    • Brug filen fra "Overblik over indgående links".
    • Identificer sider med indgående links i regnearket.
    • Opdater alle indgående links, så de peger direkte på den nye URL i Dandomain Webshop.

Gratis rådgivning

Hos Kendskab kan du – kvit og frit – få rådgivning til dit skifte fra Dandomain Webshop Classic til Dandomain Webshop. Kendskab er naturligvis Dandomain Premium Partner.

Har du spørgsmål til dit webshop-skifte, er du velkommen til at kontakte os.

René Poulsen

Her er en kendskaber. Det er René

Direktør / Partner

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.