Holistisk SEO

Anders Gerlev Herstrøm

Holistisk SEO handler om at se ud over egen næsetip og justere indsatsen efter Googles resultatside, som i dag er meget mere end de 10 blå links Google viste i gamle dage.

Tip: Det kan være en god idé at have kuglepen og papir klar, eller noget tilsvarende digitalt, så hvis der opstår idéer til hvad du kan ændre på din hjemmeside undervejs, så får du dem skrevet ned og kan arbejde videre med dem efterfølgende.

 

Helt kort

Holistisk SEO handler om at se ud over egen næsetip og justere indsatsen efter Googles resultatside, som i dag er meget mere end de 10 blå links Google viste i gamle dage.

 

I praksis betyder den holistiske tilgang at der skal tages højde for, at mulige kunder ikke nødvendigvis ser din hjemmeside som det første, men også kan få vist:

  • Shopping annoncer
  • Klassiske annoncer
  • Google My Business profiler
  • Video resultater i form af anmeldelser, brugsvejledning eller andet
  • Nyhedskarrusel med aktuelle artikler om produktet
  • Kortvejledning til nærmeste butik
  • Ofte stillede spørgsmål (PAA)
  • Relaterede søgninger
  • Billedresultater 
  • og mange flere

 

Hvordan kan det se ud? Lad os gennemgå et eksempel sammen:

 

Eksempel

Når jeg søger på [kattefoder] fra Kendskabs kontor i Silkeborg, bliver jeg præsenteret for en række reklamer, samt nærmeste butik, hvor jeg kan købe kattefoder:

 

Konkurrencen på markedet er enorm og jo, vi skal kæmpe om at ligge nummer et på [kattefoder] i de organiske resultater, men hvis du vil have resultater på bundlinjen indenfor en overskuelig tidsramme, så må indsatsen ikke bare være “mere af det samme”.

 

Så hvor starter vi? Hvis du ikke har gættet det, kommer svaret her:

 

Synlig som de andre

Det første jeg ønsker, du tager med fra guiden her, er at du skal være synlig, hvor de andre er. Selvfølgelig kan du ikke vinde kampen om markedsandele og omsætning, hvis du ikke spiller med i alle turneringerne, så;

  1. hvis konkurrenterne bruger Google Shopping, skal du også,
  2. hvis konkurrenterne opdaterer deres Google My Business, skal du også,
  3. og så videre.

Der kan være et hav af grunde til at I ikke ønsker at være med til “det hele”, for eksempel hvis I ligesom Troldtekt ikke har en webshop med salg direkte til forbrugere, men i stedet når slutbrugeren via forhandlere som nettraelasten.dk.

 

Jeg har ikke en standardløsning jeg kan præsentere for dig, for ikke to forretninger er ens, men du må gerne få det spørgsmål jeg stiller mig selv: Hvad gør de andre for at nå ud til målgruppen?

 

Min virksomhed Konkurrent A Konkurrent B
Google Ads
Content Marketing
Social Ads
E-mail Marketing
Videoreklamer
SEO
Samlet digital strategi

Men mere interessant lige nu; hvordan kan vi nå målgruppen? Lad os tage et kig på én mulig løsning.

 

Top of funnel targeting

Når vi ser på resultatsiden er det tydeligt at alle sælger kattefoder online, du kan spare op til 99 %, få gratis fragt og din kat bliver yngre - forhåbentligt er min overdrivelse med til at fremme forståelsen her.

 

Lad os i stedet målrette vores indsats mod de kundeemner som ikke helt er kommet til [køb kattefoder], men stadig er på [kattefoder til indekatte]-stadiet, altså Top of Funnel.

 

Der er to vigtige grunde til denne tilgang:

  1. Vi skal med i kampen om placeringerne på de målrettede søgninger
  2. Resten af hjemmesiden får et løft, når vi tilføjer brugbar information

 

Der er mange flere gode grunde du måske allerede har i tankerne, vi kommer ind på et par af dem i det næste afsnit.

 

 

Long-tail keywords

Hvordan vi præcist definerer et “long-tail” keyword som [kattefoder til indekatte] er ikke så vigtigt lige nu, jeg vil bare gerne have at du kommer i gang med at bruge dem jeg ved, du allerede kender.

 

Når dine kunder ringer ind og stiller spørgsmål til dit produkt, brugen af det, hvilken model de skal vælge eller hvor stor besparelsen er, så notér dem ned. Forestil dig kunderne selv fandt svar på deres spørgsmål på hjemmesiden, i stedet for at ringe. Der skal vi hen!

Jeg har selv taget samtalerne med tusindvis af webshop kunder før jeg kom til Kendskab, og brugt denne feedback til at opbygge en FAQ, udvide produktbeskrivelser, lave ændringer i check-out og til det som er min pointe her; skabe top of funnel indhold, som giver udvidede resultater på resultatsiden:

 

Eksemplet her er ikke mit skriv, blot det gode resultat Zooplus har opnået med deres indsats. Lad os kigge på hvordan vi gør det samme med din hjemmeside.

 

Vidensunivers

I gamle dage ville jeg have fortalt dig at du skulle gå i gang med at skrive blogindlæg hver uge. Men tiden hvor sommerkage-opskrifter på webshops med møbler hjælper med dine placeringer er ovre (hvorfor er en hel guide i sig selv, så det gemmer vi til en anden god gang).

 

I dag tager tilgangen udgangspunkt i god kundeservice; alt den ekspertviden frisøren giver om dine hvirvler i håret, fodtøj-eksperten der fortæller at dit barn bør købe sko sidst på dagen når fødderne er størst, eller indretningsarkitekten der styler og møblerer din bolig før salget, så du undgår lang liggetid.

Med andre ord; de long-tail søgeord vi var inde på tidligere.

Så hvis vi kombinerer det vi har lært, eller du har læst overskriften på siden, så skal vi bygge indhold, vi skal have lavet et vidensunivers, hvor kunder kan finde svar på alt før, under og efter købet. Det kan sagtens være tre separate sektioner eller ét samlet sted.

Sælger du ligesom Fluenet.dk kun ét produkt kan én lang artikel om vedligehold af fluenet være alt du skal bruge.

Måske giver det mere mening at dele det op ligesom ByggeBilligt, hvor der før købet skal måles op til døren og den efterfølgende skal monteres.

Eller sælger du alt indenfor maling som HC Farver, hvor vejledningen skal dække klargøring, valg af produkter, brugen samt efterfølgende vedligehold af alt fra vindueskarme til autolak?

Forhåbentligt har du nu fået skrevet et par ting ned du ønsker at arbejde videre med.

Vi ved at du har alt den ekspertviden der skal til for at skabe indholdet, men at organisere, søgemaskineoptimere og promovere det kan være en stor opgave - sig til hvis vi skal hjælpe.

 

Jeg har gjort alt det du sagde og jeg ligger stadig ikke nummer 1!

 

Google måler på rigtig mange ting for at bestemme de organiske placeringer, på en skala fra “tiebreaker” til “rankmaker” er de ca. 200 faktorer umulige at holde styr på i det daglige og desuden næppe relevante for lige netop din virksomhed. Mange punkter, såsom HTTPS der er en tiebreaker, er ikke mere end et flueben der skal sættes, hvorefter indsatsen kan fortsætte andetsteds.

Andre ting såsom den løbende optimering vi har talt om i denne guide, er ikke noget man bare lige gør eller en opgave der er idéel at kaste efter en praktikant.

Skal vi tage en uforpligtende snak om hvordan vi kan hjælpe jer, ikke kun med SEO optimering, men hele jeres digitale strategi?

 

 

Kilder og videre læsning

Google’s retningslinjer for webmastere, Google Search Central:

v.gd/GoogleGuidelines

 

Google’s 200 ranking factors, Brian Dean:

backlinko.com/google-ranking-factors

 

History of Google algorithm updates, Search Engine Journal:

searchenginejournal.com/google-algorithm-history/

 

Kendskabs eget vidensunivers, Indsigt:

kendskab.dk/indsigt/

 

 

 

 

Anders Gerlev Herstrøm
  • SEO

Sådan arbejder du med SEO i 2022

Læs mere

Ægte samarbejde

Vi er et digitalt marketing bureau med erfaring og forretningsforståelse, og vores forretningsmodel afhænger af godt samarbejde. 
Som team skal vi spille godt sammen på tværs af vores fagligheder, og som bureau skal vi have et godt samarbejde med vores kunder.
Det er mennesker, der samarbejder, der driver værket.
Du kan herunde læse mere om vores holdninger til ægte samarbejde.
Ægte samarbejde
Klaviyo
Metaads
Microsoftads
Googleads Badge
Dfw
Leadinfo
Anders Gerlev Herstrøm

Her er en kendskaber. Det er Anders

SEO produktansvarlig

Mød hele holdet

Manifest

Tillid

Hav tillid til dem, der har ansvaret. Det betyder ikke, at du skal stole blindt. Du må gerne være nysgerrig og stille spørgsmål, men udvis tillid.

Åbenhed

Vær åben og lydhør. Giv plads til andre tanker og fagligheder end dine egne. På den måde vinder de gode idéer.

Ærlighed

Tal rent ud af posen, men altid med respekt. Det er vigtigt, at du siger til. Især når det er svært. Ros, når nogen gør det godt. God feedback er med til at hjælpe alle fremad.

Hjælpsomhed

Tilbyd din hjælp, hvor den kan bruges, når du har tid og overskud til det.

Engagement

Tag aktivt del i opgaver og samarbejde. Vis interesse for andres perspektiver og del dine egne synspunkter. Sæt en ære i at bidrage til, at vi lykkes sammen – hele vejen i mål.

Mål

Vi aftaler, hvad det er, vi sigter efter.

Det skal være tydeligt, hvad det fælles mål er.

Roller

Ingen skal være i tvivl om, hvem der gør hvad. Derfor fordeles ansvaret tydeligt fra starten.

Tilgængelighed

Det er vigtigt at være til stede i et samarbejde. Man skal kunne få fat på dig, når det er nødvendigt for den fælles proces.

Rytme

Klar kommunikation, faste møder, rettidig opfølgning og nødvendige beslutninger skaber fremdrift.

Værktøjer

Brug de samme platforme og redskaber, så alle kan følge med og forholde sig til processen.