Hvorfor du skal overveje Microsoft Advertising
"Er der overhovedet nogen der bruger Microsoft Ads?"
Lige præcis det spørgsmål, får jeg og mine Google Ads kollegaer ofte.
På trods af at Microsoft Ads eller Bing Ads på ingen måde er lige så udbredt i Danmark som i Amerika har de stadig en betydelig % af markedet.
- 9 - 10 % i Danmark bruger Bing - 13 millioner søgninger om måneden.
- 18 % i Norge bruger Bing - 16 millioner søgninger om måneden.
- 12 % i Sverige bruger Bing - 32 millioner søgninger om måneden.
- 9 % i Holland bruger Bing - 111 millioner søgninger om måneden.
- 11% i Tyskland bruger Bing - 443 millioner søgninger om måneden.
Så det korte svar er ja – der er nogen der bruger Microsoft Ads.
Det næste spørgsmål er om dine kunder bruger Microsoft Ads. Lær hvordan du selv finder ud af det længere nede i artiklen.
Microsoft som værktøj
Nu vi har etableret, at Microsoft Ads muligvis har potentiale i dit marketing mix.
Måske sidder du med opfølgende spørgsmål som:
- Hvordan er Microsoft Ads som værktøj?
- Hvordan kan man bedst bruge Microsoft Ads?
- Og hvordan læner det sig op af den ledende gigant; Google?
Microsoft er som allerede nævnt bygget op, så det ligner Google og næsten føles som Google at arbejde i, uden at det er en billig kopi. Det gør det meget let at komme over mange af de navigationsbesværligheder man kunne forvente. Men på samme tid bliver man også hurtigt bekvemt og kan lave simple fejl, hvor man forventer, at en bestemt indstilling gør præcist det samme som i Google - men dette er ikke altid tilfældet.
En ting mange SEM-fagkyndige tænker om Microsoft Advertising er, at det er nogle år bagud. Denne tankegang er dog ikke helt korrekt. Microsoft Ads har mange features som Google Ads, der er dog nogle større features som mangler (Læs: Performance Max) men de har så også nogle betydelige områder Google ikke har, dette kan fx være deres Linkedin targeting i deres demografiske sektion, eller deres langt større Affiliate marketing.
Værktøjer der bygger op om Microsoft Ads
Hvis du er vant til at oprette, ændre og optimere i Editor og frygter at skulle gøre alt i Microsoft Ads manuelt, så behøver du ikke bekymre dig. Microsoft har deres egen Microsoft Editor, og ligeledes som deres platform, så er editoren en tro kopi fra Googles editor.
Rapportering er bygget op samme måde og du kan hente dine brugerdefineret rapporter dagligt, ugentligt og månedligt automatisk, hvis det er det du vil.
Microsoft Keyword Planner - et relativt godt værktøj. Det har sine vanskeligheder, da det har svært ved at måle, hvor meget trafik der er i Danmark i en bestemt branche, så selve nummeret er ligegyldigt, men den kan fortælle dig om der er trafik eller ej, og det skal mere eller mindre være dit takeaway fra Microsoft Keyword Planner. Det giver en ide om markedet findes på Bing og i dit valgte land.
Tilbage til sagens kerne: Skal du bruge Microsoft Ads?
Det kommer meget an på hvilken branche du er i. Mange brancher er langt underrepræsenteret i Bing Ads, og ja man kommer ikke til at trække den samme rå mængde trafik som man gør i Google, MEN! Microsoft Ads kan have en 45% højere CTR på samme keyword, og CPC kan være 30% billigere. Foruden disse tal er konverteringsraten typisk også højere, så hvis du klarer dig godt i Google kan du forvente at du klarer dig proportionelt bedre i Microsoft Ads. Selvfølgelig skal du skal sætte dig ind i hvad det er du gør og hvordan du bedst bruger Microsoft Ads Best Practices.
Microsoft Advertising ligesom Google Ads er altid i forandring - Det er derfor vigtigt at du holder dig opdateret og styrker dit kendskab til Microsoft Ads som platform. Har du brug for hjælp til at varetage din Microsoft Ads konto, så kan du bruge et digital marketing bureau som Kendskab, enten til at udføre opgaven, eller hjælpe dig, med at hjælpe dig selv, med et Google Ads kursus (som sagtens kan handle om Microsoft Ads).