SEO pensum

Anders Gerlev Herstrøm

SEO har ikke et pensum. Men som Head of SEO hos Kendskab er jeg også ansvarlig for uddannelse af mine kollegaer og har i den forbindelse lavet noget der minder om, vi kalder den blot "SEO læselisten".

Hvis du var min nye kollega, så er her hvad jeg ville bede dig om at læse, for at du har det faglige grundlag til at kunne rådgive kunder og sparre med kollegaer.

Kære SEO-Kendskaber

Denne liste er til for at hjælpe dig med at give sparring og levere løsninger baseret på et solidt fagligt fundament til kunder og kollegaer.

Hos Kendskab gør vi tingene ordentligt og det kræver noget forberedelse.

Den forberedelse starter her.

Du kommer til at søge på Google efter de ting du læser i de følgende afsnit senere og derfor kan alt indhold med fordel læses på engelsk, da mængden af information og særligt spørgsmål/svar er væsentligt større på engelsk end dansk.

Siden her er en oversigt over kaninhuller, hvor du sandsynligvis aldrig når bunden af nogen, og det er heller ikke meningen – jeg kommer ikke med en quiz og tester dig. Men, kunder stiller kritiske spørgsmål og så er det rart som minimum at vide hvor du kan finde svaret.

Det er et krav, at du bruger 10 minutter på hvert emne, for at have en grundlæggende forståelse af alt.

1 time på hvert emne er ikke spild af tid.

Stop dig selv efter 10 timer på et emne/side, så skal vi lige have en snak om hvorvidt din fascination af søgemaskiner er tegn på sundhed eller sygdom :)

Hvordan lærer du bedst?

For din egen skyld, så hjælp dig selv med at få det, du læser til at “sidde fast”.

Så hvordan lærer du bedst? For nogen virker det bedst at tage notater løbende, highlighte på fysisk papir eller tage noget teori og afprøve det i praksis på sin egen hjemmeside.

Gør det, der skal til – vi hjælper gerne dig, som vi hjælper vores kunder; f.eks. med et SEO kursus eller som en del af vores løbende samarbejde om søgemaskineoptimering.

Særligt det med at prøve ting af på sin egen hjemmeside kan være et godt sted at starte, for at få den værdifulde praktiske erfaring med at implementere tiltag.

Og så er der ikke flere tilføjelser inden selve læselisten, god fornøjelse!

Pensum Laerer Bedst
Pensum Standarder

Standarder

SEO handler blandt andet om at kunne gøre sig forståelig over for robotter. Det sikrer vi bedst, ved at følge nogle standarder og retningslinjer. Her de vigtigste jeg vil fremhæve for dig.

 

Google's filosofi: "Ten things we know to be true"

Punkterne her er gode retningslinjer for mange ting i livet, men at vide hvad Google tænker er rigtigt, hjælper dig med at forstå hvorfor de ændrer ting eller noget fungerer som det gør. Læs det hele.

https://about.google/company-info/philosophy/

 

Google Search Essentials

Alle retningslinjer og deres underpunkter bør læses grundigt.

https://developers.google.com/search/docs/essentials

 

 

Search Quality Evaluator Guidelines

De sider som Google gennemgår manuelt, følger disse retningslinjer og derfor bør du kende dem:

https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/da//searchqualityevaluatorguidelines.pdf

 

Web Content Accessibility Guidelines

Retningslinjer for tilgængelighed, f.eks. tilgængelighed for svagtseende, er i skrivende stund et krav til offentlige organer. Der er ikke krav om tilgængelighed for private virksomheder (endnu?). Det kan dog betale sig, at gøre sin hjemmeside tilgængelig, fordi vi kan nå en større målgruppe, men også fordi at de tiltag en tilgængelig hjemmeside kræver inkluderer positive ting for synligheden på Google, eksempelvis alt-tekster på billeder: 
https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/

Læselisten

Ranking systemer

De systemer, Google bruger til at sortere indholdet på resultatsiden, fra Google selv:

https://developers.google.com/search/docs/appearance/ranking-systems-guide

Let-læselig udgave:

http://www.seobook.com/googles-hyung-jin-kim-shares-google-ranking-signals

 

Creating helpful, reliable, people-first content

Googles egen vejledning til, hvordan man skaber godt indhold:

https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content

 

Best practices for ecommerce in Google Search

Googles vejledning specifikt til e-commerce sider.

https://developers.google.com/search/docs/advanced/ecommerce/overview

 

The PageRank Citation Ranking: Bringing Order to the Web

Dokumentet, der danner grundlaget for PageRank, som stadig er en del af Googles algoritme i dag:

http://ilpubs.stanford.edu:8090/422/1/1999-66.pdf

Mirror: http://www.eecs.harvard.edu/~michaelm/CS222/pagerank.pdf

 

Algoritmens historie

For bedre at forstå Google, kan det hjælpe at have kendskab til algoritmens historie.

https://www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/

 

Struktureret data

Du bør som SEO Specialist være bevidst om hvilke udvidede resultater der kan opnås, for bedst at kunne rådgive en række forskellige kunder om maksimal synlighed i SERP:

https://developers.google.com/search/docs/guides/search-gallery

 

Web Vitals

Google måler på brugeres oplevelse af hjemmesider og anvender denne data til at bestemme hvor godt et resultat en given hjemmeside er, derfor bør du som specialist kende til hvordan Google måler. Det fortæller de om her:

https://web.dev/vitals/

 

Google Business Profile retningslinjer

En del af Kendskabs kunder har fysiske forretninger eller kører ud til deres kunder indenfor et serviceområde, hvorfor de naturligvis har en Google Business Profile. Læs og forstå retningslinjerne, så du kan rådgive nuværende og fremtidige kunder:

https://support.google.com/business/answer/3038177

 

Google Ads politikker

De politikker som gælder for Ads, er gode at kende til for at forstå hvorledes Google ser på typer af indhold, som ikke overholder retningslinjerne. Ydermere er forståelse for Google Ads og betalt trafik generelt vigtigt for SEO-folk, da dit arbejde påvirker deres og kan være med til at give eksempelvis lavere klikpriser og øget eksponering, ved at inkludere relevante søgeord i eksempelvis produktnavne, titler og brødtekst.

Her findes et overblik:

https://support.google.com/adspolicy/answer/6008942

 

200+ faktorer bestemmer din placering

Brian Dean har samlet en “komplet” liste over de mange faktorer Google bruger til at bestemme hjemmesiders placering på resultatsiden. Den er ikke komplet eller 100 % up-to-date, men den indeholder rigtig mange punkter, som webmastere uanset hvad bør have taget stilling til:

https://backlinko.com/google-ranking-factors

(Forhåbentligt kan du her genkende det magiske tal, de "200" faktorer. Hverken jeg eller Brian kan garantere at han har ramt rigtigt, men at læse listen og forholde dig kritisk til den er en enormt god øvelse.)

Hold dig opdateret

For løbende at følge med i den vidunderlige verden indenfor SEO, kan du med fordel “catche up” på og læse nedenstående blogs/nyhedsbreve. Avinash er mere markedsføring generelt og særligt analyse og måling af effektivitet. Men det er også det bedste link på hele denne side, hvis du har det mindste med markedsføring at gøre.

Pensum Opdateringer

Dette er et levende dokument

Søgemaskineoptimering er justeringer af hjemmesider, med det formål at opnå bedre placeringer på Google og andre søgemaskiner.

Anders Gerlev Hansen, Head of SEO @ Kendskab

Mangler der noget på listen, som du absolut synes vi skal have med? Så skriv endelig til mig. Jeg opdaterer listen løbende og modtager gerne input til hvorfor noget bør, eller ikke bør, være på listen.

Ægte samarbejde

Vi er et digitalt marketing bureau med erfaring og forretningsforståelse, og vores forretningsmodel afhænger af godt samarbejde. 
Som team skal vi spille godt sammen på tværs af vores fagligheder, og som bureau skal vi have et godt samarbejde med vores kunder.
Det er mennesker, der samarbejder, der driver værket.
Du kan herunde læse mere om vores holdninger til ægte samarbejde.
Ægte samarbejde
Klaviyo
Metaads
Microsoftads
Googleads Badge
Dfw
Leadinfo
Anders Gerlev Herstrøm

Her er en kendskaber. Det er Anders

Head of SEO

Mød hele holdet

Manifest

Tillid

Hav tillid til dem, der har ansvaret. Det betyder ikke, at du skal stole blindt. Du må gerne være nysgerrig og stille spørgsmål, men udvis tillid.

Åbenhed

Vær åben og lydhør. Giv plads til andre tanker og fagligheder end dine egne. På den måde vinder de gode idéer.

Ærlighed

Tal rent ud af posen, men altid med respekt. Det er vigtigt, at du siger til. Især når det er svært. Ros, når nogen gør det godt. God feedback er med til at hjælpe alle fremad.

Hjælpsomhed

Tilbyd din hjælp, hvor den kan bruges, når du har tid og overskud til det.

Engagement

Tag aktivt del i opgaver og samarbejde. Vis interesse for andres perspektiver og del dine egne synspunkter. Sæt en ære i at bidrage til, at vi lykkes sammen – hele vejen i mål.

Mål

Vi aftaler, hvad det er, vi sigter efter.

Det skal være tydeligt, hvad det fælles mål er.

Roller

Ingen skal være i tvivl om, hvem der gør hvad. Derfor fordeles ansvaret tydeligt fra starten.

Tilgængelighed

Det er vigtigt at være til stede i et samarbejde. Man skal kunne få fat på dig, når det er nødvendigt for den fælles proces.

Rytme

Klar kommunikation, faste møder, rettidig opfølgning og nødvendige beslutninger skaber fremdrift.

Værktøjer

Brug de samme platforme og redskaber, så alle kan følge med og forholde sig til processen.