SEO pensum
Kære SEO-Kendskaber
Denne liste er til for at hjælpe dig med at give sparring og levere løsninger baseret på et solidt fagligt fundament til kunder og kollegaer.
Hos Kendskab gør vi tingene ordentligt og det kræver noget forberedelse.
Den forberedelse starter her.
Du kommer til at søge på Google efter de ting du læser i de følgende afsnit senere og derfor kan alt indhold med fordel læses på engelsk, da mængden af information og særligt spørgsmål/svar er væsentligt større på engelsk end dansk.
Siden her er en oversigt over kaninhuller, hvor du sandsynligvis aldrig når bunden af nogen, og det er heller ikke meningen – jeg kommer ikke med en quiz og tester dig. Men, kunder stiller kritiske spørgsmål og så er det rart som minimum at vide hvor du kan finde svaret.
Det er et krav, at du bruger 10 minutter på hvert emne, for at have en grundlæggende forståelse af alt.
1 time på hvert emne er ikke spild af tid.
Stop dig selv efter 10 timer på et emne/side, så skal vi lige have en snak om hvorvidt din fascination af søgemaskiner er tegn på sundhed eller sygdom :)
Hvordan lærer du bedst?
For din egen skyld, så hjælp dig selv med at få det, du læser til at “sidde fast”.
Så hvordan lærer du bedst? For nogen virker det bedst at tage notater løbende, highlighte på fysisk papir eller tage noget teori og afprøve det i praksis på sin egen hjemmeside.
Gør det, der skal til – vi hjælper gerne dig, som vi hjælper vores kunder; f.eks. med et SEO kursus eller som en del af vores løbende samarbejde om søgemaskineoptimering.
Særligt det med at prøve ting af på sin egen hjemmeside kan være et godt sted at starte, for at få den værdifulde praktiske erfaring med at implementere tiltag.
Og så er der ikke flere tilføjelser inden selve læselisten, god fornøjelse!
Standarder
SEO handler blandt andet om at kunne gøre sig forståelig over for robotter. Det sikrer vi bedst, ved at følge nogle standarder og retningslinjer. Her de vigtigste jeg vil fremhæve for dig
Google Search Essentials
Alle retningslinjer og deres underpunkter bør læses grundigt.
https://developers.google.com/search/docs/essentials
Search Quality Evaluator Guidelines
De sider som Google gennemgår manuelt, følger disse retningslinjer og derfor bør du kende dem:
Web Content Accessibility Guidelines
Retningslinjer for tilgængelighed, f.eks. tilgængelighed for svagtseende, er i skrivende stund et krav til offentlige organer. Der er ikke krav om tilgængelighed for private virksomheder (endnu?). Det kan dog betale sig, at gøre sin hjemmeside tilgængelig, fordi vi kan nå en større målgruppe, men også fordi at de tiltag en tilgængelig hjemmeside kræver inkluderer positive ting for synligheden på Google, eksempelvis alt-tekster på billeder:
https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
Læselisten
Ranking systemer
De systemer, Google bruger til at sortere indholdet på resultatsiden:
https://developers.google.com/search/docs/appearance/ranking-systems-guide
Creating helpful, reliable, people-first content
Googles egen vejledning til, hvordan man skaber godt indhold:
https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content
Best practices for ecommerce in Google Search
Googles vejledning specifikt til e-commerce sider.
https://developers.google.com/search/docs/advanced/ecommerce/overview
The PageRank Citation Ranking: Bringing Order to the Web
Dokumentet, der danner grundlaget for PageRank, som stadig er en del af Googles algoritme i dag:
http://ilpubs.stanford.edu:8090/422/1/1999-66.pdf
Mirror: http://www.eecs.harvard.edu/~michaelm/CS222/pagerank.pdf
Algoritmens historie
For bedre at forstå Google, kan det hjælpe at have kendskab til algoritmens historie.
https://www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/
Struktureret data
Du bør som SEO Specialist være bevidst om hvilke udvidede resultater der kan opnås, for bedst at kunne rådgive en række forskellige kunder om maksimal synlighed i SERP:
https://developers.google.com/search/docs/guides/search-gallery
Web Vitals
Google måler på brugeres oplevelse af hjemmesider og anvender denne data til at bestemme hvor godt et resultat en given hjemmeside er, derfor bør du som specialist kende til hvordan Google måler. Det fortæller de om her:
Google Business Profile retningslinjer
En del af Kendskabs kunder har fysiske forretninger eller kører ud til deres kunder indenfor et serviceområde, hvorfor de naturligvis har en Google Business Profile. Læs og forstå retningslinjerne, så du kan rådgive nuværende og fremtidige kunder:
https://support.google.com/business/answer/3038177
Google Ads politikker
De politikker som gælder for Ads, er gode at kende til for at forstå hvorledes Google ser på typer af indhold, som ikke overholder retningslinjerne. Ydermere er forståelse for Google Ads og betalt trafik generelt vigtigt for SEO-folk, da dit arbejde påvirker deres og kan være med til at give eksempelvis lavere klikpriser og øget eksponering, ved at inkludere relevante søgeord i eksempelvis produktnavne, titler og brødtekst.
Her findes et overblik:
https://support.google.com/adspolicy/answer/6008942
200+ faktorer bestemmer din placering
Brian Dean har samlet en “komplet” liste over de mange faktorer Google bruger til at bestemme hjemmesiders placering på resultatsiden. Den er ikke komplet eller 100 % up-to-date, men den indeholder rigtig mange punkter, som webmastere uanset hvad bør have taget stilling til:
https://backlinko.com/google-ranking-factors
(Vi ved godt Google har “debunket” myten om de 200+ faktorer og sagt det er mere kompliceret, men metaforen er god, ift. at forklare kompleksiteten. Ydermere, selvom nogle af punkterne er direkte forkerte, så er det ikke helt ved siden af. Og kan du argumentere for, hvorfor nogle af tingene er forkerte, så er du MEGET dygtig.)
Hold dig opdateret
For løbende at følge med i den vidunderlige verden indenfor SEO, kan du med fordel “catche up” på og læse nedenstående blogs/nyhedsbreve. Avinash er mere markedsføring generelt og særligt analyse og måling af effektivitet. Men det er også det bedste link på hele denne side, hvis du har det mindste med markedsføring at gøre.
Ekstra
Kan du ikke få nok og vil vide ALT? Så er her nogle udvalgte links til du kan dykke endnu dybere i:
- Large site owner's guide to managing your crawl budget
- Determining the Information, Navigational, and Transactional Intent of Web Queries (PDF)
- Complete Guide to Internal Link Auditing and Topic Clusters for SEO using ML
- Where Can You Go to Learn Local SEO?
- 20 års SEO historie (1993-2013) (Slideshow)
- Yandex leak
- U.S. Plaintiff States v. Google LLC [2020] - Trial Exhibits
Dette er et levende dokument
Mangler der noget på listen, som du absolut synes vi skal have med? Så skriv endelig til mig. Jeg opdaterer listen løbende og modtager gerne input til hvorfor noget bør, eller ikke bør, være på listen.