Menu

Få succes med din webshop

René Poulsen

Denne guide kan være med til at gøre dig til en dygtig(ere) e-købmand …

Skal jeg vælge 4 punkter, som er fællesnævneren for de som har succes, så er det:

  1. De har udvalgt brands og kategorier som de ved at de kan "vinde på"
  2. De har tænkt mersalg af varer til fuld pris på de udvalgte kategorier
  3. De har en marketing- og kampagneplan
  4. De udvikler løbende webshoppen med nye brands og produkter
Skak

Tænk dig om inden du starter spillet

Som et veludført spil skak, handler det ikke blot om at have en strategi og plan, inden spillet går i gang. Det handler i høj grad også om at tilpasse sig spillet, som løbende kan ændre sig, afhængig af din konkurrents næste træk, som kan være svære at forudsige.

Med mange års erfaring inden for digital marketing, hvor vi har hjulpet webshops til deres succes, ved vi at det langt fra kun handler om at markedsføre sig, hvis der ikke er lagt en strategi og plan for sin forretning. Herudover skal planen løbende tilpasses, da konkurrenter, markedet, trends, verdenssituationen og meget andet kan påvirke forbrugernes indkøbsmønstre og dermed din succes.

Derfor har vi skrevet en guide med de punkter, som vi mener der er vigtige for at få succes med sin webshop.

Teknikken

  • Du skal have en stabil og hurtig webshop
    • Vælg en anerkendt hosting leverandør eller CMS partner
    • Vær sikker på at du kan få fat i support og får hurtig respons
    • Vælg gerne en partner som har flere års erfaring med systemet
  • Du skal vælge en velkendt betalingsgateway
    • Sørg for at betalingsgatewayen har de gængse indløsere
    • Vælg indløsere som gør det nemt og bekvemt for målgruppen
    • Vælg indløsere som målgruppen er trygge ved at bruge
  • Du skal have de gængse og populære valgmuligheder til levering af varer
    • Vælg transportvirksomheder som er kendte hos forbrugeren
    • Sørg for at du får de bedste betalingsbetingelser hos leverandører
    • Vær sikker på at de leverer til tiden og overholder deres forpligtelser
  • Du skal sikre sporing af trafik og hændelser på din løsning
    • Få opsat Google Search Console
    • Få opsat GA4
    • Få opsat Google Tag Manager
    • Få opsat Google Ads sporing
    • Få opsat Facebook Ads Pixel
    • Invester i et SEO værktøj til overvågning af placeringer

Produktudvalget

  • Du skal tilbyde alle relevante varer som er relateret til emnet på din webshop
    • Undersøg, hvilke produkter der efterspørges af målgruppen
    • Tilbyd også trending og nicheprodukter for at dække alle behov
    • Tilføj relaterede produkter, som kan øge mersalg
  • Du skal have varerne på lager
    • Implementér et lagerstyringssystem for at undgå udsolgte varer
    • Overvåg lagerbeholdningen og planlæg genopfyldninger i god tid
    • Vær på forkant med dine leverandører for at sikre hurtig levering
  • Du skal være konkurrencedygtig på udvalg, priser, leveringstid mv.
    • Tilbyd unikke produkter eller sampakker for at skille dig ud
    • Analysér konkurrenternes priser og leveringstider og juster dine egne
    • Vælg konkurrencefordele som konkurrenterne ikke har
  • Du skal løbende opdatere dit sortiment baseret på behov og tendenser
    • Overvåg markedstrends og opdater løbende med nye produkter
    • Få feedback fra målgruppen for at justere dit sortiment efter behov
    • Fjern varer, der ikke sælger, for at optimere lager og omkostninger

Webshop design og funktioner

  • Du skal have et web design som passer til målgruppen
    • Vælg en farvepalet og stil, der appellerer til din målgruppe
    • Hav en brugervenlig navigation, så målgruppen finder, hvad de søger
    • Test designet på forskellige enheder for at sikre, at det fungerer
  • Du skal gøre det nemt at handle hos dig
    • Tilbyd forskellige betalingsmetoder
    • Sørg for en enkel og hurtig checkout-proces med færrest mulige trin
    • Gør det let for at handle direkte, oprette konto eller handle som gæst
  • Du skal synliggøre alle fordele der er ved at handle hos dig
    • Fremhæv unikke salgsargumenter, såsom prisgaranti eller gratis retur
    • Præsentér tydeligt kundeanmeldelser på produktsiderne
    • Angiv klart og tydeligt leveringsbetingelser og fordele på produktsider
  • Du skal tilbyde en effektiv kundeservice
    • Gør kundeservice let tilgængelig via chat, e-mail og telefon
    • Sørg for hurtig respons på kundeforespørgsler og klager
    • Tilbyd en omfattende FAQ-sektion for at besvare spørgsmål

Brugervenlighed

  • Du skal gøre det nemt at navigere på webshoppen
    • Opret en intuitiv navigation
    • Angiv en klar og tydelig brødkrummesti
    • Opret evt. et filter med relevante filtreringer
  • Du skal bruge navngivning på menupunkterne som er sigende for kunden
    • Brug navne på menupunkterne som målgruppen bruger
    • Brug gerne navne som der også er søgevolumen på i Google
    • Undgå at bruge forkortelser af navne på menupunkterne
  • Du skal tilbyde relevant tilbehør på alle produkter
    • Tilføj “tilbehør” som er relevant for hvert enkelt produkt
    • Vis tydeligt prisen på tilbehøret og den samlede pris på produktet
    • Gør det nemt at tilføje tilbehør til kurven uden at forlade produktet
  • Du skal tydeliggøre varianter og størrelser
    • Brug dropdown eller “knapper” for at vælge varianter og størrelser
    • Gør det tydeligt, hvilken variant og størrelse der valgt
    • Tilføj gerne størrelsesguide eller forklaring til varianterne

Prioritet og kampagneplanlægning

  • Du skal prioritere, hvilke varegrupper du kan sælge bedst
    • Udvælg de varegrupper du med “sikkerhed” er konkurrencedygtig på
    • Overvåg løbende varegrupperne for at forblive konkurrencedygtig
    • Angiv hvilke varegrupper du ikke vil annoncere p.g.a. høj konkurrence
  • Du skal prioritere hvilke produkter du har højeste avance og ordreværdi på
    • Udvælg de produkter som har en høj avance
    • Udvælg de produkter som har høj ordreværdi
    • Fravælg de produkter som har en lav avance og lav ordreværdi
  • Du skal udvælge hvilke, hvordan og hvornår varegrupper skal markedsføres
    • Angiv hvilke varegrupper der skal køre kampagner på
    • Angiv budskaber, evt. rabatter mv. på de udvalgte varegrupper
    • Angiv i hvilken periode kampagnerne skal markedsføres
  • Du skal markedsføre dine kampagner på relevante marketing kanaler
    • Udvælg hvilke kanaler hver kampagne er egnet til
    • Opsæt remarketing for at kampagnen er tilpasset hele kunderejsen
    • Opret automatisk afslutning af kampagner og undgå manuelt arbejde
  • Du skal afsøge muligheden for at få leverandør-tilskud
    • Sælg “reklameplads” på webshoppen til dine leverandører
    • Skab opmærksom til leverandøren i topbanner mv.
    • Vis værdien til leverandøren til mersalg og salg til andre leverandører

Trafikken

  • Du skal have styr på det tekniske fundament
    • Sørg for, at webshoppen har hurtig indlæsningstid og SSL-certifikat
    • Hold din webshop opdateret til de nyeste krav fra Google
    • Sikre dig at du arbejder efter Google Search Essentials guidelines
  • Du skal have en struktur som modsvarer dit produktudvalg og søgevolumen
    • Organisér produkterne i logiske kategorier og underkategorier
    • Brug relevante søgeord i tekster på kategorier og på produkter
    • Implementér en effektiv søgefunktion som understøtter strukturen
  • Du skal bruge STDC modellen og være på de kanaler, som målgruppen er på
    • (SEE) Branding
      • Youtube Ads
      • Google Display
      • TV2 Play
    • Think (Trafik)
      • Meta
      • Pinterest
      • Content marketing
      • Influencer
      • TikTok Ads
      • Reddit Ads
      • Marketing Automation
      • Gamification
      • Influencers og samarbejdsaftaler
    • Do (Omsætning)
      • SEO
      • Google Ads
      • Microsoft Ads
      • Remarketing
      • Affiliate Marketing
    • Care (Loyalitet)
      • E-mail marketing
      • SMS Marketing
      • Kundeklub
    • Udvikl målrettede kampagner til hver platform for at nå din målgruppe
  • Du skal have en strategi for remarketing for at fastholde potentielle kunder
    • Implementér cookies for at målrette annoncer mod tidligere besøg
    • Tilbyd personlige rabatter eller tilbud til kunder, der har forladt kurven
    • Brug e-mail til at følge op på afbrudte besøg og opfordre til at køb

Fundamentet

  • Du skal have styr på det tekniske fundament
    • Arbejd på at få en høj Pagespeed Score
    • Overhold de tekniske retningslinjer i Google Search Essentials
    • Gennemgå og optimere løbende det tekniske fundament
  • Du skal finde relevante søgeord til hver kategori
    • Udvælg søgeord som relaterer sig til kategorien med rette intention
    • Find inspiration til søgeord via Google søgninger på søgeordet
    • Gruppér søgeord til kategorien og vælg kun søgeord med volumen
  • Du skal skrive unikke snippets til Google
    • Sørg for at title indeholder det/de vigtigste søgeord
    • Skriv en beskrivende meta beskrivelse, som beskriver kategoriens formål
    • Undgå at bruge vigtige søgeord som det første ord i title på flere sider
  • Du skal skrive unikt indhold og linke internt
    • Skriv unikke H1 og H2 tags, hvor de vigtigste søgeord indgår
    • Skriv en tekst, som er målrettet intentionen med alle søgeord i teksten
    • Brug underkategorier til at linke til kategorier med søgeord i linket
  • Du skal skrive tekster på alle produkter
    • Brug produktets navn i title og meta beskrivelse
    • Brug produktets navn i H1 og H2 tag samt i billednavn og alt-tekst
    • Skriv en tekst med produktets navn i, som er relevant og beskrivende

Købsadfærd

  • Du skal sørge for at så mange køber som muligt
    • Optimer checkout-processen for at minimere frafald
    • Brug social proof, såsom kundeanmeldelser, til at skabe tillid
    • Anvend tidsbegrænsede tilbud for at fremme køb
  • Du skal analysere kundeadfærd for at minimere frafald under købsprocessen
    • Brug værktøjer til at forstå målgruppens navigations-mønstre
    • Identificér og fjern barrierer, som kan forhindre gennemførelse af køb
    • Test forskellige versioner af sider for at optimere brugeroplevelsen
  • Du skal sørge for at øge ordreværdien
    • Tilbyd relaterede produkter på shoppen og mersalg ved checkout
    • Anvend mængderabatter eller gratis fragt ved køb over en vis værdi
    • Brug pop-ups med særlige tilbud for at øge indkøbskurvens værdi
  • Du skal sørge for at få solgt mere til kunderne efter et køb via nyhedsbreve
    • Send personlige anbefalinger baseret på tidligere køb
    • Tilbyd eksklusive rabatter eller kampagner til eksisterende kunder
    • Udsend nyhedsbreve med opdateringer om nye produkter
  • Du skal udnytte at mennesker vælger bekvemmelighed frem for pris
    • Gør det nemt for kunderne at vælge tilkøb på produkter
    • Udvælg det tilbehør som “man altid skal have med” på hvert produkt
    • Tilbyd produkter til fuld pris i indkøbskurven, som mange køber
  • Du skal teste at alle knapper og funktioner virker
    • Virker alle links og knapper
    • Virker tilmeldinger til nyhedsbreve, kundeklubber mv.
    • Test løbende flow af fra besøg på produktside til betaling

Punkter du kan gennemgå ved mistet omsætning

  • Du skal finde ud af, hvilken kanal der mister omsætning
    • Find kanaler med mistet omsætning via GA4, Google Ads, webshoppen
    • Find frem til, hvilke varegrupper/landingssider der mister omsætning
    • Find frem til, hvilke produkter der har mistet omsætning
  • Du skal analyse, hvilke elementer der kan være årsag til mistet omsætning
    • Er der fjernet produkter på webshoppen som tidligere har solgt godt
    • Er sæsonen anderledes i år
    • Er markedet i forandring eller trenden for dine produkter ændret
  • Du skal finde ud af, hvordan du mister omsætning
    • Er ordreværdi mindsket
    • Er den gennemsnitlige ordreværdi lavere
    • Er antal ordre i indkøbskurven mindsket
    • Er konverteringsraten lavere
  • Du skal finde ud af om kundeadfærden er ændret
    • Er markedet i forandring – udefrakommende som krise og krige
    • Er trenden for interesse i dine produkter ændret
    • Er konkurrencen steget i markedet
  • Du skal undersøge om kunden kan købe og at det er nemt at købe
    • Er "læg i kurv" knappen forsvundet fra produktsiderne? (tro mig, det ér sket flere gange)
    • Er alle knapper klikbare på hele indkøbsflowet?
    • Er alle tilgængelige og relevante betalingsmuligheder tilgængelige?
    • Er fragtmulighederne tilgængelige og overskuelige?

Spørg en ekspert – helt gratis

Hos Kendskab kan du – kvit og frit – få gratis rådgivning til digital markedsføring

Så har du spørgsmål, kan du læse mere om muligheden for at få hjælp herunder.

René Poulsen

Her er en kendskaber. Det er René

Direktør / Partner

Mød hele holdet

Manifest

Vi er passionerede.

I Kendskab møder vi på arbejde, fordi vi brænder for at skabe værdi og bedre resultater for vores kunder. Hver eneste dag.

Vi er til lange forhold.

Vi vil skabe langtidsholdbare relationer med vores kunder og skabe sund og bæredygtig vækst for deres forretning. Nu og over tid.

Vi vil være lige begejstrede.

Vi vil samarbejde med kunder, som vil samarbejde med os – og som er glade for det. Hvis samarbejdet ikke fungerer, skal begge parter kunne opsige det NU. Derfor laver vi ingen bindende kontrakter eller tvivlsomme abonnementer.

It takes two to tango.

Vi vil samarbejde med dygtige, lydhøre kunder som har vilje og ressourcer til at vækste deres forretning, og som kan være agile samarbejdspartnere i processen – for de bedste resultater kommer af et samarbejde.

Vi er datadrevne, men...

Data er intet værd uden indsigt. Vi bruger den rigtige data til at stille de rigtige spørgsmål for at finde frem til svar og handlinger, der skaber de gode resultater og overskud på bundlinjen.

Vi tager det personligt.

Vi samarbejder med alvor, oprigtighed, transparens og ansvarlighed – for vi tager vores kunder og den tillid de viser os, personligt.

Vi taler lige ud af posen.

Vi vil ikke gemme os bag smarte forkortelser og gnidrede akronymer – vi vil kalde en spade for en spade. Og vi vil være ærlige – også når det ikke altid er bekvemt.

Vi overholder vores aftaler.

Både vores økonomiske aftaler og de deadlines vi i fællesskab sætter. Derfor får du ingen ubehagelige overraskelser og ekstraregninger med Kendskab.

Vi vil være de dygtigste.

Vi vil tænke fremad og opad og være nysgerrige nørder. Vi vil konstant lære nyt om online markedsføring og menneskers adfærd på nettet – helst før det sker – så vi kan holde os agile og knivskarpe.

Work smarter, not harder.

Vi vil arbejde smartere og benytte os af de nyeste teknologier, men vi vil styres af fornuft og holde os kundens strategi og mål for øje.

Vi vil være en arbejdsplads og en legeplads.

Vi jagter resultater og vil være de bedste til det vi gør – og vi vil have det godt og sjovt mens vi gør det. Vi vil arbejde i en flad struktur, med plads til kreativitet og innovation, hvor alle naturligt tager initiativ og ansvar i det daglige. Sådan bliver vi gladere og dygtigere Kendskabere.

Vi tror på forskellighed og specialisering.

Vi anerkender talent og dygtighed i alle mulige former og afskygninger og vi tror på at forskellighed er sundt. Vi dyrker vores forskelligheder for at blive et dygtigere team. Og så sætter vi pris på en udfordring, lærer af vores fejltagelser og fejrer vores sejre.

Lighedstegn 140

ET PERFEKT MATCH KAN OPSTÅ TILFÆLDIGT, MEN OFTEST OPSTÅR DET VED ET AKTIVT VALG.