Sådan arbejder du med SEO i 2024
Som digital marketing bureau har vi om nogen hørt om og været berørt af "AI revolutionen" i 2023. Jeg håber at jeg kan komme med et, for dig, nyt perspektiv for fremtiden indenfor AI og SEO, men vil starte med en lille historie fra det virkelige liv, for at opsummere hvor vi står med AI i dag.
AI gør ikke noget
En bekendt fortæller mig meget skuffet at de nu har de ventet 3 dage på en e-mail fra chatbotten, men endnu ikke hørt noget. Vedkommende skulle bruge nogle tal og havde hørt om hvor magisk AI var, og skrev derfor sin forespørgsel i input-feltet. Efter en længere samtale med robotten skriver den noget i stil med: “Jeg sender dig en rapport med de ønskede tal via e-mail indenfor 24 timer.”
Den e-mail kom naturligvis aldrig og årsagen er at AI ikke “gør” noget. Det eneste den “kan” er at svare det, som med stor sandsynlighed er det rigtige. Den forstår ikke spørgsmålet på samme måde som os og den “ved” ikke at den har lovet noget. Den kan ikke lave en undersøgelse med nye tal og sammensætte en PDF-rapport for derefter at sende den til dig via e-mail.
Men AI kan godt skrive til dig, at den vil gøre alt det her, hvis den eksempelvis er trænet på data fra e-mails hvor en medarbejder har skrevet et lignende svar.
Vi skal nok nå til et punkt, hvor ovenstående ikke er fantasi, men lige nu er det.
Noget som ikke er en fantasi, er …
AI svar i søgeresultaterne
Microsoft Copilot/Bing Chat (min personlige favorit i skrivende stund) leverer allerede gode resultater og Google forsøger at komme med i kampen om en robot der kan svare på spørgsmål og lave billeder. Der findes (mange) flere på markedet. Det kommer der mere af og spørgsmålet her er så, hvordan vi sikrer at søgemaskinerne bruger vores viden og fortsætter med at henvise til vores hjemmeside.
Det korte svar er, at vi skal arbejde med søgemaskineoptimering, fuldstændig som vi plejer.
AI er blot en anden algoritme, som forsøger at opnå det samme som algoritmen før den: Finde svar.
Måden vi bruger søgemaskiner på, i denne sammenhæng, hvordan vi skriver vores forespørgsler, ændrer sig sandsynligvis en smule: Vi vil se flere forespørgsler i form af hele sætninger som “Hvordan laver jeg en opbagt sovs?” i stedet for blot “opbagt sovs”. Men der er ikke noget som tyder på, at det laver om på hvordan vi skriver indhold. Eller at vi bør lave om på måden vi skriver indhold.
Er der brug for AI svar i søgeresultaterne?
JA! Jeg ved at jeg ikke kun taler på egne vegne, når jeg lufter min frustration over at skulle:
- Sige nej tak til cookies
- Sige nej tak til notifikationer
- Scrolle forbi en skærmfuld reklamer
- Lukke en nyhedsbrevstilmelding
- Læse et kilometer-langt blogindlæg om skribentens inspirerende rejse til Thailand
Alt sammen for at se opskriften på thailandsk kylling med cashewnødder. Det er lidt mere aggressiv søgemaskineoptimering end jeg selv er fan af.
- “Hov, du har kigget på siden i mere end 30 sekunder, skal du ikke lige købe vores opskriftsbog?”
Nej tak, så hellere få svar fra en AI.
AI SEO værktøjer
Der findes et hav af SEO-værktøjer som anvender AI på den ene eller anden måde og kan hjælpe dig i hverdagen. Du bruger sikkert nogle allerede og det vil jeg opfordre dig til at fortsætte med. AI er særligt godt, til når du sidder og kigger på et blankt dokument og har brug for en idé, skal bruge hjælp til korrektur eller oversættelse.
AI kan kun kigge bagud. Uanset hvilken model vi taler om, så ved den ikke hvad der kommer til at ske i morgen og kender sandsynligvis heller ikke din forretning. Har du et niche-produkt, har du måske oplevet at ChatGPT skriver noget vrøvl, hvis du beder den om en beskrivelse af, hvordan produktet skal bruges.
Nogle af udfordringerne skyldes sprog, hvor den har misforstået hvad produktet er fordi det ligner at mit input på dansk, bliver oversat til engelsk, den genererer et svar og oversætter tilbage på dansk.
I andre tilfælde er det tydeligt den ikke ved hvad den taler om, når den i monteringsinstruktioner for en hylde skriver: “Brug en skruetrækker til forsigtigt at bore hullerne” – uden at den iøvrigt nogle andre steder har nævnt hvilke huller der er tale om eller hvad de skal bruges til.
Jeg vil ikke skræmme dig fra at bruge AI, men vil kraftigt opfordre til at være grundig i din kvalitetskontrol.
Bliv klar til at AI gør noget
Jeg vil gerne vende tilbage til det jeg startede med at skrive om: AI gør ikke noget lige nu, men det kommer, og du kan lige så godt begynde dit forarbejde allerede nu.
Eksemplet var simpelt: Find nogle tal, byg en rapport og send den til mig.
Men hvad nu hvis AI blev bedt om at arrangere en fødselsdag for dig og dine nærmeste – hvordan kunne det se ud?
Her kunne vi have en personlig AI assistent, der kontakter en eller flere andre AI assistenter for at spørge om hvornår der er ledigt i folks kalendere, hvad de har lyst til at spise, deres budget og transportmuligheder. Ud fra informationen finder AI’en en film alle vil se i biografen og bestiller billetter til filmen og bord på en restaurant i nærheden. Restauranten har fået besked om deltagernes præferencer for mad og drikke, så maden kan være klar så snart I ankommer. Der er sat en barnestol frem til din nevø på 3 og moster Gerda får serveret gluten- og laktosefri. Inden I kom så langt, har hver deltager fået forslag til gaver fra fødselarens ønskeliste, som passer til budgettet og naturligvis sikrer, at ingen giver det samme. Gaverne bestilles online, fra den billigste leverandør, som kan levere inden fødselsdagen og helst med mulighed for gaveindpakning.
Tænk selv eksemplet videre og overvej hvad der skal til, for at din forretning er klar til B2AI (Business to Artificial Intelligence).
Hvad der skal til for at blive klar til B2AI
Jeg kan ikke forudse præcist hvornår ovenstående er virkelighed, men det ville undre (og skuffe) mig meget, hvis det tager mere end 5 år før vi lever i denne nye virkelighed, eller ser de første tydelige elementer af den implementeret.
Så hvad kan du gøre, for at blive klar?
Jeg har to råd jeg vil dele med dig:
- Få styr på ALLE dine produktinformationer
- Sørg for at dine produktinformationer er tilgængelige
Få styr på dine produktinformationer
Her er der tale om ALLE produktinformationer, som skal være tilgængelig i et format som AI/robotter kan forstå. For eksempel, hvis du i dag kun skriver farven eller størrelsen på et produkt i navnet, så skal det også være attributter.
Det giver nogle fordele allerede i dag, at have styr på dine produktinformationer. Du kan anvende attributterne på din egen webshop til filtrering af produkter og give dine kunder mulighed for at se alle dine røde sko til kvinder eller elektriske græsslåmaskiner med et skær som er større end 45 cm.
Tilgængelig produktinformation
Udover på egen webshop, så giver gode produktdata også mulighed for at komme gratis på Google Shopping. Som iøvrigt er et godt sted at starte: Et produktfeed til Google Shopping.
Vil du tage det næste skridt, så kig på at fylde så mange attributter som muligt på dine produkter, med inspiration fra Schema.orgs “Product".
En tredje måde at dele produktinformation på, er en API. Det giver mulighed for andre programmer, f.eks. AI, kan prikke til din webshop og spørge efter en liste med produkter baseret på de attributter jeg taler om: Størrelse, farve, leveringstid, producent og meget, meget mere.
Kilder og videre læsning
Billeder i indlægget her er naturligvis genereret med AI, specifikt Microsofts Image Creator. Det er gratis og kræver kun en Microsoft konto: https://www.bing.com/images/create
De lettest tilgængelig chatbots er pt.:
- Bing Copilot (tidl. Bing Chat) fra Microsoft
- ChatGPT fra OpenAI
- Bard fra Google
Der findes mange flere, men de er typisk låst bag betalingsmure eller kun gratis i begrænset omfang.
Tidligere års indlæg kan findes her: