Sådan bygger du et godt vidensunivers

Hvis du ikke allerede har gang i content på dit site, uanset om det er en blog, inspiration eller viden, så bør du starte op på det – og gerne allerede i går. Et contentunivers kan bruges på tværs af kanaler og hører sig ikke kun hjemme i de organiske søgeresultater.

Fordelen ved et vidensunivers og arbejdet med indhold er din virksomheds mulighed for at dele ud af ekspertviden og ramme informationssøgningerne i Google. Din ekspertviden om emnerne i din branche, er med til at øge kendskabet til din virksomhed og hæve trafikken. Det er en stor del af brandingen af dit website. Hæver vi trafikken og viser os som eksperter på relevante områder, vil det på den lange bane kunne øge din omsætning. Vi kan skabe et univers med relevant information til hele kunderejsen, og som kan bruges på tværs af kanaler i din marketing. Men når det først ligger på sitet, så kan flere kanaler drage fordele af det – og forbedre dit site endnu mere. Dine SoMe-kanaler kan bruge dine artikler til eksempelvis inspiration og ramme en bredere målgruppe, som måske ikke nødvendigvis kender til lige netop dit site. E-mail er en oplagt kanal at bruge dine content-artikler på, da du her har en segmenteret liste, der allerede er interesseret i din virksomhed.

Det giver alt i alt en god synergi mellem alle kanalerne, som i samspil kan løfte trafikken til din hjemmeside. Det er en måde at skabe god branding omkring din virksomhed, hvor du kan ramme de mere indirekte søgeintentioner – og dermed målgrupper, som ikke er på direkte udkig efter køb.

Indsigt Kendskab Godtvidensunivers 1

Der er som sagt forskellige steps at skulle være opmærksom på, hvor det er vigtigt, at du tager dig tid til hver enkelt step. Det drejer sig om disse:

  • Content Hub – landingssiden for dit vidensunivers
  • Central Topics – dine hovedområder og -artikler indenfor din branche
  • Sub Topics – dine artikler, der understøtter dine central topics

Det er lidt forskelligt, hvordan man vil omtale sit contentunivers. Nogle bruger topic clusters, andre hub and spokes. Uanset, hvordan man omtaler opbygningen, så giver det i sidste ende det samme; dit vidensunivers. Navnet på din blog vælges på baggrund af din målgruppe. Leder din målgruppe efter “Gartnerens gode råd”, “Inspiration til DIY smykker” eller måske noget helt tredje? Dertil kan det være forskellige navne for det, såsom inspiration, nyttig viden og så videre.

Content Hub

Når du skal i gang bør du starte med din strategi, og hele din strategi starter med dit content hub. Dit content hub har naturligvis et hovedformål, som ligger inden for din branche. Alt efter din branche kan dit content hub gives et generelt navn såsom “blog”, “inspiration”, “nyttig viden” eller noget helt andet. Du skal blot passe på at du ikke gør det for snævert, så du ikke har mulighed for at udfylde det med de artikler du ønsker.

Det er vigtigt, at du også sætter dig nogle KPI’er for dit content hub. En af de mest oplagte og måske mest relevante kan være trafik – får vi besøg, eksponeringer og klik. Dit vidensunivers kan tilgodese din SEO meget, da vi kan ramme flere søgninger på samme site. Det giver os muligheden for at ramme long-tail søgeord, som stadig er meget præcise søgninger, der besvarer et præcist behov. Artikler og kategorier imellem har vi også mulighed for at lave intern linkbuilding, som er med til at skabe god troværdighed hos Google. Det giver topical authority ved, at vi i Googles øjne er det bedste svar indenfor det relevante emne.

Dit content hub skal være til for brugerne og hjælpe dem på vej. Der er her tale om, at vi rammer informationssøgninger – og ikke nødvendigvis transaktionssøgninger. Dermed ikke sagt, at dine artikler ikke kan skabe omsætning – det er der vi gerne skal ende. Vi skal ud og vise vores kunder vi er her og vi kan hjælpe, både med tips og tricks, guides og inspiration. Som i det hele til sidst skal føre til øget kendskab, mere trafik og sidst men ikke mindst salg. Artiklerne kan desuden bruges til din E-mail-markedsføring, hvor vi kan give brugerne med monteringsguides eller vedligeholdelse af produkter de har vist interesse for.

Central Topics

Indsigt Kendskab Godtvidensunivers

Før du begynder at skrive dit indhold, bør du vælge et hovedemne – du kan sagtens have flere. Der er nogle punkter, som du bør have in mente når du skal vælge disse central topics:

  • Det skal være relevant for dit website
  • Der skal være nok at sige om emnet til mange artikler
  • Du skal kunne ramme søgeintentioner

Når vi snakker relevans kan det eksempelvis være, hvis du er forhandler af tøj kan ét central topic være “inspiration til årstiden” og et andet være “vedligeholdelse af dine styles”. Herunder er der en masse muligheder for at skrive forskellige artikler om disse emner. Sidst men ikke mindst, så er det noget der tilgodeser en søgeintention – og dermed også søgeord. Det er ikke alle emner der har lige mange relevante søgeord, men selv hvis der kun er 10 søgninger om måneden – så kan det være det er de 10 mest præcise og relevante brugere du tiltrækker.

Et central topic kan være en hovedartikel om et overordnet emne, hvor der så skriver underartikler som bakker op om hovedartiklen.

Sub Topics

Når du har valgt et central topic – et hovedemne, så er du klar til at skrive en masse artikler og indlæg, der også er kaldet sub topics. For eksempel hvis dit hovedemne er “Google Ads” kan et sub topic, underemne, være “Performance Max kampagnetyper”. Når du skal brainstorme på underartikler, er der nogle faktorer at være opmærksomme på.

Indsigt Kendskab Godtvidensunivers 2
  • Det skal have relation til dit central topic
  • Det skal være naturligt og oplagt
  • Det skal være relevant for brugere

Du kan tilføje så mange underartikler til at bakke op om dit central topic, som det giver mening. Det skal både være artikler der har relevans til hovedemnet og så skal det være naturligt. Du skal ikke skrive en underartikel, som der alligevel er ingen der vil læse fordi det enten ikke har noget med hovedemnet at gøre eller som er overfladisk og ligegyldigt.
Med underartiklerne er det også her du får muligheden for at ramme flere af de præcise søgeord, som kan trække relevant trafik ind.

Når du skal i gang med dit vidensunivers, så er det vigtigt at du prioriterer dig og sætter tiden af til at komme i gang. Det kræver tid fra dig og din virksomhed – især i starten. Der er flere niveauer i at starte et godt vidensunivers, men hvis du kommer godt – og rigtigt fra start, så bliver det med garanti en succes på sigt. Hos Kendskab kan vi hjælpe dig med at sætte gang i din content strategi og sammen kan vi finde ud af hvordan vi skal opbygge det i lige netop din virksomhed. Tag endelig fat i os, så vi sammen kan tage en snak om dit vidensunivers.

 

 

René Poulsen
  • E-commerce

E-købmandens værktøjskasse

Læs mere
Anders Gerlev Herstrøm
  • SEO

Sådan arbejder du med SEO i 2023

Læs mere
Anders Gerlev Herstrøm
  • SEO

noindex, nofollow, robots.txt

Læs mere
Anders Gerlev Herstrøm
  • SEO
  • Download

7 trin til bedre CTR i din SEO indsats

Læs mere
  • Sociale Medier
  • Instagram
  • Facebook

8 gode grunde til at bruge video på SoMe

Læs mere
  • SEO
  • Sociale Medier

SEO på TikTok

Læs mere
Anders Gerlev Herstrøm
  • SEO

Holistisk SEO

Læs mere
Klaviyo
Metaads
Microsoftads
Googleads Badge
Dfw
Leadinfo
Anders Gerlev Herstrøm

Her er en kendskaber. Det er Anders

SEO produktansvarlig

Mød hele holdet

Manifest

Tillid

Hav tillid til dem, der har ansvaret. Det betyder ikke, at du skal stole blindt. Du må gerne være nysgerrig og stille spørgsmål, men udvis tillid.

Åbenhed

Vær åben og lydhør. Giv plads til andre tanker og fagligheder end dine egne. På den måde vinder de gode idéer.

Ærlighed

Tal rent ud af posen, men altid med respekt. Det er vigtigt, at du siger til. Især når det er svært. Ros, når nogen gør det godt. God feedback er med til at hjælpe alle fremad.

Hjælpsomhed

Tilbyd din hjælp, hvor den kan bruges, når du har tid og overskud til det.

Engagement

Tag aktivt del i opgaver og samarbejde. Vis interesse for andres perspektiver og del dine egne synspunkter. Sæt en ære i at bidrage til, at vi lykkes sammen – hele vejen i mål.

Mål

Vi aftaler, hvad det er, vi sigter efter.

Det skal være tydeligt, hvad det fælles mål er.

Roller

Ingen skal være i tvivl om, hvem der gør hvad. Derfor fordeles ansvaret tydeligt fra starten.

Tilgængelighed

Det er vigtigt at være til stede i et samarbejde. Man skal kunne få fat på dig, når det er nødvendigt for den fælles proces.

Rytme

Klar kommunikation, faste møder, rettidig opfølgning og nødvendige beslutninger skaber fremdrift.

Værktøjer

Brug de samme platforme og redskaber, så alle kan følge med og forholde sig til processen.